2013-03-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Det är skillnad på ett foster och en individ, man kan knappast räkna ett foster inkapabelt att överleva utanför värdkroppen som en individ. Hemskt att se sådana kvinnofientliga element inom liberalismen med tanke på att Mill var känd förespråkare för kvinnors rättigheter.

Nyfödda bebisar är inte heller individer. Gränsen för när någon blir en individ är inte direkt knivskarp, men om man med individ menar att man åtminstone har en förståelse av sig själv som en självständig person, så dröjer ju det till kanske 1-3 år (vet inte när, men vet att bebisar inte har den förståelsen). Tycker du då att det skulle vara okej för modern och fadern att behandla en bebis som en sten?

Och, vad är det du menar med kvinnofientligt? Det ordet verkar föra med sig idén att man är fientlig mot kvinnor, just för att de är kvinnor. Och hur är man fientlig mot kvinnor ifall man anser att foster har ett moraliskt värde? En sådan inställning säger inte att man säger sig ha rätt över någon kvinnas frihet. Och, ifall man skulle säga sig ha den rätten, varför skulle man bli kvinnorfientlig, istället för att vara fientlig mot de som gör abort? Det är ju inte alla kvinnor som gör abort.
Citera
2013-03-09, 23:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Tack för fem skäl att inte rösta på Liberala Partiet.
Varsågod. Det var bara ett återgivande av vad Liberala partiet förespråkar. Gillar man det inte, röstar man väl på något annat.
Citera
2013-03-10, 00:30
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Vad är skillnaden mellan Liberala partiet och Liberaldemokraterna? http://www.liberaldemokraterna.com/
Citera
2013-03-10, 01:18
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Varsågod. Det var bara ett återgivande av vad Liberala partiet förespråkar. Gillar man det inte, röstar man väl på något annat.
Ja, grymt!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Vad är skillnaden mellan Liberala partiet och Liberaldemokraterna? http://www.liberaldemokraterna.com/

Liberala Partiet är en sekt med 50-200 medlemmar och ingen partistruktur annat än pubkvällar i Göteborg, Uppsala och Stockholm. De har litet töntiga demonstrationer också - där fem pers står med en jävla banderoll på ett tomt torg. Liberaldemokraterna är större. De har äldre medlemmar och är mer professionella. De har kända företrädare och syns i media. De är mer ett parti än en intresseförening för studenter. Men de är också marginaliserade. Liberaldemokraterna är uttalade vänsterlibertarianer och tror på en större stat. Liberala Partiet är en mix av individualistiska anarkister, vänsterlibertarianer och udda människor. Om du läser Kheperas blogg kommer du förstå hur de tänker. I princip vill de inte ha en stat överhuvudtaget och Sverige skall bli ett slag territorium - där folk får röra sig ut och in - och göra vad fan de vill.

Jag såg en av de här lirarna på TV. Det var i Uppsala och handlade om spårvagnar i Uppsala. Snubben från Liberala Partiet säger då "Ja, vi vill inte bygga någon infrastruktur alls. Om man måste bygga något tycker jag att man skall bygga mer vägar". Sossekärringen som står bredvid honom framstår som rena geniet.

Alltså - Liberala Partiet är ett skämt. Men jag hoppas som sagt att de växer så de tar väljare från Centerpartiet. Det är nästan så man borde donera pengar till Liberala Partiet och Liberaldemokraterna bara för att de skall växa och sno väljare från C.
Citera
2013-03-10, 11:26
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Liberaldemokraterna ligger närmare alliansen men vill införa medborgarlön och legalisera droger och prostitution. Liberala partiet är ett klassiskt liberalt parti som vill banta ner staten till dess så kallade "nattväktarfunktioner": polis, domstol och militär.
Citera
2013-03-10, 13:51
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Nyfödda bebisar är inte heller individer. Gränsen för när någon blir en individ är inte direkt knivskarp, men om man med individ menar att man åtminstone har en förståelse av sig själv som en självständig person, så dröjer ju det till kanske 1-3 år (vet inte när, men vet att bebisar inte har den förståelsen). Tycker du då att det skulle vara okej för modern och fadern att behandla en bebis som en sten?

Och, vad är det du menar med kvinnofientligt? Det ordet verkar föra med sig idén att man är fientlig mot kvinnor, just för att de är kvinnor. Och hur är man fientlig mot kvinnor ifall man anser att foster har ett moraliskt värde? En sådan inställning säger inte att man säger sig ha rätt över någon kvinnas frihet. Och, ifall man skulle säga sig ha den rätten, varför skulle man bli kvinnorfientlig, istället för att vara fientlig mot de som gör abort? Det är ju inte alla kvinnor som gör abort.
Hur har du införskaffat dig den kunskapen om nyfödda då? För om du går och lånar en bok om utvecklingspsykologi, vilken som helst, så kommer dessa inte hålla med om att en självuppfattning kommer först vid ett års ålder. Något som inte kan överleva utanför livmodern borde inte räknas som en individ.

Det är en kvinnofientlig idé att förbjuda aborter, detta för att endast kvinnor är förmögna att göra dem och om man förbjuder dem kommer man att inskränka den kvinnliga individens rättigheter.
Citera
2013-03-10, 14:41
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Liberaldemokraterna ligger närmare alliansen men vill införa medborgarlön och legalisera droger och prostitution. Liberala partiet är ett klassiskt liberalt parti som vill banta ner staten till dess så kallade "nattväktarfunktioner": polis, domstol och militär.
Liberaldemokraterna är främst vänsterliberaler och existerar väl egentligen inte ens som parti, utan är mer av ett forum eller diskussionsplatform.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Tack för svaren! Hoppas som sagt verkligen att det är högt i tak, så vi med backslick och Barbour-jacka också kan känna oss hemma, haha (Sorry, men det smittar verkligen av sig att ha en massa polare från MUF...)
Jag tror inte att KLP är rätt för dig. Som nämndes här ovan är det mycket vänsterliberala tendenser (feminism, kulturrelativism, fri invandring ā la Norberg, Segerfeldt m fl), och inte alls de paleolibertarianska/-konservativa element som präglar t ex den politik Ron Paul förespråkar.
Citera
2013-03-10, 15:21
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Jag tror inte att KLP är rätt för dig. Som nämndes här ovan är det mycket vänsterliberala tendenser (feminism, kulturrelativism, fri invandring ā la Norberg, Segerfeldt m fl), och inte alls de paleolibertarianska/-konservativa element som präglar t ex den politik Ron Paul förespråkar.

Aj då, fast jag kanske ska gå med för att försöka vända partiet i rätt riktning. Jag gillar ju KLP främst för deras syn på staten och ekonomin, jag vill också ha NV-stat (eller nästan i alla fall). Däremot är jag tveksam till fri invandring, och jag ser ett stort etiskt problem med aborter, vilket tyvärr många svenska libertarianer verkar missa (till skillnad från amerikanska).

Jag förstår verkligen inte varför de flesta svenska libertarianer så fullkomligt verkar avfärda den kulturella aspekten. Tur att vi har mises.se:

Citat:
Det sociala trycket kan också göras maktlöst genom att på kort tid blanda in många personer från främmande kulturer och med främmande värderingar. Såsom just nu sker i Sverige i Det stora mångkulturella experimentet. En stark lokalkultur kan visserligen hålla enskilda asociala element i schack, men den kan inte betvinga en stor massa med en främmande syn på stöld, vandalisering och våldtäkt.

De upplopp vi sett i Göteborg på senare tid förklaras enkelt praxeologiskt av att Sverige har fått in ett stort antal individer med en annan kultur och syn på våld, samt att det råder stor social rabatt på våldsbrott idag. Ingen utfrysning, inget stryk. Den som blir arresterad riskerar på sin höjd att bli bjuden på saftobulle av en dialogpolis.

I slutändan är det en homogen kultur och god barnuppfostran som ligger till grund för ett stabilt och tryggt samhälle. Polisen kan aldrig ersätta en stabil kultur. Det är ju inte på grund av polisen som de flesta människor avhåller sig från att begå brott. När man sänker den moraliska och sociala kostnaden för att begå brott såsom görs i Sverige nu leder det praxeologiskt och naturligt till ett mer våldsamt samhälle.

Källa: http://www.mises.se/2012/12/20/kravallpraxeologi/
Citera
2013-03-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Liberaldemokraterna är främst vänsterliberaler och existerar väl egentligen inte ens som parti, utan är mer av ett forum eller diskussionsplatform.
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke

Liberala Partiet, av alla partier, är klart närmast Ron Paul.

Den här konstiga konstruktionen av "vänster-liberalism" som florerar på flashback har ingenting att göra med vad vänster-liberalism faktiskt innebär. Det verkar snarare vara ett försök av vissa att få "the old right" och klassisk amerikansk konservatism att definiera liberalism.
Det är inte "mer vänster" att vara för en liberalism som säger att staten inte ska lägga sig i sociala friheter. Det är mer liberalt, medan de som säger att staten ska göra det inte är mer höger, de är mer konservativa. Är man emot sociala friheter på det breda kan man inte ens kalla sig liberal med rätt, det var ett stort element i klassisk liberalism.
Med det sagt finns det vissa som läser in saker i liberal tolerans och frihet, som att det skulle betyda att man främjar att folk ska vara bögar, rabiata feminister eller att invandrare ska komma till Sverige. Det är dock bara egna fantasier från folk som tydligen har en begränsad förståelse av frihets innebörd. Man förstår inte vad kulturmarxism är om man menar att frihet är kulturmarxism. Kulturmarxism är att staten ska främja alternativa normer, inte tillåta dem.
Senast redigerad av Visf 2013-03-10 kl. 15:32.
Citera
2013-03-10, 19:08
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Liberala Partiet, av alla partier, är klart närmast Ron Paul.

Den här konstiga konstruktionen av "vänster-liberalism" som florerar på flashback har ingenting att göra med vad vänster-liberalism faktiskt innebär. Det verkar snarare vara ett försök av vissa att få "the old right" och klassisk amerikansk konservatism att definiera liberalism.
Det är inte "mer vänster" att vara för en liberalism som säger att staten inte ska lägga sig i sociala friheter. Det är mer liberalt, medan de som säger att staten ska göra det inte är mer höger, de är mer konservativa. Är man emot sociala friheter på det breda kan man inte ens kalla sig liberal med rätt, det var ett stort element i klassisk liberalism.
Med det sagt finns det vissa som läser in saker i liberal tolerans och frihet, som att det skulle betyda att man främjar att folk ska vara bögar, rabiata feminister eller att invandrare ska komma till Sverige. Det är dock bara egna fantasier från folk som tydligen har en begränsad förståelse av frihets innebörd. Man förstår inte vad kulturmarxism är om man menar att frihet är kulturmarxism. Kulturmarxism är att staten ska främja alternativa normer, inte tillåta dem.

Bra skrivet! Själv tycker jag att lp borde lägga mycket mer vikt vid de "flummiga" frågorna, inte minst för att det är mycket roligare att kampanja för, utan också att det på ett mycket mer uppenbart sätt skiljer partiet från åttaklövern. Att partiet kanske inte skulle gå hem hos svensson (vilket det ju knappast gör i dagsläget) är något jag lägger mindre vikt vid.

Ni som var på föredraget med Scott Kohlhaas vet vad jag pratar om (skriver från telefonen nu så kan/vill inte gå in för djupt på detta nu).
Citera
2013-03-10, 19:20
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Liberaldemokraterna är större.
Hur många röster fick Liberaldemokraterna förra valet?
Citera
2013-03-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Hur har du införskaffat dig den kunskapen om nyfödda då? För om du går och lånar en bok om utvecklingspsykologi, vilken som helst, så kommer dessa inte hålla med om att en självuppfattning kommer först vid ett års ålder. Något som inte kan överleva utanför livmodern borde inte räknas som en individ.

Det är en kvinnofientlig idé att förbjuda aborter, detta för att endast kvinnor är förmögna att göra dem och om man förbjuder dem kommer man att inskränka den kvinnliga individens rättigheter.

Det kommer från något jag mindes från en bok jag läste i psykologi, och liknande saker jag hört från andra som sett eller läst något i ämnet. När blir då barn medvetna om att de är en individ som är självständig från andra varelser i världen?

Jaja, du säger att det inte skall räknas som en individ, men du undviker helt och hållet att besvara frågan om nyfödda bebisar skalla räknas som individer.

Alltså, om man förbjuder en viss grupp från att göra något som bara den gruppen kan göra, då är man fientligt inställd till hela den gruppen? Det är en väldigt flummig grund att stå på, då det ju inte är ens inställning till kvinnan som gör att man är emot abort om det är för mänskliga rättigheter. Och om man följer din logik skulle du själv vara mansfientlig om du är för att förbjuda den sortens våldtäkt som bara män kan utföra.
Senast redigerad av daemon3.14 2013-03-10 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in