2010-09-14, 01:32
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nej det har du fanimig rätt i. De som är sunda hamnar ändå en bit ner på listan, vilket gör det, i princip, lönlöst att rösta på dem. Tittar man vidare på hur de som säger sig vara liberala i riksdagen hanterade min favorit, FRA-lagen, ser man också att det tyvärr inte finns någon större anledning att rösta på någon särskilt när man ser hur lite de får/kan/vågar följa sin inre kompass.
Jo, och det är ändå främst en röst på partiet. Du ger (hypotetiskt, om en individuell röst skulle påverka) FP ett extra mandat, men det kan minst lika gärna, om inte mer sannolikt, gå till någon annan än den liberal du kryssade. Alltså, rösten gör mer för partiet än för personen. Ja, jag hade som sagt lite svårt att uttrycka det här...
Citat:
Har du något förslag på personkryss på LP:s lista?
Det är väl än mer meningslöst att kryssa där. Det kommer inte ens redovisas på Valmyndighetens hemsida. Om partiet mot all förmodan skulle lyckas ta sig över 4 %-spärren, så skulle det ändå innebära att alla på valsedeln fick mandat.
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast en person kan göra stor skillnad jämför Ron Paul och Libertarian Party i USA.
Fast i Sverige följar man partipiskan mycket hårdare än i USA. Har dessa mer liberala kandidater inom alliansen faktiskt röstat liberalt i riksdagen? Sen är ju Ron Paul vald i ett äkta personval: antingen röstar du på Ron Paul, eller på någon annan person. I Sverige röstar du på ett parti och i andra hand på en person. Det jag vill formulera var något i stil med att en röst på en liberal kandidat inom FP ändå är en röst på FP, och lika gärna kan anses stödja ett icke-liberalt mandat eftersom personen ifråga får för få röster för att klättra på listan. (Nu spelar en individuell röst ingen roll, men det handlar om vad man kan leva med enligt sitt eget samvete.)
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Nix.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/
Valmyndigheten gör lite gratisreklam:
Det fanns en insamlingsdrive tidigare i år för KLP (pga den tidigare förväxlingen) men partiet hann inte skrapa ihop de 1500 underskrifter som krävs för att registrera sig i hela riket innan valet. Det torde dock bli en smal sak efter valet med tanke på den stärkta kännedomen.
Se där, jag får erkänna mig rättad.
Citera
2010-09-14, 01:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Jo, och det är ändå främst en röst på partiet. Du ger (hypotetiskt, om en individuell röst skulle påverka) FP ett extra mandat, men det kan minst lika gärna, om inte mer sannolikt, gå till någon annan än den liberal du kryssade. Alltså, rösten gör mer för partiet än för personen. Ja, jag hade som sagt lite svårt att uttrycka det här...
Det också.

Citat:
Det är väl än mer meningslöst att kryssa där. Det kommer inte ens redovisas på Valmyndighetens hemsida. Om partiet mot all förmodan skulle lyckas ta sig över 4 %-spärren, så skulle det ändå innebära att alla på valsedeln fick mandat.
Kul grej? Jag var mest nyfiken på att höra vem på listan du tyckte var vettigast, och varför. Att jag är liberal är inget jag tvekar om, men du vet mer än jag i en massa olika frågor.
Citera
2010-09-14, 01:49
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Kul grej? Jag var mest nyfiken på att höra vem på listan du tyckte var vettigast, och varför. Att jag är liberal är inget jag tvekar om, men du vet mer än jag i en massa olika frågor.
Kul grej, kanske det. Jag vet egentligen inte tillräckligt mycket om kandidaterna för att sätta ett kryss, så jag låter nog bli.
Citera
2010-09-17, 11:00
Medlem
SyphaXs avatar
Någon här som förtidsröstat på LP? Intressant att veta hur många röster vi redan har.
Citera
2010-09-17, 12:48
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyphaX
Någon här som förtidsröstat på LP? Intressant att veta hur många röster vi redan har.

Jag har gjort det
Citera
2010-09-17, 14:40
Medlem
Jag har länge kännt mig ointresserad inför detta val då jag inte sympatiserar med något parti i riksdagen. Alliansen i all ära, men de bedriver en politik långt ifrån de sanna liberala värderingar jag står för.

Uppmärksammade precis Liberala Partiet och känner mig väldigt entusiastisk. Håller med dem i stort sätt på alla punkter och har redan skickat in medlemsavgiften.

Frågan är nu om jag ska rösta på Liberala Partiet. De bedriver den politiken som står mig överlägset nämrast men samtidigt vill jag rösta på alliansen för att motverka en enventuell rödgrön regering.

Vad tycker ni?
Citera
2010-09-17, 14:43
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Jag har länge kännt mig ointresserad inför detta val då jag inte sympatiserar med något parti i riksdagen. Alliansen i all ära, men de bedriver en politik långt ifrån de sanna liberala värderingar jag står för.

Uppmärksammade precis Liberala Partiet och känner mig väldigt entusiastisk. Håller med dem i stort sätt på alla punkter och har redan skickat in medlemsavgiften.

Frågan är nu om jag ska rösta på Liberala Partiet. De bedriver den politiken som står mig överlägset nämrast men samtidigt vill jag rösta på alliansen för att motverka en enventuell rödgrön regering.

Vad tycker ni?
Jag tar mig friheten att citera ett tidigare inlägg i tråden i sin helhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Moderaterna fick 1 456 014 röster i förra valet. Vad påverkar det på något sätt om de får 1 456 015 eller 1 456 514 i ddetta val?

Moderaterna fick 97 mandat i förra valet. Det betyder 1 456 014 / 97 = 15 010 röster per mandat. Det är alltså ca 15 000 röster som är "upplösningen" i såna här sammanhang, när det handlar om att "påverka" ett riksdagsval. Och detta på allra minsta tänkbara sätt, alltså fördelningen av ett enda mandat! Med överväldigande sannolikhet kommer inte fördelningen av ett mandat att vara majoritetsskiljande i ens en enda riksdagsvotering under kommande 4 år. När majoriteten hänger på några få röster, då svänger ju såna som t.ex. Federley totalt om, för att se till att de 15 000 rösterna på honom blir röster på motsatsen till vad de trodde att de röstade på. Den praktiska "upplösningen" när det handlar om att kunna påverka ens ett enda riksdeagsbeslut, ligger därför kring 100 000 röster. Om du bara klarar av att "taktiskt" svinga en hel medelkommuns alla röster från ena blocket till det andra, så kommer din övning att gå verkligheten totalt verkningslöst förbi.

Din egen röst? En enda ynka stycken röst bland alla miljoner??? Vem bryr sig om den, utöver ditt eget samvete? Så, ska du rösta på det som stämmer överens med vad du vill, eller kasta bort din röst på nån "taktik" som matematiskt nödvändigtvis blir totalt verkningslös?
Citera
2010-09-17, 14:57
Medlem
Citat:
Jag tar mig friheten att citera ett tidigare inlägg i tråden i sin helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Moderaterna fick 1 456 014 röster i förra valet. Vad påverkar det på något sätt om de får 1 456 015 eller 1 456 514 i ddetta val?

Moderaterna fick 97 mandat i förra valet. Det betyder 1 456 014 / 97 = 15 010 röster per mandat. Det är alltså ca 15 000 röster som är "upplösningen" i såna här sammanhang, när det handlar om att "påverka" ett riksdagsval. Och detta på allra minsta tänkbara sätt, alltså fördelningen av ett enda mandat! Med överväldigande sannolikhet kommer inte fördelningen av ett mandat att vara majoritetsskiljande i ens en enda riksdagsvotering under kommande 4 år. När majoriteten hänger på några få röster, då svänger ju såna som t.ex. Federley totalt om, för att se till att de 15 000 rösterna på honom blir röster på motsatsen till vad de trodde att de röstade på. Den praktiska "upplösningen" när det handlar om att kunna påverka ens ett enda riksdeagsbeslut, ligger därför kring 100 000 röster. Om du bara klarar av att "taktiskt" svinga en hel medelkommuns alla röster från ena blocket till det andra, så kommer din övning att gå verkligheten totalt verkningslöst förbi.

Din egen röst? En enda ynka stycken röst bland alla miljoner??? Vem bryr sig om den, utöver ditt eget samvete? Så, ska du rösta på det som stämmer överens med vad du vill, eller kasta bort din röst på nån "taktik" som matematiskt nödvändigtvis blir totalt verkningslös?

Så sant som det är sagt. Jag tror jag hellre lägger min röst liberalismen och individens frihet än att kasta i väg den på alliansen. Ungefär hur många röster fick Liberala Partiet förra valet?
Citera
2010-09-17, 14:58
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
[/b]

Så sant som det är sagt. Jag tror jag hellre lägger min röst liberalismen och individens frihet än att kasta i väg den på alliansen. Ungefär hur många röster fick Liberala Partiet förra valet?
200. Men i år verkar det vara på väg mot dryga tusentalet!
Citera
2010-09-17, 15:10
Medlem
Citat:
200. Men i år verkar det vara på väg mot dryga tusentalet!

Okej, härligt! Vi får ju inte glömma bort vilket land vi lever i..

När jag röstar på dem tar jag bara en blank valsedel och skirver "Klassiska liberala partiet"?
Citera
2010-09-17, 15:10
Medlem
sp3tts avatar
Citat:

När jag röstar på dem tar jag bara en blank valsedel och skirver "Klassiska liberala partiet"?
Klassiskt liberala partiet.

Ett T på slutet av klassiskt, alltså.
Citera
2010-09-17, 15:34
Medlem
Procinctus avatar
Citat:

Om du bor i en större stad ligger det eventuellt redan en valsedel och väntar på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in