Citat:
Jo, och det är ändå främst en röst på partiet. Du ger (hypotetiskt, om en individuell röst skulle påverka) FP ett extra mandat, men det kan minst lika gärna, om inte mer sannolikt, gå till någon annan än den liberal du kryssade. Alltså, rösten gör mer för partiet än för personen. Ja, jag hade som sagt lite svårt att uttrycka det här...
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nej det har du fanimig rätt i. De som är sunda hamnar ändå en bit ner på listan, vilket gör det, i princip, lönlöst att rösta på dem. Tittar man vidare på hur de som säger sig vara liberala i riksdagen hanterade min favorit, FRA-lagen, ser man också att det tyvärr inte finns någon större anledning att rösta på någon särskilt när man ser hur lite de får/kan/vågar följa sin inre kompass.
Citat:
Det är väl än mer meningslöst att kryssa där. Det kommer inte ens redovisas på Valmyndighetens hemsida. Om partiet mot all förmodan skulle lyckas ta sig över 4 %-spärren, så skulle det ändå innebära att alla på valsedeln fick mandat.
Har du något förslag på personkryss på LP:s lista?
Citat:
Fast i Sverige följar man partipiskan mycket hårdare än i USA. Har dessa mer liberala kandidater inom alliansen faktiskt röstat liberalt i riksdagen? Sen är ju Ron Paul vald i ett äkta personval: antingen röstar du på Ron Paul, eller på någon annan person. I Sverige röstar du på ett parti och i andra hand på en person. Det jag vill formulera var något i stil med att en röst på en liberal kandidat inom FP ändå är en röst på FP, och lika gärna kan anses stödja ett icke-liberalt mandat eftersom personen ifråga får för få röster för att klättra på listan. (Nu spelar en individuell röst ingen roll, men det handlar om vad man kan leva med enligt sitt eget samvete.)
Ursprungligen postat av Orzion
Fast en person kan göra stor skillnad jämför Ron Paul och Libertarian Party i USA.
Citat:
Se där, jag får erkänna mig rättad.
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Nix.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/
Valmyndigheten gör lite gratisreklam:
Det fanns en insamlingsdrive tidigare i år för KLP (pga den tidigare förväxlingen) men partiet hann inte skrapa ihop de 1500 underskrifter som krävs för att registrera sig i hela riket innan valet. Det torde dock bli en smal sak efter valet med tanke på den stärkta kännedomen.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/
Valmyndigheten gör lite gratisreklam:
Det fanns en insamlingsdrive tidigare i år för KLP (pga den tidigare förväxlingen) men partiet hann inte skrapa ihop de 1500 underskrifter som krävs för att registrera sig i hela riket innan valet. Det torde dock bli en smal sak efter valet med tanke på den stärkta kännedomen.
Jag var mest nyfiken på att höra vem på listan du tyckte var vettigast, och varför. Att jag är liberal är inget jag tvekar om, men du vet mer än jag i en massa olika frågor.
Men i år verkar det vara på väg mot dryga tusentalet!