Citat:
Du har ju rätt och det är en kul idé sannerligen. I så fall vore det nog bäst att satsa på att få Ron Paul att endorsa och det vette fan hur det skulle gå till egentligen, han har nog rätt mycket att stå i, speciellt om det går som vi alla hoppas för honom. Att pumpa ut Alex Jones inför en oinvigd svennebanan-publik vore nog inte det smartaste om man har självbevarelsedrift.
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det finns ju en del libertarianer i USA som har börjat bli kända för en lite bredare massa här i Sverige, jag tänker såklart främst på Ron Paul, men även Alex Jones är ju rätt känd i foliehattskretsar. Hur omöjligt är det att man kanske skulle kunna få någon av dom att inför riksdagsvaletvalet spela in en filmsnutt där de säger att de endorsar Lp? Det hade ju varit en klockren TV-reklam och jag tror att vi är många som hade kunnat tänka oss att skänka pengar för att sända den. Har jag en alldeles för vild fantasi nu?
I det stora hela är jag dock av uppfattningen att dessa budskap vi vill framhäva egentligen inte gör sig så bra i reklamfilms-sammanhang. Det omdömet dristar jag mig till eftersom jag anser att dessa frihetliga budskap gör sig bäst om man kommer fram till dem efter lite tankeverksamhet hellre än något reklamklipp.
Eftersom vi faktiskt talar om en "främmande" dimension av politik som inte passar in i den för svensken så inpräntade höger-vänster-skalan. Vad jag menar med detta är att ett kort reklamklipp väldigt lätt avfärdas av den gemene hjärntvättade svensken. " 0% skatt, låter ju helt oseriöst!", "högerextremt" etc. De idéer som liberala partiet framför är sådana till sin natur att de inte går att inpränta i någon oinvigd på 15 min, skulle jag tro iaf.
För mig personligen var det i vilket fall en lång process att börja husera dessa politiska värderingar, från att ha blivit matad med höger-vänster-politik hela livet. Höger-vänster-skalan är ju mycket lättare att simplifiera och göra politisk retorik av som går hem hos folk utan att de behöver tänka så mycket.
Det bästa sättet att sprida liberala idéer borde därför vara via något medium med lite mer substans än exempelvis reklamfilm, då tänker jag typ en bok/ pamflett eller kanske en välgjord dokumentär som kan förklara för den oinvigde. Man ska nog inte underskatta svenssons förmåga att ganska skoningslöst avfärda våra idéer om de inte får dem förklarade... Vad sägs om det?
Senast redigerad av Bockstensmannen 2012-01-30 kl. 09:42.
Senast redigerad av Bockstensmannen 2012-01-30 kl. 09:42.