2012-01-30, 09:39
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det finns ju en del libertarianer i USA som har börjat bli kända för en lite bredare massa här i Sverige, jag tänker såklart främst på Ron Paul, men även Alex Jones är ju rätt känd i foliehattskretsar. Hur omöjligt är det att man kanske skulle kunna få någon av dom att inför riksdagsvaletvalet spela in en filmsnutt där de säger att de endorsar Lp? Det hade ju varit en klockren TV-reklam och jag tror att vi är många som hade kunnat tänka oss att skänka pengar för att sända den. Har jag en alldeles för vild fantasi nu?
Du har ju rätt och det är en kul idé sannerligen. I så fall vore det nog bäst att satsa på att få Ron Paul att endorsa och det vette fan hur det skulle gå till egentligen, han har nog rätt mycket att stå i, speciellt om det går som vi alla hoppas för honom. Att pumpa ut Alex Jones inför en oinvigd svennebanan-publik vore nog inte det smartaste om man har självbevarelsedrift.

I det stora hela är jag dock av uppfattningen att dessa budskap vi vill framhäva egentligen inte gör sig så bra i reklamfilms-sammanhang. Det omdömet dristar jag mig till eftersom jag anser att dessa frihetliga budskap gör sig bäst om man kommer fram till dem efter lite tankeverksamhet hellre än något reklamklipp.
Eftersom vi faktiskt talar om en "främmande" dimension av politik som inte passar in i den för svensken så inpräntade höger-vänster-skalan. Vad jag menar med detta är att ett kort reklamklipp väldigt lätt avfärdas av den gemene hjärntvättade svensken. " 0% skatt, låter ju helt oseriöst!", "högerextremt" etc. De idéer som liberala partiet framför är sådana till sin natur att de inte går att inpränta i någon oinvigd på 15 min, skulle jag tro iaf.
För mig personligen var det i vilket fall en lång process att börja husera dessa politiska värderingar, från att ha blivit matad med höger-vänster-politik hela livet. Höger-vänster-skalan är ju mycket lättare att simplifiera och göra politisk retorik av som går hem hos folk utan att de behöver tänka så mycket.
Det bästa sättet att sprida liberala idéer borde därför vara via något medium med lite mer substans än exempelvis reklamfilm, då tänker jag typ en bok/ pamflett eller kanske en välgjord dokumentär som kan förklara för den oinvigde. Man ska nog inte underskatta svenssons förmåga att ganska skoningslöst avfärda våra idéer om de inte får dem förklarade... Vad sägs om det?
Senast redigerad av Bockstensmannen 2012-01-30 kl. 09:42.
Citera
2012-01-30, 09:41
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Håller med om Jones. Men varför skulle TV4 blåneka att ta in en reklamfilm om man betalar för det? Visst, det skulle väl vara dyrt, men om alla medlemmar chippar in skulle vi väl ha råd, ...Hm...en 30 sekunders filmsnutt går på ca 160 000 kr i bästa sändningstid

http://www.tv4.se/1.392777/2008/08/09/sa_mycket_kostar_det_att_visa_reklam_i_tv4

160k för hur många gånger? 1 gång? Herregud, TV-branschen måste vara lukrativ!

Sen vet ju alla som varit inne på Judiska Maktförhållanden att Tv4 är ett sionistiskt judebolag ägt av svenska Judefamiljen Bonnier! De hatar libertarianism då de vill kontrollera alla medborgare med mikrochip i skallen och ta över världen och skapa one-world-govornment! Illuminati och Rothschilds du vet
Citera
2012-01-30, 10:43
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Det finns ju en del libertarianer i USA som har börjat bli kända för en lite bredare massa här i Sverige, jag tänker såklart främst på Ron Paul, men även Alex Jones är ju rätt känd i foliehattskretsar. Hur omöjligt är det att man kanske skulle kunna få någon av dom att inför riksdagsvaletvalet spela in en filmsnutt där de säger att de endorsar Lp? Det hade ju varit en klockren TV-reklam och jag tror att vi är många som hade kunnat tänka oss att skänka pengar för att sända den. Har jag en alldeles för vild fantasi nu?

Det är omöjligt för att de aldrig skulle göra det. Mitt intryck är att Ron Paul inte kan köpas, i synnerhet inte för småpengar.
Citera
2012-01-30, 11:09
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ingen libertarian borde någonsin kompromissa med sina värderingar. Låt istället sossarna kompromissa sig i frihetlig riktning varteftersom det blir populärare. De har inga principer utan maximerar bar egoistiskt sin personliga makt och rikedom. De har ingenting emot att propagera för frihet om de trodde att de skulle vinstmaximera på det. De bryr sig inte det minsta om innehållet de säger. Juholtarns mytomaniska publikfrieri, alltså att improvisera det han tror folk vill höra, är den rena definitionen av socialdemokratins innersta väsen.

Att en gång rösta för att kränka människors rättigheter, alltså bokstavligen att hota om att slå människor om de inte lyder en, är inte att "kompromissa" med libertarianism. Det är att överge libertarianism. Matematiken överges om man ignorerar den logiska "OCH"-operationen. Antingen är det matematik, eller också inte. Antingen hotar nån att slå mig, eller också inte. Jag kommer aldrig stödja nån som hotar att slå mig.
Således antar jag att du inte heller skulle stödja Ron Paul om du hade möjlighet att rösta på honom. Han har ju trots allt kompromissat både på frågan om bidrag och sjukvård, till och med invandringspolitiken.

Utan dessa kompromissar hade han legat kvar nere vid 3%, men de var förstås av ondo ändå?
Citera
2012-01-30, 11:55
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Således antar jag att du inte heller skulle stödja Ron Paul om du hade möjlighet att rösta på honom. Han har ju trots allt kompromissat både på frågan om bidrag och sjukvård, till och med invandringspolitiken.

Utan dessa kompromissar hade han legat kvar nere vid 3%, men de var förstås av ondo ändå?

Det är intressant det där med "bidragen" - och det ni menar med bidrag. Det ni menar är Medicare och Social Security. Detta har folk betalat in en del av sin lön till i decennier. Och då menar jag att det skall vara avsatt för exakt det, och ingenting annat. Det kallar ni för "bidrag". Det intresserar mig. Låt säga att ni betalat en försäkringspremie under decennier... och sen så blir det ingen utbetalning trots att det skulle varit för att det är..... om jag förstått er rätt: "bidrag". Vissa av er "kompromissar" inte. Eller?

Ni är fascinerande. Så vitt jag vet så har Ron Paul sagt att systemen skall avvecklas - eftersom de är bankrutta och eftersom politiker tar överskotten och spenderar pengar på annat när överskotten finns. Detta beskriver många av er som ren "ondska". Att han inte har för avsikt att stänga av systemen för sådana som betalat in hela livet. Många av er beskriver det som "ondska". Eller "kompromiss". Jag fattar det inte.

Jag ser att du fattar det idiotiska i det upplägget för om man vill nå upp till tusen röster i ett val i Sverige. Men ändå... "kompromiss"? Han "kompromissar" med invandringen. I mitt tycke har han helt fel grundinställning, det finns ett utrymme för Ron Paul att vara stenhård i invandringsfrågan och få massor av röster. Men det är han inte. Till hans stora nackdel. Men ni... pratar om "kompromiss". Hur många av era kära invandrare tror ni röstar på Paul exempelvis. Hur många invandrare röstade på LP? 0?
Citera
2012-01-30, 13:44
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Jag ser att du fattar det idiotiska i det upplägget för om man vill nå upp till tusen röster i ett val i Sverige. Men ändå... "kompromiss"? Han "kompromissar" med invandringen. I mitt tycke har han helt fel grundinställning, det finns ett utrymme för Ron Paul att vara stenhård i invandringsfrågan och få massor av röster. Men det är han inte. Till hans stora nackdel. Men ni... pratar om "kompromiss". Hur många av era kära invandrare tror ni röstar på Paul exempelvis. Hur många invandrare röstade på LP? 0?

Mest troligt 0, ja. Vad vill du ha sagt med det?

Folk röstar generellt inte efter vad som är rätt och fel, utan efter vad som de själva tjänar mest på.

Du själv som exempel. Du är invandrarkritisk eftersom du anser att det skadar samhället, inte för att invandring är fel.
Citera
2012-01-30, 15:05
Medlem
Fredrikb82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
160k för hur många gånger? 1 gång? Herregud, TV-branschen måste vara lukrativ!

Moms tillkommer. Sedan är många program dyra att göra. En svensk producerad deckarserie eller likande kostar nog iaf 1 miljon per avsnitt. För att få in dessa pengar krävs det en del reklam.

Vad är vår bästa målgrupp? De är nog inte de som ser på körslaget och på spåret. TV4 har nog något tv-spelsprogram eller likande som kanske är närmare vår målgrupp.

Men så länge inte alla medlemmar och sympatisörer iaf donerar 50:- i månaden så lär det inte bli mer än några flyers.
Citera
2012-01-30, 16:28
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Mest troligt 0, ja. Vad vill du ha sagt med det?

Det är intressant. Ni vill ha hit massor av väljare varav i princip ingen röstar på er. Visst, det gäller till en viss del de borgerliga partierna också. Men de försöker på andra vis. De har dels maffia-moderaten från Södertälje, Metasevin eller vad han heter. Och somaliern/islamisten Waberi. Båda i riksdagen. De satsar på en typ av klanvärvande för att få vinstmaskinernas röster. Det finns åtminstone en tanke hos dem. Men hos er?

Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Du själv som exempel. Du är invandrarkritisk eftersom du anser att det skadar samhället, inte för att invandring är fel.

Jag "anser" att nuvarande invanding skadar samhället? Nja... du ska veta det att det gör väldigt många invandrings/befolkningsutbytesförespråkare också - och de är för invandring för att det skadar samhället. Tror du vänsterpartister är helt neutrala inför det faktum att många invandrare röstar på dem? Tror du verkligen det?

Invandring är fel, jag är även emot högkvalificerad invandring även det inte "skadar samhället" på så sätt som nuvarande invandring gör.

Ditt resonemang om mig är helt fel för övrigt. Jag skulle möjligen gynnas, åtminstone på kort sikt, av er invandring eftersom jag nyttjar RUT och ROT och så vidare. Så om jag såg till mig själv, som du påstår, då skulle jag vara för den lågkompetenta arbetskraftsinvandring som alliansen börjat med. Men det är jag inte.

Något annat som är mycket intressant är att du inte svarar på första delen av mitt inlägg.
Senast redigerad av Tyff-datakille 2012-01-30 kl. 16:33.
Citera
2012-01-30, 16:45
Medlem
Hattpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Men så länge inte alla medlemmar och sympatisörer iaf donerar 50:- i månaden så lär det inte bli mer än några flyers.
Och vilka tråkiga sådana också

Jag tycker att de numer upplösta (?) Befriarnas affischer var bra mycket tuffare:
http://img43.imageshack.us/img43/3008/befriarnacigarettpaket.png
http://img513.imageshack.us/img513/5757/befriarnapolitiskkompas.png
http://img829.imageshack.us/img829/8272/befriarnadekaler.png
http://img835.imageshack.us/img835/5808/befriarnastldrfel.png
Citera
2012-01-30, 18:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Håller med om Jones. Men varför skulle TV4 blåneka att ta in en reklamfilm om man betalar för det? Visst, det skulle väl vara dyrt, men om alla medlemmar chippar in skulle vi väl ha råd, ...Hm...en 30 sekunders filmsnutt går på ca 160 000 kr i bästa sändningstid

http://www.tv4.se/1.392777/2008/08/09/sa_mycket_kostar_det_att_visa_reklam_i_tv4

Men bästa sändningstid är som Fredrikb82 antyder kanske inte bästa tiden för Liberala partiet att göra reklam. Tror att udda tider och framförallt kanske mer ungdomliga/udda kanaler som TV4Komedi/Fakta/SciFi eller TV11 passar bättre, och då borde det bli avsevärt mycket billigare sekunder. Men inte tror jag att det är inom räckhåll för partiets budget, och inte tror jag att det gör så stor nytta i relation till kostnaden..
Citera
2012-01-30, 18:47
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Så det ska nog inte vara omöjligt att få någon större frihetskämpe typ Penn Jillette att avvara någon minut till något liknande, fast inte för Rockklassiker då utan LP...
Penn Jillette är ett klockrent förslag, att jag inte tänkte på det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Du har ju rätt och det är en kul idé sannerligen. I så fall vore det nog bäst att satsa på att få Ron Paul att endorsa och det vette fan hur det skulle gå till egentligen, han har nog rätt mycket att stå i, speciellt om det går som vi alla hoppas för honom. Att pumpa ut Alex Jones inför en oinvigd svennebanan-publik vore nog inte det smartaste om man har självbevarelsedrift.

I det stora hela är jag dock av uppfattningen att dessa budskap vi vill framhäva egentligen inte gör sig så bra i reklamfilms-sammanhang. Det omdömet dristar jag mig till eftersom jag anser att dessa frihetliga budskap gör sig bäst om man kommer fram till dem efter lite tankeverksamhet hellre än något reklamklipp.
Eftersom vi faktiskt talar om en "främmande" dimension av politik som inte passar in i den för svensken så inpräntade höger-vänster-skalan. Vad jag menar med detta är att ett kort reklamklipp väldigt lätt avfärdas av den gemene hjärntvättade svensken. " 0% skatt, låter ju helt oseriöst!", "högerextremt" etc. De idéer som liberala partiet framför är sådana till sin natur att de inte går att inpränta i någon oinvigd på 15 min, skulle jag tro iaf.
För mig personligen var det i vilket fall en lång process att börja husera dessa politiska värderingar, från att ha blivit matad med höger-vänster-politik hela livet. Höger-vänster-skalan är ju mycket lättare att simplifiera och göra politisk retorik av som går hem hos folk utan att de behöver tänka så mycket.
Det bästa sättet att sprida liberala idéer borde därför vara via något medium med lite mer substans än exempelvis reklamfilm, då tänker jag typ en bok/ pamflett eller kanske en välgjord dokumentär som kan förklara för den oinvigde. Man ska nog inte underskatta svenssons förmåga att ganska skoningslöst avfärda våra idéer om de inte får dem förklarade... Vad sägs om det?
Ja skulle han bli president så blir det nog ingen film, men om han däremot förlorar valet och pensionerar sig och inte har så mycket att göra, då kanske det skulle kunna tänkas att han ställer upp.

Du har nog helt rätt i att man inte kan övertyga random svenne med en reklamsnutt, men min tanke var främst att filmen ska vända sig mot folk som redan är lite halvt invigda och stödjer Ron Paul men inte känner till att Liberala partiet finns. Jag fick faktiskt idén till det hela från Ron Paul tråden där det gång på gång har kommit förslag från skribenter att det "kanske är dags att starta ett libertarianskt parti i Sverige". Dessa personer måste helt enkelt informeras om att det faktiskt finns ett libertarianskt parti i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Det är omöjligt för att de aldrig skulle göra det. Mitt intryck är att Ron Paul inte kan köpas, i synnerhet inte för småpengar.
Du är ju bara för dum i huvet. Vem fan har sagt något om att köpa Ron Paul?
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Vad är vår bästa målgrupp? De är nog inte de som ser på körslaget och på spåret. TV4 har nog något tv-spelsprogram eller likande som kanske är närmare vår målgrupp.

Jag hade nog satsat på typ nattreprisen av Family Guy på tv6 eller liknande, säkert billigare och bättre utdelning än På spåret och dylikt.

Jag skulle i alla fall kunna langa fram några tusenlappar om de var öronmärkta till att sända en dylik reklamfilm.
Citera
2012-01-30, 19:17
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Du är ju bara för dum i huvet. Vem fan har sagt något om att köpa Ron Paul?

Liberal värdegrund igen.

Det känns långsökt att han skulle "endorsa", som ni ordförrådshandikappade genier skulle säga, några som er. Ert infantila trams om "Evolution" till att börja med. Att många av er dumförklarar honom är en annan liten faktor som talar emot det. Så vad återstår? Jo, att köpa. Och det lyckas ni nog knappast med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in