2012-01-29, 17:22
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Jag har uppfattat att det är en del av den liberala värdegrunden att säga att andra är korkade. Det är helt enkelt omöjligt att inte vara liberal, man måste var för dum för att inte fatta - det är den enda tänkbara anledning till att inte delar liberalers åsikter. Något annat är omöjligt... enligt liberal teologi. .

Tre frågor.

1. Tycker du att man ska få bruka våld mot någon annan människa?
2. Tycker du att man ska få tvinga en annan människa att göra något som den inte vill?
3. Tycker du att vissa personer bör stå över lagen och ha rättigheter andra inte har?

Om du svarat nej på dessa tre frågor bör du rimligtvis vara liberal. Eftersom det i princip är allt som liberalismen bygger på.
Citera
2012-01-29, 18:34
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Jag har uppfattat att det är en del av den liberala värdegrunden att säga att andra är korkade. Det är helt enkelt omöjligt att inte vara liberal, man måste var för dum för att inte fatta - det är den enda tänkbara anledning till att inte delar liberalers åsikter. Något annat är omöjligt... enligt liberal teologi.

Jo många liberaler använder sådan retorik vilket jag sätter mig starkt emot. Men just med dig tycker jag att det är berättigat att kalla dig för "idiot".

Självklart går det att ha olika tankar än liberala och samtidigt vara smart. Det liberala utnyttjar är det faktum att de flesta människor tycker det är en självklarhet att man inte får tvinga andra. Men det finns inget som säger att tvång skulle vara fel, utan det är bara ett påstående som de använder - ett påstående som är ofta normen hos de flesta människor (kanske inte i praktiken men men...), Man skulle kunna påstå att det är rätt att tvinga människor och utgå från det med helt logiska argument som inte är mer falska än skatter är stöld/rån/utpressning.

Citat:
Precis som liberaler har "olika" uppfattning vad gäller den heliga Evolutionen då eller? (Att evolutionen är helig väcker en del frågetecken om liberalers samtidiga invandrings/arab-vurm ). Visst, det finns nån liberal som blivit förtjust i Ron Paul, och därför är emot. I princip samtliga andra liberaler har jag försökt förklara vissa saker för vad gäller t.ex. Ron Paul. Att det vore sociopatiskt av honom (t.ex) att vara för abort när han är förlossningsläkare. Liberaler fattar inte detta - aspievarning - alltså dumförklarar de honom (också).

Ron Paul hävdar ju att friheten kommer från Gud och har ett religiöst perspektiv på den klassiska liberalismen. Men annars förstår jag inte resten av det du skrev här...

Citat:
KLP verkar för? De verkar för detta? Kan du stödja det påståendet? Att de verkligen verkar för det?

Ja du, läs här http://www.liberalapartiet.se/content/liberala-partiet-a-till-o

Det står högst upp klart och tydligt vad de tycker om abort... Jag har länkat det här förutom och till och med citerat... De är inte av åsikten att man ska få göra abort hur som helst...

PS: Jag är lååååååååååååååååååååååångt ifrån liberal men fascineras av ideologin och de som sympatiserar med den.
Citera
2012-01-29, 18:54
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Jo många liberaler använder sådan retorik vilket jag sätter mig starkt emot. Men just med dig tycker jag att det är berättigat att kalla dig för "idiot".

Självklart går det att ha olika tankar än liberala och samtidigt vara smart. Det liberala utnyttjar är det faktum att de flesta människor tycker det är en självklarhet att man inte får tvinga andra. Men det finns inget som säger att tvång skulle vara fel, utan det är bara ett påstående som de använder - ett påstående som är ofta normen hos de flesta människor (kanske inte i praktiken men men...), Man skulle kunna påstå att det är rätt att tvinga människor och utgå från det med helt logiska argument som inte är mer falska än skatter är stöld/rån/utpressning.

Jag menar, argumentet att skatter är stöld är inte direkt svårt att förstå. Jag fattar vad ni menar . NI ÄR INTE KOMPLICERADE. Det är bara det att sådana som gladeligen betalar skatt... de ser det inte som stöld. För att de vill betala skatt. Kan en liberal ens fatta det? Jag tvivlar. Just det att liberaler inte kan eller inte vill fatta vad hur andra människor är ett stort handikapp för liberal ideologi, Att säga "du är dum i huvudet och är nu ignorerad"... det är ingen vinnande strategi.

Jag förundras över liberaler.. hur ni tänker vad gäller sånt där. Tycker ni själva att det är konstigt att Liberala Partiet inte får mer än ett antal hundra röster?

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Ja du, läs här http://www.liberalapartiet.se/content/liberala-partiet-a-till-o

Det står högst upp klart och tydligt vad de tycker om abort... Jag har länkat det här förutom och till och med citerat... De är inte av åsikten att man ska få göra abort hur som helst...

Nä, du. Det där håller inte. Jag frågade om du kan belägga att de verkar för det. Det är inte samma sak som att säga att det står en officiell åsikt på deras hemsida. Sen innebär det inte att de flesta LP-sympatisörer tycker det, bara för att det står på hemsidan. Allt, precis allt, tyder på att det är efter navelsträngens klippning som liberaler är abortmotståndare. Om ens då.
Citera
2012-01-29, 21:07
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Citat:
Jag menar, argumentet att skatter är stöld är inte direkt svårt att förstå. Jag fattar vad ni menar . NI ÄR INTE KOMPLICERADE. Det är bara det att sådana som gladeligen betalar skatt... de ser det inte som stöld. För att de vill betala skatt. Kan en liberal ens fatta det? Jag tvivlar. Just det att liberaler inte kan eller inte vill fatta vad hur andra människor är ett stort handikapp för liberal ideologi, Att säga "du är dum i huvudet och är nu ignorerad"... det är ingen vinnande strategi.

Jag förundras över liberaler.. hur ni tänker vad gäller sånt där. Tycker ni själva att det är konstigt att Liberala Partiet inte får mer än ett antal hundra röster?

Liberalism är i grunden dogmatisk vilket leder till dogmatiska resonemang, till skillnad från socialdemokrati eller andra darriga ideologier där kompromissandet är en del i själva ideologin.
Liberaler vägrar kompromissa i fråga om rätten till liv, frihet och egendom - punkt slut.

Personligen så tycker jag att alla som inte är liberaler är dumma i huvudet, men det kanske bara är jag..
Citera
2012-01-29, 22:28
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCheekGraduate
Liberalism är i grunden dogmatisk vilket leder till dogmatiska resonemang, till skillnad från socialdemokrati eller andra darriga ideologier där kompromissandet är en del i själva ideologin.
Liberaler vägrar kompromissa i fråga om rätten till liv, frihet och egendom - punkt slut.

Personligen så tycker jag att alla som inte är liberaler är dumma i huvudet, men det kanske bara är jag..

Jag ställde frågan liberaler om liberaler kan fatta att argumentet "skatt är stöld" inte funkar bra. Som jag ser det så har du besvarat frågan i och med ditt svar. Du fattar helt enkelt inte.

Du vägrar kompromissa? Intellektuellt då förmodar jag? För jag tror knappast att du "vägrar kompromissa" i praktiken. Du skulle ha ett väldigt komplicerat liv annars.

Men det är klart att jag fattar... ni är unga, ni ser det som en intellektuell övning. Ni bröstar upp er och "kompromissar inte". Inser ni att ni är er egen ideologis värsta fiender? Ta LP till exempel... och jämför med Tea Party-rörelsen i USA. Det är folk som är emot statlig makt, statlig maktexpansion. Herregud vad ni och LP är patetiska i jämförelse.

Vad jag ser hos många liberaler är ett infantligt hat mot t.ex. Tea Party-rörelsen (ja, den är till stora delar kapad av republikanerna)... anledning är att den haft åtminstone något inflytande. Och vad har ni och LP att komma med i jämförelse. Det är ju skrattretande. Och vet ni om... alltså är TP-rörelsen dålig på grund av "Evolutionen" eller nåt annat trams.

Ni för tankarna till Anders Borg. Ni har säkert sett youtube-klippen från när han var yngre. Den enda skillnaden mellan er och honom är att han är betydligt skarpare och har tagit sig någonstans. Får vara med och leka med de stora pojkarna i Europa.
Citera
2012-01-29, 22:38
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Världens idag, och på mycket länge, främste libertarianske politiker, Ron Paul, har inte uppnått sin framgång genom att kompromissa bort sina moraliska ställningstaganden. Tvärtom så är det just denna kompromisslöshet som utmärker honom! Så det verkar inte vara särskilt "pragmatiskt" (=ändamålsenligt) att bli mittensosse. Nästan alla politiker är mittensossar, och ca 99.9% av dem har du aldrig och kommer aldrig att höra talas om. Den ytterst lilla andel mittensossar som "lyckas" gör det därför att deras pappa jobbade hela livet för att deras barn skulle bli rika på politik. (Med några undantag, som den nye s-ledaren som faktiskt har arbetat många år som svetsare och gjort traditionell industrifackkarriär i föråldrad sosse-klassisk stil, ett häpnadsväckande undantag! Har han en tidsmaskin?)
Han är pragmatisk i invandringsfrågan. Något som KLP inte verkar vilja vara, dödsstöten redan där.

För övrigt så kandiderar Ron Paul till en helt annat post, och i ett helt annat land. Hans libertarianism är lika "läskig" för en socialliberal som ett utträde ur EU borde vara.

Det finns inget svenskt högerparti som sticker ut ur mängden med lite substans, vi har 8 mittenpartier och sen 100 mil bort sitter KLP. Varför inte försöka ta chansen att faktiskt förändra något genom att bredda sin målgrupp lite? Det finns ett stort tomrum som bara väntar på att fyllas upp.
Citera
2012-01-29, 23:05
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Det finns ju en del libertarianer i USA som har börjat bli kända för en lite bredare massa här i Sverige, jag tänker såklart främst på Ron Paul, men även Alex Jones är ju rätt känd i foliehattskretsar. Hur omöjligt är det att man kanske skulle kunna få någon av dom att inför riksdagsvaletvalet spela in en filmsnutt där de säger att de endorsar Lp? Det hade ju varit en klockren TV-reklam och jag tror att vi är många som hade kunnat tänka oss att skänka pengar för att sända den. Har jag en alldeles för vild fantasi nu?
Citera
2012-01-29, 23:13
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Han är pragmatisk i invandringsfrågan. Något som KLP inte verkar vilja vara, dödsstöten redan där.

För övrigt så kandiderar Ron Paul till en helt annat post, och i ett helt annat land. Hans libertarianism är lika "läskig" för en socialliberal som ett utträde ur EU borde vara.

Det finns inget svenskt högerparti som sticker ut ur mängden med lite substans, vi har 8 mittenpartier och sen 100 mil bort sitter KLP. Varför inte försöka ta chansen att faktiskt förändra något genom att bredda sin målgrupp lite? Det finns ett stort tomrum som bara väntar på att fyllas upp.

But don't you get it? De kompromissar aldrig! Inte ens om det vore att leda samhället åt rätt riktning.
Citera
2012-01-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det finns ju en del libertarianer i USA som har börjat bli kända för en lite bredare massa här i Sverige, jag tänker såklart främst på Ron Paul, men även Alex Jones är ju rätt känd i foliehattskretsar. Hur omöjligt är det att man kanske skulle kunna få någon av dom att inför riksdagsvaletvalet spela in en filmsnutt där de säger att de endorsar Lp? Det hade ju varit en klockren TV-reklam och jag tror att vi är många som hade kunnat tänka oss att skänka pengar för att sända den. Har jag en alldeles för vild fantasi nu?

Jag är skeptisk till att svensk TV skulle sända en sådan film. Och media skulle nog i princip kunna omyndigförklara Jones inför svenskar i gemen. Men internet har ju en massa ställen där den skulle kunna komma fram, typ reklam på Youtube eller så

Om man lyssnar på radiostationer som t.ex Rockklassiker, så hör man ju ibland musiker från Kiss, Black Sabbath, Metallica osv hälsa speciellt till stationens lyssnare. Så det ska nog inte vara omöjligt att få någon större frihetskämpe typ Penn Jillette att avvara någon minut till något liknande, fast inte för Rockklassiker då utan LP...
Senast redigerad av Fishbone Mash 2012-01-29 kl. 23:18.
Citera
2012-01-30, 00:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Varför inte försöka ta chansen att faktiskt förändra något genom att bredda sin målgrupp lite? Det finns ett stort tomrum som bara väntar på att fyllas upp.
Ingen libertarian borde någonsin kompromissa med sina värderingar. Låt istället sossarna kompromissa sig i frihetlig riktning varteftersom det blir populärare. De har inga principer utan maximerar bar egoistiskt sin personliga makt och rikedom. De har ingenting emot att propagera för frihet om de trodde att de skulle vinstmaximera på det. De bryr sig inte det minsta om innehållet de säger. Juholtarns mytomaniska publikfrieri, alltså att improvisera det han tror folk vill höra, är den rena definitionen av socialdemokratins innersta väsen.

Att en gång rösta för att kränka människors rättigheter, alltså bokstavligen att hota om att slå människor om de inte lyder en, är inte att "kompromissa" med libertarianism. Det är att överge libertarianism. Matematiken överges om man ignorerar den logiska "OCH"-operationen. Antingen är det matematik, eller också inte. Antingen hotar nån att slå mig, eller också inte. Jag kommer aldrig stödja nån som hotar att slå mig.
Senast redigerad av Fri 2012-01-30 kl. 00:46.
Citera
2012-01-30, 08:49
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag kommer aldrig stödja nån som hotar att slå mig.

Om du inte lever på bidrag eller på ärvda tillgångar eller inte betalar skatt så stödjer du väl folk som hotar att slå dig?
Citera
2012-01-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Jag är skeptisk till att svensk TV skulle sända en sådan film. Och media skulle nog i princip kunna omyndigförklara Jones inför svenskar i gemen.

Håller med om Jones. Men varför skulle TV4 blåneka att ta in en reklamfilm om man betalar för det? Visst, det skulle väl vara dyrt, men om alla medlemmar chippar in skulle vi väl ha råd, ...Hm...en 30 sekunders filmsnutt går på ca 160 000 kr i bästa sändningstid

http://www.tv4.se/1.392777/2008/08/09/sa_mycket_kostar_det_att_visa_reklam_i_tv4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in