Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Fri rörlighet är också en utopi. Gräns- och passkontroller är exempelvis helt nödvändiga för att hindra kriminella element från att ta sig in i landet. Sveriges gränser måste bevakas och hållas säkra, både för att skydda sig från utländsk krigsmakt och från olämpliga individer och icke-statliga organisationer. Detta kan man inte rationalisera bort, utan är snarare ett nödvändigt element i den s k nattväktarstaten för att behålla landets suveränitet.
Eller skulle denna "fria rörlighet" även omfatta tjetjenska gerillakrigare, paramilitära trupper, utländska miliser, kriminella nätverk och andra som hotar statens själva existens? Nej, självklart inte.
Oavsett om vi har ett samhälle med mer eller mindre fri rörlighet så är vi väl överens om att kriminella lagförs och att försvaret ansvarar för militära hot? Om du inte tror att man kan försvara sig i ett öppet samhälle så visar det bara bara på en begränsad föreställningsförmåga från din sida.
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
De miljontals "gäster" som kommer vistas i Sverige kommer givetvis vara i beroende av sjukvård och andra förnödenheter som i Sverige tillhandahålls av staten vare sig de har råd med dessa eller inte. Även om vi låtsas att det hela inte skulle sluta i fullkomlig misär så skulle de andra partierna inte acceptera en massa människor i Sverige som inte har tillgång till sjukvård, skola osv. Det är lika lätt att driva igenom som ett totalt nedmonterande av välfärdsstaten, vilket gör det ointressant att ens diskutera, och för KLP att driva frågan.
Du har helt fel. Antingen har Sverige råd eller så har Sverige inte råd . Båda alternativen är bra. Det innebär antingen att vi vunnit fri rörlighet eller att vi vunnit fri rörlighet och skurit ner på bidragen.
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nej, min poäng var att 2 thumbs up förslag är lika lätt att driva igenom som en total nedmontering av välfärdsstaten, men skulle i slutändan inte ha ett i närheten lika liberalt resultat. Så varför försöka driva frågan öht?
Du hade fel förut och du har fortfarande fel.
Din argumentation verkar inte bygga på en ärlig samhällsanalys utan verkar vara färgad av att du håller nationalistiska/främlingsfientliga värderingar närmare hjärtat en liberala värderingar.
Liberalismens tillväxt ser jag som en följd av den tekniska och kulturella utvecklingen och den kan knappast hotas, även om enskilda länder kan gå före eller hamna efter. Den allmänna utvecklingen går mot privatisering och individernas allt mindre behov av en stat. Staten är ett redan nu ett omodernt kollektiv. Precis likt äldre former av samhällen som vi lämnat bakom oss kommer nationalstaten heller inte vara för evigt. Jag tror heller inte att Sverige riskerar att hamna efter den utvecklingen om vi inför fri invandring.
Om du nu är så fientlig till fri rörlighet så rekommenderar jag dig att helt ändra din taktik. Sök upp dina gelikar istället för att hänga med liberala och istället för att spy galla över till exempelvis centern så borde du prisa dem för att de vill decentralisera makten. Jag föreslår att du försöker skapa ditt främlingsfientliga fort i en mindre skala. Att försöka bygga dina murar längs Sveriges gränser är ett dödfött projekt.