2010-07-09, 14:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag tycker ingen utfasning behövs. Finns det några pengar på något konto så kan väl pensionärerna få dela på de pengarna. Om inte så får de väl begära pengarna tillbaka av politikerna och socialdemokraterna som en gång rånade dem. Det är knappast LP:s ansvar att ta hand om folk som rånats av tidigare regimer. För varenda krona som tas ut i skatt under LP:s styre blir LP större och större tyranner, oavsett vad de har för planer för framtiden.
Gör vi som du föreslår kommer vi få en generation som saknar pensionspengar. Ger du de pengar vi idag har på "pensionskontot" kommer mina föräldrar inte bå någon pension, och med tanke på att de fötts in i systemet har de knappast planerat för att allt ska raseras. Man kan förvisso hävda att de får skylla sig själva som inte sett till att trygga sin pension på privat väg, men de flesta har inte råd att planera för allting och samtidigt betala skatten. Ger du pengarna istället tillbaka till de som idag betalat kommer dagens pensionärer sitta där pengalösa.

Du säger att varje krona LP tar in i skatt gör dem till större tyranner, men vi kan lika gärna vända på det: varje krona de plockar bort från statens kista gör staten mer liberal. Om allt de gör grundar sig i att målet är nv-staten är de fortfarande liberala.

Oavsett om de väljer en utfasningsmodell eller en modell där man över en natt skiljer välfärden från staten vill jag veta vad de tänker göra. Är det en konstig önskan, tycker du?
Senast redigerad av FrasseFloyd 2010-07-09 kl. 15:00.
Citera
2010-07-09, 15:18
Medlem
Kheperas avatar
Ja, naturligtvis behöver liberala reformer ske på ett sådant vis att pensionärer och andra inte hamnar i rännstenen över en natt. Marknaden måste få tid att successivt ta över det som varit statens uppgifter, så att staten omsider kan slopa dem när privata alternativ uppstått.
Citera
2010-07-09, 15:22
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Gör vi som du föreslår kommer vi få en generation som saknar pensionspengar. Ger du de pengar vi idag har på "pensionskontot" kommer mina föräldrar inte bå någon pension, och med tanke på att de fötts in i systemet har de knappast planerat för att allt ska raseras. Man kan förvisso hävda att de får skylla sig själva som inte sett till att trygga sin pension på privat väg, men de flesta har inte råd att planera för allting och samtidigt betala skatten. Ger du pengarna istället tillbaka till de som idag betalat kommer dagens pensionärer sitta där pengalösa.
På samma sätt som andra slags bidragstagare inte kommer att ha några pengar. Tycker man synd om de fattiga pensionärerna så får man väl gå samman och skramla ihop lite pengar åt dem. Om vi går ett steg längre. Hur ska dagens arbetande generation ha råd att spara privat väg om de måste försörja statens rånoffer? Det är synd om pensionärerna, för staten stal deras pengar. Så för att rädda pensionärerna så rånar vi ännu mer och ger dem pengarna. Jag ser inte det som en lösning på någonting. Lösningen är att sluta ta folks pengar, varken mer eller mindre.

Citat:
Du säger att varje krona LP tar in i skatt gör dem till större tyranner, men vi kan lika gärna vända på det: varje krona de plockar bort från statens kista gör staten mer liberal. Om allt de gör grundar sig i att målet är nv-staten är de fortfarande liberala.
Fast att råna folk lite mindre är knappast att "plocka pengar från statens kista". Lika lite som avdraget för hushållsnära tjänster "subventionerar" de allra rikaste.

Citat:
Oavsett om de väljer en utfasningsmodell eller en modell där man över en natt skiljer välfärden från staten vill jag veta vad de tänker göra. Är det en konstig önskan, tycker du?
Nej givetvis inte. Det är viktigt att veta vad partiet man funderar på att rösta på tänker göra.
Citera
2010-07-09, 15:27
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Jag tycker ingen utfasning behövs. Finns det några pengar på något konto så kan väl pensionärerna få dela på de pengarna. Om inte så får de väl begära pengarna tillbaka av politikerna och socialdemokraterna som en gång rånade dem. Det är knappast LP:s ansvar att ta hand om folk som rånats av tidigare regimer. För varenda krona som tas ut i skatt under LP:s styre blir LP större och större tyranner, oavsett vad de har för planer för framtiden.
Om LP forsoker ga till val pa den politiken kommer de aldrig under nagra som helst omstandigheter att komma i narheten av riksdagsmandat och an mindre nagon regeringsmakt. Vad ar da poangen med partiet? En liten sekt som sitter och trostgaggar med varandra om att de egenligen har ratt?
Citera
2010-07-09, 15:35
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Vad ar da poangen med partiet?
Poängen med partiet är att sprida kunskap om liberala värderingar, och visa att ett liberalt alternativ faktiskt existerar. I alla fall är det poängen med partiet, som jag ser det.

Poängen kan naturligtvis utökas rejält i framtiden, om det mot förmodan skulle växa och börja närma sig 4%-spärren (förvisso inget jag betraktar som sannolikt i dagsläget).
Citera
2010-07-09, 15:39
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Om LP forsoker ga till val pa den politiken kommer de aldrig under nagra som helst omstandigheter att komma i narheten av riksdagsmandat och an mindre nagon regeringsmakt. Vad ar da poangen med partiet? En liten sekt som sitter och trostgaggar med varandra om att de egenligen har ratt?
Inte vet jag, jag tänker inte rösta.
Citera
2010-07-09, 16:14
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
På samma sätt som andra slags bidragstagare inte kommer att ha några pengar. Tycker man synd om de fattiga pensionärerna så får man väl gå samman och skramla ihop lite pengar åt dem. Om vi går ett steg längre. Hur ska dagens arbetande generation ha råd att spara privat väg om de måste försörja statens rånoffer? Det är synd om pensionärerna, för staten stal deras pengar. Så för att rädda pensionärerna så rånar vi ännu mer och ger dem pengarna. Jag ser inte det som en lösning på någonting. Lösningen är att sluta ta folks pengar, varken mer eller mindre.
Jag håller inte med dig. Vi har ett uppenbart problem som är möjligt att lösa, även på liberal väg. Att inte göra det ser jag inte direkt någon poäng med. En stat styrd av ett liberalt parti hade ganska snabbt kunnat dra ner skattenivån ganska rejält, tror jag. Avskaffande av ett par myndigheter, privatisering av idag statliga instutitioner och liknande åtgärder är ett viktiga steg mot en liberal stat. Såna åtgärder bör genomföras fortast möjligt, men allt måste inte ske på en gång. Jag vill inte att införande av liberalism ska slå ut svaga människor bara för att vi haft ett välfärdssystem som hårt knutit dem till staten. Sänker man skatterna radikalt har man kommit en bit på vägen mot en liberal stat, och upplyser man samtidigt människor om att de från och med nu själva måste ta ansvar för sitt sociala skyddsnät så är utfasningen igång.

Jag ser nämligen gärna att den liberala staten faktiskt kan nås. Ska man göra det via politik kommer det aldrig ske om konsekvensen blir att människor direkt hamnar i svårigheter bara för att det helt plötsligt förväntas personligt ansvar. Debatten om idéer vs. pragmatism gör sig påmind och jag gillar det inte helt. Jag är medveten om att min modell inte är hundraprocentig, men jag tror att den är möjlig. Dina invändningar förstår jag dock helt. Socialliberalism (ja, detta fantastiskt odefinierade begrepp) är trots allt något som lockar ganska många. Börjar man med det blir det bättre än idag samtidigt som det blir enklare att övertyga folk att släppa den sociala biten.
Citera
2010-08-15, 22:20
Medlem
Gainerexplosions avatar
Bumpar för att höra om det händer något inom partiet, t.ex. aktivitet i valrörelsen som är i gång nu? Finns det något mindre man borde/kan göra för LP? Demonstration, valstuga?
Citera
2010-08-15, 22:56
Medlem
Streckkodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gainerexplosion
Bumpar för att höra om det händer något inom partiet, t.ex. aktivitet i valrörelsen som är i gång nu? Finns det något mindre man borde/kan göra för LP? Demonstration, valstuga?

här har du! http://www.liberalapartiet.se/content/engagera-dig
Citera
2010-08-17, 02:28
Medlem
Någon som vågar sig på en uppskattning av hur många röster LP kommer att få? Om de som överväger att stanna hemma på valdagen, och liberalt sinnade borgerliga (några måste väl ändå finnas?) masar sig iväg kanske det väcker någon uppmärksamhet i media.

Dock tror jag inte att så kommer ske, men man vet ju aldrig.
Citera
2010-08-17, 14:12
Medlem
Procinctus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Någon som vågar sig på en uppskattning av hur många röster LP kommer att få? Om de som överväger att stanna hemma på valdagen, och liberalt sinnade borgerliga (några måste väl ändå finnas?) masar sig iväg kanske det väcker någon uppmärksamhet i media.

Dock tror jag inte att så kommer ske, men man vet ju aldrig.

Vi har 800 fans på facebook. Man vet ju inte riktigt hur bra det stämmer men kanske 800+-200 röster? Det är ändå ett ok resultat med tanke på hur lite vi har synts i media. Om det dras igång en ordentlig kampanj(jag tror det kommer dyka upp en del affischer i dagarna) så kan nog siffran dubblas eller mer.

Jag tror nog det krävs minst 10000 röster för att någon ska orka nämna LP i media, men något tusental kan nog iaf göra så att vi syns på någon blogg eller liknande.
Senast redigerad av Procinctu 2010-08-17 kl. 14:14.
Citera
2010-08-17, 14:18
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procinctu
Vi har 800 fans på facebook. Man vet ju inte riktigt hur bra det stämmer men kanske 800+-200 röster? Det är ändå ett ok resultat med tanke på hur lite vi har synts i media. Om det dras igång en ordentlig kampanj(jag tror det kommer dyka upp en del affischer i dagarna) så kan nog siffran dubblas eller mer.

Jag tror nog det krävs minst 10000 röster för att någon ska orka nämna LP i media, men något tusental kan nog iaf göra så att vi syns på någon blogg eller liknande.
En rejäl ökning från de tvåhundrasex rösterna 2006 förväntar jag mig! Närmare 800 röster bör inte vara omöjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in