Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Gör vi som du föreslår kommer vi få en generation som saknar pensionspengar. Ger du de pengar vi idag har på "pensionskontot" kommer mina föräldrar inte bå någon pension, och med tanke på att de fötts in i systemet har de knappast planerat för att allt ska raseras. Man kan förvisso hävda att de får skylla sig själva som inte sett till att trygga sin pension på privat väg, men de flesta har inte råd att planera för allting och samtidigt betala skatten. Ger du pengarna istället tillbaka till de som idag betalat kommer dagens pensionärer sitta där pengalösa.
På samma sätt som andra slags bidragstagare inte kommer att ha några pengar. Tycker man synd om de fattiga pensionärerna så får man väl gå samman och skramla ihop lite pengar åt dem. Om vi går ett steg längre. Hur ska dagens arbetande generation ha råd att spara privat väg om de måste försörja statens rånoffer? Det är synd om pensionärerna, för staten stal deras pengar. Så för att rädda pensionärerna så rånar vi ännu mer och ger dem pengarna. Jag ser inte det som en lösning på någonting. Lösningen är att sluta ta folks pengar, varken mer eller mindre.
Citat:
Du säger att varje krona LP tar in i skatt gör dem till större tyranner, men vi kan lika gärna vända på det: varje krona de plockar bort från statens kista gör staten mer liberal. Om allt de gör grundar sig i att målet är nv-staten är de fortfarande liberala.
Fast att råna folk lite mindre är knappast att "plocka pengar från statens kista". Lika lite som avdraget för hushållsnära tjänster "subventionerar" de allra rikaste.
Citat:
Oavsett om de väljer en utfasningsmodell eller en modell där man över en natt skiljer välfärden från staten vill jag veta vad de tänker göra. Är det en konstig önskan, tycker du?
Nej givetvis inte. Det är viktigt att veta vad partiet man funderar på att rösta på tänker göra.