Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Du tolkar in mer än vad som står. Invandring leder till att olika kulturer möts på samma geografiska yta, och genom den kreativa frihet du talar om (och som Liberala partiet vill skydda) uppstår kulturberikning. Det är ett rent sakpåstående, och ett jag inte kan annat än hålla med om. Om detta används som ett argument bör det på sin höjd spela en väldigt marginell roll, för det står samtidigt klart och tydligt i manifestet att partiet grundar sin ideologi på idén om individens rättigheter.
Hade du reagerat likadant om det exempelvis stått att "kapitalism leder till tillväxt och ökad allmän levnadsstandard"? Hade du invänt att nej, tillväxt sker genom individens frihet att producera, och det är individens frihet som är det viktiga här, inte tillväxtfjäskeriet! I grund och botten handlar det ytterst alltid om individens rättigheter, och detta tycker jag faktiskt partiet gör solklart, om man orkar läsa materialet och inte bara rycker ut en viss paragraf.
Ur ett individualistiskt perspektiv så kan ett större kulturutbyte lika gärna ske via dig och din granne, den typen av kultur du pratar om pga nationell tillhörighet uppstår pga tyglar och normer, den betyder inte ett skit i ett liberalt samhälle.
På vilket sätt verkar partiet i klar text för rätten att ha så väl lila tuppkam som slöja?
På vilket sätt verkar LP t ex emot åldersdisskriminering och normer?
Konstigt att ni inte vill bevara svensk kultur när ni ändå är igång, så svenska ubermench kan skickas till utlandet och berika, svenskar kan väl också "kulturberika" eller hur?
Nej det hade jag inte, då kapitalismen i det fallet lever som den lär.
"Kulturberikning" är inte det väsentliga enligt liberalismens påstådda principer.
"Kulturberikning" är möjligtvis en socialliberal idé.
För dig som objektivitist så borde ju en moske ha like mycket existensberättigande som en stor staty av en kuk mitt i centrum.