2009-07-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Låt gå för det. Men nu har ju inte Lp talat vitt och brett om legalisering av narkotika. De har såvitt jag vet knappt berört ämnet ens. Ämnet kom upp först när Total(itär)liberal reste det. Och han har ägnat många inlägg åt att försöka få det att se ut som om Lp är, och profilerar sig som, ett "knarkparti".

Jag vet inget om bakgrunden till diskussionen eller om det finns någon relevans i Totalliberals inlägg, utan jag resonerar som sagt generellt. Förhoppningsvis är min oro irrelevant och onödig.
Citera
2009-07-01, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Låt gå för det. Men nu har ju inte Lp talat vitt och brett om legalisering av narkotika. De har såvitt jag vet knappt berört ämnet ens. Ämnet kom upp först när Total(itär)liberal reste det. Och han har ägnat många inlägg åt att försöka få det att se ut som om Lp är, och profilerar sig som, ett "knarkparti".

Khepera är en historieförfalskare som genom återupprepningar försöker nöta in uppfattningar hos folk som ibland bara är halvsanna eller rent osanna.

Att ledaren för LP sagt "jag gillar knark" är lätt att bevisa eftersom han gjorde det i detta forumet och i just denna tråden. Behöver jag söka upp inlägget och peka ut det exakt?

Jag har inte sagt att "LP profilerar sig som ett knarkparti" om du med detta menar att detta är avsikten, utan snarare uttryckt farhågor över lämpligheten att prioritera knarkfrågan, samt påpekat det farliga i att LP de facto (avsett eller ej) skapar den profilen hos folk när man låter en person som bl.a. säger "jag gillar knark" sitta som ledare.

Pga narkotikans natur tenderar den att ta över allt den rör vid. Det var t.ex. därför frihetskämpen Mats Hinze som på ett festligt sätt kämpade mot gråsossar som försökte bekämpa hans musiksmak, tyvärr slutade sina dagar i en oglamourös fängelsecell efter ett misslyckat terrordåd, istället för att gå till historien med framgång. Där knarket går in, går vettet ut. Vill vi undvika att LP om nåt decennie skäms ut i en partiledardebatt i TV där partiledaren får skrattnoja, flashbacks och munchies, bör vi förebygga det problemet NU.
Senast redigerad av TotalLiberal 2009-07-01 kl. 23:24.
Citera
2009-07-01, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand
Så ett oregelbundet rekreationellt bruk påverkar tankeverksamheten på lång sikt? Källa på det tack.

Okej, då kan jag gå till DSM-IV TR som är den samlade listan över alla psykiska sjukdomar som ges ut av auktoriteten APA (och som även är kompatibel med FN's variant ICD). Söker jag på Cannabis så finner jag följande sjukdomstillstånd som är direkt applicerbara på denna drog:

Cannabis
305.20 Abuse
304.30 Dependence
292.89 -Induced Anxiety Disorder
292.11 -Induced Psychotic Disorder, With Delusions
292.12 -Induced Psychotic Disorder, With Hallucinations
292.89 Intoxication
292.81 Intoxication Delirium
292.9 -Related Disorder NOS

Åtminstone en av dessa lämnar men som kan vara bestående, nämligen 292.89. Här är en länk till ytterligare information om denna diagnos: http://www.psychnet-uk.com/dsm_iv/hppd.htm

Observera att källan inte är nån random anti-drog-sida typ Föräldrar Mot Narkotika, utan ett direkt citat ur DSM-IV TR.

Det finns även effekter som inte direkt kan kallas för psykisk sjukdom. Cannabisrökning påverkar ju synapserna (mellanrummen mellan hjärncellerna) och försämrar hjärnsignalernas förmåga att fortplanta sig mellan dem.

Heavy Marijuana Use Linked to Brain Damage
News Article
March 6, 2002

Researchers report that chronic users of marijuana suffer memory loss and attention problems that can affect their work, their life, and their ability to learn. However, a medical expert not involved in the study questioned the findings and whether the alleged adverse impact of marijuana is really there, which is indicative of the controversy surrounding the drug.

The findings are published in the current Journal of the American Medical Association. The study was based on patients seeking help for marijuana dependence at clinics in Seattle, Farmington, Connecticut, and Miami, between 1997 and 2000.

Fifty-one people were examined who had been using marijuana regularly for an average of 24 years. Also, 51 short-term users and 33 nonusers were included as controls for comparison purposes in the research. "Long-term users ... performed significantly less well on tests of memory and attention than nonuser controls and shorter-term users with a mean of 10 years' use," the study said.

On a verbal learning test "long-term users recalled significantly fewer words than either shorter-term users or controls; there was no difference between shorter-term users and controls. Long-term users showed impaired learning, retention and retrieval compared with controls," the study said.

The study's authors, including Nadia Solowij at the University of New South Wales, Sydney, Australia, and colleagues with the Marijuana Treatment Project Research Group said the findings confirmed and expounded upon previous findings of cognitive impairments among chronic users. "For habitual users, the kinds of impairments observed in this study have the potential to impact academic achievements, occupational proficiency, interpersonal relationships and daily functioning," said the study.

However, in an editorial in the same issue, Harrison Pope of Harvard Medical School said "a recent meta-analysis of neuropsychological studies of long-term marijuana users found no significant evidence for deficits in seven of eight ... ability areas and only a small effect size for the remaining area of learning."

He said in a separate statement that the study does not explore whether the heavy users may have been taking other drugs that could have accounted for the deficits uncovered, or whether they might have been suffering from anxiety or depression that could cause the problems noted.

"Another recent study from our laboratory ... found virtually no significant differences between 108 heavy cannabis users and 72 controls -- screened to exclude those with current psychiatric disorders, medication use, or any history of significant use of other drugs or alcohol -- on a battery of ten neuropsychological tests after 28 days of supervised abstinence from the drug," he said.

Pope, the director of the Biological Psychiatry Laboratory at McLean Hospital in Belmont, Massachusetts, added: "The safest thing to say at this point is that the jury is still out on the question of whether long-term marijuana use causes lasting impairment in brain function."

Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand
Här implicerar du att jag lider av ett missbruk, vilket inte är sant och väldigt ohyfsat att påstå detta trots att jag gång på gång påpekat det felaktiga i ditt påstående.

Finns det nån mer typisk klyscha än att höra en knarkare eller nån som är på väg in i ett beroende förneka detta faktum. Som svar skickar jag för ovanlighetens skull en mycket talande låttext; Not an Addict (artist: K's choise):

Breathe it in and breathe it out
And pass it on, it's almost out
We're so creative, so much more
We're high above but on the floor

It's not a habit, it's cool, I feel alive
If you don't have it you're on the other side

The deeper you stick it in your vein
The deeper the thoughts, there's no more pain
I'm in heaven, I'm a god
I'm everywhere, I feel so hot

I'm not an addict (maybe that's a lie)

It's over now, I'm cold, alone
I'm just a person on my own
Nothing means a thing to me
(Nothing means a thing to me)

Free me, leave me
Watch me as I'm going down
Free me, see me
Look at me, I'm falling and I'm falling.

It is not a habit, it is cool I feel alive I feel...
It is not a habit, it is cool I feel alive

I'm not an addict...
Senast redigerad av TotalLiberal 2009-07-02 kl. 00:17.
Citera
2009-07-02, 00:27
Medlem
Kheperas avatar
TL gillar säkert boken Latawnya, the Naughty Horse, Learns to Say "No" to Drugs.

(Tipstack: sp3tt.)
Citera
2009-07-10, 09:44
Medlem
Tur-Buddas avatar
En politiskt korrekt "sticker slogan" är:
Det som främst förenar alla totalitära- eller fascistiska stater är att de aktivt motarbetar liberalism. /Liberala Partiet
Citera
2009-07-10, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
En politiskt korrekt "sticker slogan" är:
Det som främst förenar alla totalitära- eller fascistiska stater är att de aktivt motarbetar liberalism. /Liberala Partiet

Tänk om nån motståndare avslöjar att det är en logical fallacy då.
Detsamma kan ju påstås om t.ex. socialdemokrati.
Citera
2009-07-10, 19:43
Medlem
På tal om ingenting: Hur går det med nya loggan och looken?
Citera
2009-07-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somsovjet
På tal om ingenting: Hur går det med nya loggan och looken?

väldigt mycket på G...

tvärr så blev det en del 2.1 och v i har liksom tappat tråden...

skämtåsido,
sommarlov nu men folk är snart tillbaka i stan och kan sätta igång på riktigt
Citera
2009-07-10, 21:03
Medlem
Låter lovande. Den som väntar på nåt gott...
Citera
2009-07-10, 22:01
Medlem
TP, i det du själv postar:

"Heavy Marijuana Use Linked to Brain Damage "

Så går du emot premissen som lades fram i att det skulle vara skadligt att röka då och då.

Faktum är att alla droger har sina faror, speciellt om de intas i en högre mån, men marijuana är harmlöst i jämförelse med de flesta.

Jag rökte i typ ett halvår förut vilket jag märkte bara det påverkade min kondition och min förmåga att idrotta, så jag började snusa istället. I dagens Europa råder det världens dummaste exportförbud på snus. Det är olagligt i många europeiska länder. Ifrån Sverige, och våra värderingar, kan vi se hur korkat detta är när man jämför det med andra droger med exakt samma substanser, i Holland, Storbritannien och Tyskland har de samma syn på andra europeiska länders korkade ställningstagande till Marijuana.

Ditt ställningstagande emot marijuana verkar mest dogmatiskt och följer de utjatade argumenten om "gateway drug". Om det verkligen är det, varför har de färre narkomaner i Holland?
Citera
2009-07-10, 22:40
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Jag rökte i typ ett halvår förut vilket jag märkte bara det påverkade min kondition och min förmåga att idrotta, så jag började snusa istället.
Intressant. Har aldrig hört att cannabis kunde vara en inkörsport till snus förut. Men låt gå för det då!
Citera
2009-07-10, 23:14
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Tänk om nån motståndare avslöjar att det är en logical fallacy då.
Detsamma kan ju påstås om t.ex. socialdemokrati.
Wikipedia:
Olika forskare framhåller olika karaktäristiska egenskaper hos fascismen, men vanligt förekommande är nationalism, starka auktoriteter och totalitära system, militarism, antiintellektualism, antikommunism, kollektivism, korporativism, populism och motstånd mot ekonomisk och politisk liberalism

I den mån det kan påstås om socialdemokrati så gäller det endast för de få liberala delar som de anammat. Bring em on, mr Total-"Liberal".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in