2012-05-03, 23:48
Medlem
NickRoyales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Lite tråkigt att han lät Carl-Johan från "Liberal"demokraterna få all kameratid under eftersnacket. Han borde trängt sig fram och gjort lite mer reklam för partiet med sin gula t-shirt och diskuterat och visat vad riktig liberalism är! Carl-Johan stod ändå mest och skrek och var otrevlig IMHO.

Debatten var riktigt usel överlag. De enda som framstod som vettiga personer var gymnasieeleven och killen från KDU (sättet de argumenterade på, inte åsikterna).

Det känns ändå som att den totala ignoreringen av Calles åsikter är ett exempel på hur Sverige inte alls är mogna för Lp's typ av retorik. Den är inte vad svenskar bryr sig om, med vår politiska historia är iden att staten INTE ska lägga sig i våra liv helt främmande.
Citera
2012-05-03, 23:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickRoyale
Om du vill övertyga ens 0,1% så måste du komma bort ifrån "rätt är rätt"- och "skatt är våld"-retoriken. Jag ingår i den extremt lilla minoritet i Sverige som överhuvudtaget är intresserad av libertarianska ideer. Jag tycker dessutom att många av dem är vettiga. Ändå har argumenten du gett på det är forum lämnat mig i bästa fall likgiltig. Hur du då ska nå ut till de >99% av den svenska befolkningen som skiter blankt i de libertarianska ideerna har jag ingen aning. Den enda chansen som jag ser är om de förpackas på ett annat sätt, likt de förslag Motvillig gett.
Vi kanske kan spöa upp dig tills du lyder oss?
Eller så bara lurar vi dig genom att fabricera lögner som att "Röstar du inte på oss så blir himlen svart och havet grönt (eller om det var vice versa)". Om du är ett helt tanklöst får som t.o.m. idioter som Reinfeldt lyckats lura hittills, så kan vi nog hitta på lögner som lurar dig ännu bättre. Reinfeldt är ju deprimerad och apatisk. Det är inte svårt att överträffa honom i försäljningen av vilken löjlig liten pappersbit du kommer att stoppa ned i en låda den där tredje söndagen i september om några år. Typ: "Rösta på oss, annars får trianglar kanske ett fjärde hörn!" Eller: "Vi lovar också att inte förändra nånting - rösta på oss!" Eller: "Vi ska ta alla dina pengar och slösa bort dem på jättestora snurrande grejer på himlen som inte producerar nån ström alls!" Eller vad det nu är som du älskar med alla ofrihetliga partier som har övertygat dig.
Att vi vill ditt väl är knappast en nackdel, även om du är för dum i huvet för att förstå eller bry dig om det och istället väljer att agera slumpmässigt.
Senast redigerad av Fri 2012-05-04 kl. 00:03.
Citera
2012-05-04, 00:13
Medlem
NickRoyales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Eller så bara lurar vi dig genom att fabricera lögner som att "Röstar du inte på oss så blir himlen svart och havet grönt (eller om det var vice versa)". Om du är ett helt tanklöst får som t.o.m. idioter som Reinfeldt lyckats lura hittills, så kan vi nog hitta på lögner som lurar dig ännu bättre. Reinfeldt är ju deprimerad och apatisk. Det är inte svårt att överträffa honom i försäljningen av vilken löjlig liten pappersbit du kommer att stoppa ned i en låda den där tredje söndagen i september om några år. Typ: "Rösta på oss, annars får trianglar kanske ett fjärde hörn!" Eller: "Vi lovar också att inte förändra nånting - rösta på oss!" Eller: "Vi ska ta alla dina pengar och slösa bort dem på jättestora snurrande grejer på himlen som inte producerar nån ström alls!" Eller vad det nu är som du älskar med alla ofrihetliga partier som har övertygat dig.
Att vi vill ditt väl är knappast en nackdel, även om du är för dum i huvet för att förstå eller bry dig om det och istället väljer att agera slumpmässigt.

Case in point.
Citera
2012-05-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Varför uttrycker sig så många liberaler som foliehattar, när libertarianism i grunden är vettigt?
Citera
2012-05-04, 12:45
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wuornos
Sen kan jag ha uttryckt mig argt ibland, speciellt mot Khepera som jag har en gammal konflikt med. Först hade jag inget emot honom men sedan så skrev han saker på min wall som jag tyckte var respektlösa. Därför tog jag bort honom som vän där. Han skickade mig ett mail och frågade varför men jag valde att inte svara. Jag ville att han skulle förstå det utan att jag behövde berätta det för honom. Som hämnd skrev han då om mig på Flashback, om att han inte gillade mig för att jag var kristen och att jag inte åt kött. Han skrev ut hela mitt namn och jag tror inte att han förstod då att det självfallet skulle kunna ställa till med problem för mig. Jag fick plötsligt elaka mail från främmande killar, så jag googlade mitt namn och fann det Khepera hade skrivit. Jag blev upprörd över det och tog upp det i Lp. Det är vår konflikt med varandra, därför är han så drivande i trashningen av mig här och det är därför jag kallade honom för socialt efterbliven. Sen vill jag poängtera att jag inte tycker att han är efterbliven för att han har aspbergers syndrom. Jag tycker att han är efterbliven som inte kan bete sig som en vuxen man.
Du verkar leva i en helt egen verklighet. Du är bara någon jag träffat på en ölträff någon gång eller två. Jag känner dig inte, jag har inte haft någon konflikt med dig, och att "hämnas" är inte min grej över huvud taget, ens om jag haft skäl till det (vilket jag inte haft). Ännu ett exempel på hur du konstruerat en egen verklighetsbild som inte alls stämmer överens med hur andra upplever samma sak.

Det stämmer att jag kritiserat din tidigare roll i partiet, då jag inte anser att djurrätt är liberalt. Det var en principfråga, inte en hämndfråga. Att nämna namn är som sagt helt okej när man kritiserar förtroendevalda inom ett demokratiskt parti.

Jag är inte "drivande i trashningen av dig". Jag tycker bara inte om att du driver en förtalskampanj mot mig, vänner till mig och det parti jag tillhör. Hur många gånger skall jag behöva upprepa det, innan du slutar hitta på andra motiv åt mig?
Citera
2012-05-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Varför uttrycker sig så många liberaler som foliehattar, när libertarianism i grunden är vettigt?
Jag tror att det helt enkelt har att göra med att det finns många indicier som pekar åt det hållet. FRA och IPRED etc gör ju inte att folk blir mindre paranoida. Men visst är det beklagligt.
Citera
2012-05-04, 13:40
Medlem
Citat:
Det är ju därför mina "motståndare" kallar mig för galen. En människa som har en väldigt skev verklighetsuppfattning är dock psykotisk. Det är en ganska allvarlig störning. I min blogg så skriver jag ju öppet om mina problem, så kan inte en psykotisk människa göra eftersom den inte är medveten om dem. En galen människa inser inte att den har problem. En psykotisk människa klarar heller inte av att leva ett normalt liv, ha normala sociala kontakter, arbeta/studier osv. Jag lever ett normalt liv, det kan man också se om man läser min blogg.
Vem, och var har du kallats psykotisk? Att din verklighetsuppfattning är egendomlig kan jag dock skriva under på, men detsamma kan göra gällandes för Khepera, eller i stort vilken liberal som helst.

Citat:
En annan person kallade mig nu även nyligen för narcissistisk.
En person som i samma inägg skriver att han inte är liberal och att allt han känner av dig är ditt uppförande i den här tråden.

Jag tycker mig inte ha hört någonting om att du skulle vara psykotiksk, psykiskt störd eller galen. Det jag har hört sägas om dig är att du har "personliga problem", "jag tror bara att hon mår väldigt psykiskt dåligt". Sedan har jag varit inblandad i en diskussion angående att ha galningar i Liberala Partiet. Då kom Håkan Juholt och Fredrik Lindholm på tal som exempel på galningar. Den varianten av galen får du tolerera att betecknas som.

Edit: Jag tror att den största anledningen till att folk har stört sig på dig är att du inte gör en tillräckligt tydlig distinktion mellan din personliga moral och din politiska moral. Jag tar ett exempel av mig själv för att undvika att du ska säga att jag hackar på dig.

Jag är emot abort. Men det här är ingen liberal åsikt – det är ur ett liberalt perspektiv inte en politisk fråga överhuvudtaget. Skulle jag då säga på ett möte med Liberala Partiet att jag är emot abort, utan att förtydliga att jag betraktar det som en privatmoralisk fråga som det inte bör lagstiftas om, så skulle det givetvis framstå som märkvärdigt, för att inte säga illiberalt.

Detta är en insikt alla liberaler måste hantera i takt med att de motiverar sig mer och mer liberalt. Alla har åsikter som inte är liberala. Vissa frågor kan inte behandlas ur aspekten om de är liberala eller illiberala. Att ta upp en sådan åsikt och låta antyda att den är liberal kommer då att, med all rätt, betraktas som illiberalt.
Senast redigerad av spoq 2012-05-04 kl. 13:51.
Citera
2012-05-04, 13:44
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Lite tråkigt att han lät Carl-Johan från "Liberal"demokraterna få all kameratid under eftersnacket. Han borde trängt sig fram och gjort lite mer reklam för partiet med sin gula t-shirt och diskuterat och visat vad riktig liberalism är! Carl-Johan stod ändå mest och skrek och var otrevlig IMHO.
Det var ingenting som han hade bestämt. Cabo satt i publiken. Carl-Johan var där som inbjuden debattör.
Citera
2012-05-04, 14:47
Medlem
Wuornoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq
Vem, och var har du kallats psykotisk? Att din verklighetsuppfattning är egendomlig kan jag dock skriva under på, men detsamma kan göra gällandes för Khepera, eller i stort vilken liberal som helst.

En person som i samma inägg skriver att han inte är liberal och att allt han känner av dig är ditt uppförande i den här tråden.

Jag tycker mig inte ha hört någonting om att du skulle vara psykotiksk, psykiskt störd eller galen. Det jag har hört sägas om dig är att du har "personliga problem", "jag tror bara att hon mår väldigt psykiskt dåligt". Sedan har jag varit inblandad i en diskussion angående att ha galningar i Liberala Partiet. Då kom Håkan Juholt och Fredrik Lindholm på tal som exempel på galningar. Den varianten av galen får du tolerera att betecknas som.

Edit: Jag tror att den största anledningen till att folk har stört sig på dig är att du inte gör en tillräckligt tydlig distinktion mellan din personliga moral och din politiska moral. Jag tar ett exempel av mig själv för att undvika att du ska säga att jag hackar på dig.

Jag är emot abort. Men det här är ingen liberal åsikt – det är ur ett liberalt perspektiv inte en politisk fråga överhuvudtaget. Skulle jag då säga på ett möte med Liberala Partiet att jag är emot abort, utan att förtydliga att jag betraktar det som en privatmoralisk fråga som det inte bör lagstiftas om, så skulle det givetvis framstå som märkvärdigt, för att inte säga illiberalt.

Detta är en insikt alla liberaler måste hantera i takt med att de motiverar sig mer och mer liberalt. Alla har åsikter som inte är liberala. Vissa frågor kan inte behandlas ur aspekten om de är liberala eller illiberala. Att ta upp en sådan åsikt och låta antyda att den är liberal kommer då att, med all rätt, betraktas som illiberalt.

Galning har folk sagt här (medlemmar inkl) på tråden och även i Lp internt (numera) och ett mer seriöst ord för galning är väl psykotisk tänker jag? Det är ju det som man är om man har en bild av hela verkligheten som inte stämmer? Jag tycker inte att det gynnar Lp att man kallar en person för galen och hänvisar till en blogg där "galningen" skriver om hur man bearbetar våldtäkter. Lp:s medlemmar borde ju själv förstå hur det uppfattas utåt. Jag tror att icke-medlemmar får en bild av partiet som är negativ, att man hånar utsatta människor i samhället som blivit utsatta för grova övergrepp. Liberaler borde väl istället kämpa för att stoppa övergrepp? Jag undrar också varför inte styrelsen ingriper och säger åt medlemmarna att det är att gå lite väl långt. Min konflikt med partiet har inget att göra med min blogg eller mitt tillstånd. Jag undrar varför styrelsen inte tar kontakt med mig och vill lösa konflikten istället. Det skulle väl alla tjäna på? Genom att de inte gör något så får jag känslan av att de tycker att det är bra, det som en del medlemmar säger här.

Sen känner jag inte till någon fall där jag blandat ihop moral och politik. Jag har varit noga med att separera detta i partiet. Jag tycker att det är viktigt att när man pratar politik så ska ens idéer vara baserade på liberalismen och inte vad man tycker privat. Sedan så är det förstås viktigt för partiets välmående att man behandlar varandra schyst och korrekt, för annars blir det konflikter som tar fokus från budskapet som Lp vill sända ut. Vissa saker kan man bli oense om, om vissa ämnen är liberala eller ej, men från min sida så har jag alltid tänkt ordet frihet och kunnat applicera det på alla ämnen som jag valt att driva i partiet. Abort har jag tex inte diskuterat mycket alls i Lp, jag är själv inte en motståndare men jag respekterar libertarianer som tycker att det är att kränka ett fosters rättigheter. Frihet är inte detsamma för alla. En del tycker att foster ska ha rättigheter, en del tycker att djur ska ha rättigheter, en del tycker att pedofiler ska ha rättigheter.... listan kan göras lång och det är viktigt att våga ta den debatten med varandra med respekt.

Hur det än ligger till, om jag talar sanning eller ej, så ser det inte positivt ut för partiet att inte ta vad jag säger på allvar. Vill Lp nå nya människor så måste man kunna visa att man är ett seriöst parti och jag kan inte tänka mig att ett annat parti skulle ha agerat på detta sätt. Jag är trots allt en ex-medlem som hade ett ansvar i partiet, jag har haft en ledarroll och har varit med och värvat nya medlemmar. Jag blev vald till det för att jag var duktig och seriös. Jag blev handplockad av styrelsen och sen så vänder de ryggen till då jag ber dem om hjälp. Jag är ärlig när jag säger att det är skitjobbigt att behöva ta upp det här på Flashback, det är tungt att medlemmar kallar en för galning för att de inte tror mig, men jag såg det som sista utvägen. För mig är det ett liberalt val, jag vill visa att jag och andra i liknande situation också är människor och har rätt att slippa bli utsatta för trakasserier pgd av kön, tro eller utseende. Jag har rätt att få vara den jag är och jag tror på jämlikhet. Det är grunden för ett fritt samhälle.
Citera
2012-05-04, 14:58
Medlem
Wuornoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickRoyale
Debatten var riktigt usel överlag. De enda som framstod som vettiga personer var gymnasieeleven och killen från KDU (sättet de argumenterade på, inte åsikterna).

Det känns ändå som att den totala ignoreringen av Calles åsikter är ett exempel på hur Sverige inte alls är mogna för Lp's typ av retorik. Den är inte vad svenskar bryr sig om, med vår politiska historia är iden att staten INTE ska lägga sig i våra liv helt främmande.

Jag själv är för legalisering av droger men jag tror inte att det är någon bra idé att framföra dessa åsikter idag. Jag tror att många är oroliga för att det kan leda till ökad brottslighet. Nu så blir man ju inte direkt våldsam av cannabis, men andra droger kan absolut få människor att reagera på ett våldsamt sätt ibland. Det är inte konstigt att folk är rädda för droger, speciellt de som inte har så mycket erfarenhet av dem eller de som bara har negativa erfarenheter. Det vore bättre att fokusera på andra frågor i dagsläget, ekonomiska frågor tex. Ekonomin rör ju faktiskt alla, droger rör en minoritet.
Citera
2012-05-04, 15:49
Medlem
Citat:
Galning har folk sagt här (medlemmar inkl) på tråden och även i Lp internt (numera) och ett mer seriöst ord för galning är väl psykotisk tänker jag? Det är ju det som man är om man har en bild av hela verkligheten som inte stämmer? Jag tycker inte att det gynnar Lp att man kallar en person för galen och hänvisar till en blogg där "galningen" skriver om hur man bearbetar våldtäkter. Lp:s medlemmar borde ju själv förstå hur det uppfattas utåt. Jag tror att icke-medlemmar får en bild av partiet som är negativ, att man hånar utsatta människor i samhället som blivit utsatta för grova övergrepp. Liberaler borde väl istället kämpa för att stoppa övergrepp? Jag undrar också varför inte styrelsen ingriper och säger åt medlemmarna att det är att gå lite väl långt. Min konflikt med partiet har inget att göra med min blogg eller mitt tillstånd. Jag undrar varför styrelsen inte tar kontakt med mig och vill lösa konflikten istället. Det skulle väl alla tjäna på? Genom att de inte gör något så får jag känslan av att de tycker att det är bra, det som en del medlemmar säger här.
Så du är alltså intresserad av konfliktlösning? Jag har inte fått den uppfattningen hittills. Istället har jag snarare uppfattat det som att du är på krigsstigen och vill sabotera för LP. Du har bland annat sagt att du vill att de ska gå under. Inte upplagt för diskussion alltså.

Citat:
Abort har jag tex inte diskuterat mycket alls i Lp, jag är själv inte en motståndare men jag respekterar libertarianer som tycker att det är att kränka ett fosters rättigheter. Frihet är inte detsamma för alla. En del tycker att foster ska ha rättigheter, en del tycker att djur ska ha rättigheter, en del tycker att pedofiler ska ha rättigheter.... listan kan göras lång och det är viktigt att våga ta den debatten med varandra med respekt.
Jag håller inte med vad gäller abortexemplet. Jag tycker inte att en liberal ska diskutera abortförbud. Det är inte liberalt. Foster har inga rättigheter. Däremot kan det finnas andra anledningar att vara emot abort som fenomen. Det är kostsamt, hälsovådligt, psykiskt påfrestande, tillåter människor att inte stå för sina handlingar et cetera. Men detta är på ett personligt plan, och en preferens hos min sida, frikopplad från liberalismen. Att du säger att frihet inte är detsamma för alla visar ju på att du har en annorlunda syn på vad som är liberalt och inte. Därifrån är det inte långt till slutsatsen att du inte är liberal.

Vidare så har det varit intern diskussion att entlediga dig från din tjänst inom partiet sedan innan du hoppade av självmant, samt tvivel från flera håll. Sammantaget tycker jag att det är tragiskt att du inte erkänner att du ens har en liten del av ansvaret i hela den här konflikten. För det har du. Om du har blivit trakasserad så är inte detta förmildrande på något sätt, men ditt personporträtt driver ju inte precis upp trovärdigheten i dina uttalanden – vilka du till dagens datum inte kunnat styrka överhuvudtaget utöver din egen utsaga.
Citera
2012-05-04, 16:08
Medlem
Wuornoss avatar
Om de har haft tvivel ang. mig så är det väl intressant att det inte har tagits upp med mig, eller hur? Jag var "sjukskriven" ett tag innan jag hoppade av, men mer än så känner inte jag till. Sjukskrivningen var min idé och det var inga problem med styrelsen att jag tog en paus. Jag trodde först att jag var för deppig att orka vara aktiv, men det har visat sig att jag lider av Anemi som har lett till att jag blivit mycket trött, nere och orkeslös.... samma symtomer som vid utbrändhet.

Sen att du och jag inte delar samma syn på liberalism är ok, vi behöver inte ha samma åsikt om det. Det finns flera inom Lp som tycker att tex abort är en intressant och viktig fråga, jag har inga problem med att acceptera det även om jag inte håller med. Jag är väl en mer tolerant liberal i guess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in