2010-09-08, 19:41
Medlem
Denoms avatar
Hur många aktiva inom Liberala Partiet är det som försöker värva nya medlemmar och röster?
Citera
2010-09-08, 20:06
Medlem
Nej, valsedlarna är inte slut. Vi har ett skapligt antal kvar, men de får gå till folk som beställer till sig själva. Vi kan inte göra några större utskick igen, vilket kanske inte spelar roll då det räckte till de två stora utskicken för både förtidsröstningslokaler och vallokaler, även om vi fick ransonera lite.
Egentligen är det väldigt glädjande att valsedlarna är slut, det visar på att vi i styrelsen grovt underskattade intresset som finns för Liberala partiet. Detta är ytterligare en värdefull erfarenhet att ta med sig till nästa val.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Men vad tycker då KLP-are i tråden om detta? Är KLP dödfött sett till faktiska möjligheter att få makt och inflytande? Kan det aldrig bli mer än en liten motvikt mot sosseriet? Är nattväktarstaten därmed omöjlig?
Som högt uppsatt i ledningen är det föga förvånande att jag inte anser LP vara dödfött. Det finns väldigt många, inte minst politiker inom Alliansen, som har samma åsikter som LP. Tyvärr resonerar vissa som så att partiet är för litet för att vara värt att rösta på, andra menar att man ska påverka exempelvis C eller FP inifrån.
När LP kan presentera en trovärdig och omfattande politik är jag övertygad om att partiet kan komma in i riksdagen.

Skulle det trots allt vara så att LP inte gör det, fyller partiet en viktig roll genom att stärka idédebatten i svensk politik, med ett klassiskt liberalt perspektiv. Visst finns nätverk, tidningar och tankesmedjor, men eftersom de inte kan vinna politisk makt kan man också välja att ignorera deras åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur många aktiva inom Liberala Partiet är det som försöker värva nya medlemmar och röster?
Svårt att svara på. En handfull var i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Malmö, Lund och Umeå, med varierande frekvens på aktiviteterna.
Besök gärna sidan nedan för att få en uppfattning var valsedlar har placerats ut.
http://www.grevadlux.com/valsedlar/
Citera
2010-09-08, 20:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Säkert men det du påstod var att detta drabbade liberalerna särskilt (inlägg #1861). Hur kommer det sig när allt från sossar till miljömuppar lyckats ta sig in?
För att liberaler i mycket högre grad än sossar och miljömuppar begriper individualism. Är man liberal så har man svårare att underordna sig den statsuppfattning (som Mussolini formulerat tydligare än alla andra i sitt manifest) att individen bara är en cell i statskroppen, en kugge i statsmaskineriet. Som liberal uppskattar man i mycket högre grad sin egen förmåga att uppleva och agera. Man ser sig inte som en cell eller kugge som väntar på att frälsas av en trodd högre makt.

Liberalen begriper att röstande och politik överhuvudtaget (att med miljondelar av makt försöka påverka miljoner andra människors liv) är en utsiktslös väg och att man når bättre resultat genom att med 100% inflytande påverka sitt eget liv istället. Och det har ju alltid varit rätt eftersom en röst aldrig någonsin har påverkat fördelningen av ett mandat i riksdagen.
Citera
2010-09-08, 21:53
Medlem
Ponzeriqs avatar
Fick mina valsedlar idag, och en fin knapp. Tog bara några dagar efter att jag meddelat mitt intresse. Naturligtvis måste jag betala något för denna fina service, det ingick ju faktiskt ett frimärke. 100 kr är kanske rimligt?
Citera
2010-09-08, 22:06
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponzeriq
Fick mina valsedlar idag, och en fin knapp. Tog bara några dagar efter att jag meddelat mitt intresse. Naturligtvis måste jag betala något för denna fina service, det ingick ju faktiskt ett frimärke. 100 kr är kanske rimligt?
För hundra kronor så får du ett medlemskap också, ifall du inte redan är medlem.
Citera
2010-09-11, 10:54
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponzeriq

Om du slänger in 1000 kr så kan du bli medlem i 1000 kr klubben: https://www.flashback.org/sp22433959

Citera
2010-09-11, 23:07
Medlem
Maniks avatar
Har fått mina valsedlar men ingen knapp, Jag är lite besviken men det är ok...
Citera
2010-09-12, 02:19
Medlem
Norpheuss avatar
Ni behöver verkligen en ny slogan. Den är inte värdig er.
Citera
2010-09-12, 03:40
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ni behöver verkligen en ny slogan. Den är inte värdig er.
Vilken slogan åsyftar du och har du ett förslag på något snärtigare?
Citera
2010-09-13, 03:15
Medlem
Giuseppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vad har LP för syn på upphovsrätt och patent egentligen?

Enligt en gammal diskussion mellan oss gamla grundare låter det ungefär så här:

Idèer skyddas så länge som det inte finns någon rimlig anledning att tro att någon annan skulle kunna komma på samma sak. Alltså, ju mer komplex idén är, desto längre skydd.

Jag kan inte svara för Liberala Partiet idag eftersom jag inte är med längre. Men jag skulle gissa på att deras ställning i den frågan skulle vara ungefär det, dvs. väldigt vag och obestämd.
Citera
2010-09-13, 03:20
Medlem
Giuseppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Passar på att ställa en liten fråga angående politiken som förs och individuella skillnader i åsikter...

Är alla i LP "extremliberaler"? Jag är definitivt liberal, men jag är fortfarande inte tillräckligt naiv för att tro att en ideologi kan genomsyra hela samhället. Men samtidigt tycker jag att Folkpartiet inte är tillräckligt liberala. Vart hör jag hemma?

Folkpartiet är inte ett dugg liberala. Om du är liberal så finns det bara ett val för dig till riksdagsvalet, och det är KLP.
Citera
2010-09-13, 10:21
Medlem
Procinctus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giuseppe
Enligt en gammal diskussion mellan oss gamla grundare låter det ungefär så här:

Idèer skyddas så länge som det inte finns någon rimlig anledning att tro att någon annan skulle kunna komma på samma sak. Alltså, ju mer komplex idén är, desto längre skydd.

Jag kan inte svara för Liberala Partiet idag eftersom jag inte är med längre. Men jag skulle gissa på att deras ställning i den frågan skulle vara ungefär det, dvs. väldigt vag och obestämd.

Ja, frågan är fortfarande obesvarad, dock diskuteras den flitigt eftersom immaterialrättsfrågan är väldigt viktig i dagens samhälle.

Som jag har förstått det så avstår vi från att ta ställning till detta tills efter valet då det kommer bildas arbetsgrupper som tar tag i både den här och andra viktiga frågor. Det här valet har ju mest gått ut på att få ut partiets namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in