2010-09-13, 19:38
Medlem
Ur-Nammus avatar
Vad exakt skriver jag på min valsedel?
Citera
2010-09-13, 19:38
Medlem
Jag kan helt klart tänka mig att rösta på LP... Det står mellan detta, eller kryssa nån liberal kandidat från Folkpartiet. Övertyga mig!
Citera
2010-09-13, 19:40
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ur-Nammu
Vad exakt skriver jag på min valsedel?
Klassiskt liberala partiet.
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Jag kan helt klart tänka mig att rösta på LP... Det står mellan detta, eller kryssa nån liberal kandidat från Folkpartiet. Övertyga mig!
Din röst på Folkpartiet har ingen inverkan på mandatfördelningen eller Folkpartiets anseende. Din röst på KLP ökar KLP:s trovärdighet och vikt i framtiden. Marginellt, ja, men mindre marginellt än en röst på FP!
Citera
2010-09-13, 20:19
Medlem
Fris avatar
En rättelse av vad jag skrev tidigare angående hur man skriver partinamnet på en blank valsedel:

Generositeten i bedömningen av valsedlars formulering gäller partier som har REGISTRERAT sin partibeteckning. Röstar man på moderaterna eller sossarna genom att skriva deras namn på en valsedel, så kommer inte gemen/versal att spela någon roll. Men för ett oregistrerat parti som KLP så mäter de nordoststrecket i K.et med millimeterlinjal för att avgöra huruvida det är versalt eller gement och därmecd bvilket av de båda helt separata partierna som ska tillräknas den rösten...
Citera
2010-09-13, 21:11
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Nästa gång folkpartiet går ut med något förslag eller utspel om frihetsinskränkningar så slipper du veta inom dig att "dessa har jag givit min röst"
Citera
2010-09-13, 22:04
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En rättelse av vad jag skrev tidigare angående hur man skriver partinamnet på en blank valsedel:

Generositeten i bedömningen av valsedlars formulering gäller partier som har REGISTRERAT sin partibeteckning. Röstar man på moderaterna eller sossarna genom att skriva deras namn på en valsedel, så kommer inte gemen/versal att spela någon roll. Men för ett oregistrerat parti som KLP så mäter de nordoststrecket i K.et med millimeterlinjal för att avgöra huruvida det är versalt eller gement och därmecd bvilket av de båda helt separata partierna som ska tillräknas den rösten...
Men KLP är väl registrerade hos Valmyndigheten? Man har ju fått officiella valsedlar upptryckta (jag har själv en bredvid mig), och det måste man så vitt jag vet registrera sig hos Valmyndigheten för.
Citera
2010-09-13, 22:33
Medlem
Glädjande nyheter är att ca 5 minuter efter att jag "gillade" LP på facebook (hade fått för mig att jag skulle göra det när det blev 1000 gillare) så gick en vän med. Kanske finns det lite hopp för min generation och framtiden trots allt (är 18). Hade inte trott att folk jag känner var så liberala.
Citera
2010-09-13, 23:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Din röst på Folkpartiet har ingen inverkan på mandatfördelningen eller Folkpartiets anseende. Din röst på KLP ökar KLP:s trovärdighet och vikt i framtiden. Marginellt, ja, men mindre marginellt än en röst på FP!

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Nästa gång folkpartiet går ut med något förslag eller utspel om frihetsinskränkningar så slipper du veta inom dig att "dessa har jag givit min röst"
Här har vi argumenten som gör att jag kommer rösta på LP i riksdagsvalet. Jag kan inte med gott samvete stötta vår sittande regering, med tanke på deras åsikter i fri- och rättighetsfrågor. De har under den gångna mandatperioden visat att man som liberal inte har mycket att hämta där.

Hade något funnits att hämta i Alliansen hade jag kunnat överväga en röst, för att dels supporta en åtminstone lite liberalare utveckling, dels för att faktiskt rösta på något som rent symboliskt hade varit en motvikt till de rödgröna.
Citera
2010-09-13, 23:18
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Här har vi argumenten som gör att jag kommer rösta på LP i riksdagsvalet. Jag kan inte med gott samvete stötta vår sittande regering, med tanke på deras åsikter i fri- och rättighetsfrågor. De har under den gångna mandatperioden visat att man som liberal inte har mycket att hämta där.

Hade något funnits att hämta i Alliansen hade jag kunnat överväga en röst, för att dels supporta en åtminstone lite liberalare utveckling, dels för att faktiskt rösta på något som rent symboliskt hade varit en motvikt till de rödgröna.
Jag ville lägga in något om personvalet också: du röstar trots allt på ett parti först och främst, men jag kom inte på något bra sätt att formulera det...
Citera
2010-09-13, 23:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag ville lägga in något om personvalet också: du röstar trots allt på ett parti först och främst, men jag kom inte på något bra sätt att formulera det...
Nej det har du fanimig rätt i. De som är sunda hamnar ändå en bit ner på listan, vilket gör det, i princip, lönlöst att rösta på dem. Tittar man vidare på hur de som säger sig vara liberala i riksdagen hanterade min favorit, FRA-lagen, ser man också att det tyvärr inte finns någon större anledning att rösta på någon särskilt när man ser hur lite de får/kan/vågar följa sin inre kompass.

Har du något förslag på personkryss på LP:s lista?
Citera
2010-09-13, 23:41
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Fast en person kan göra stor skillnad jämför Ron Paul och Libertarian Party i USA.
Citera
2010-09-13, 23:53
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Men KLP är väl registrerade hos Valmyndigheten? Man har ju fått officiella valsedlar upptryckta (jag har själv en bredvid mig), och det måste man så vitt jag vet registrera sig hos Valmyndigheten för.
Nix.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/
Citat:
Partibeteckningen är det namn som partiet vill ska stå på valsedlarna.

Ett parti behöver inte registrera sin partibeteckning för att ställa upp i val. Partiet kan beställa valsedlar utan att ha en registrerad partibeteckning.
Valmyndigheten gör lite gratisreklam:
Citat:
Exempel på partibeteckningar som inte godtagits p.g.a. att det funnits risk för förväxling är Liberala partiet, (kunde förväxlas med Folkpartiet Liberalerna)
Det fanns en insamlingsdrive tidigare i år för KLP (pga den tidigare förväxlingen) men partiet hann inte skrapa ihop de 1500 underskrifter som krävs för att registrera sig i hela riket innan valet. Det torde dock bli en smal sak efter valet med tanke på den stärkta kännedomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in