Citat:
Ursprungligen postat av intespringa
Är själv lite kluven över detta...
Borde jag rösta pirat, LP, eller inte alls?
Borde jag rösta pirat, LP, eller inte alls?
Du bör rösta.
Citat:
Politiker använder sällan rationella, logiska eller vetenskapliga argument i debatter, och de har därför inga problem att med tolka din röst på ett sätt som främjar deras egen ståndpunkt.
Ett problem är ju dock att de ofta försöker tolka din uteblivna röst på samma vis, men hur de än vrider och vänder på saken så kommer ett lågt valdeltagande alltid vara starkt förknippat med misstro till det politiska etablissemanget.
Ett problem är ju dock att de ofta försöker tolka din uteblivna röst på samma vis, men hur de än vrider och vänder på saken så kommer ett lågt valdeltagande alltid vara starkt förknippat med misstro till det politiska etablissemanget.
Om det är en röst på (p) eller (lp) vs. att inte rösta alls, så torde fler röster på de tidigare vara ett större mått på misstro än fler uteblivna röster. Speciellt en röst på LP, hur skall de kunna vrida den rösten på något annat sätt än att du är djupt missnöjd med det nuvarande systemet? En utebliven röst kan de alltid se som bara att folk inte förstår eller bryr sig om politik, en röst på LP visar att du förstår och ogillar det.
Nu så märker de nog inte skillnaden av en röst mer eller mindre på lp eller inget alls, men
Citat:
Sen så är det, utifrån min synpunkt, ganska fel att rösta men sedan inte underkasta sig beslutet.
Till exempel: jag och mina polare ska hyra film tillsammans, men kommer inte överens, så vi röstar.
Jag förlorar, det blir inte de filmerna jag ville se
att då, först när man förlorat, börja protestera känns rätt så förkastligt.
Att rösta är att godta majoritetens vilja som det rätta, och det tror jag att de flesta håller med om. Du kan inte försöka tvinga på andra din vilja och sen bli sur när det skiter sig, och det i stället är du som tvingas acceptera någon annans beslut.
Till exempel: jag och mina polare ska hyra film tillsammans, men kommer inte överens, så vi röstar.
Jag förlorar, det blir inte de filmerna jag ville se
att då, först när man förlorat, börja protestera känns rätt så förkastligt. Att rösta är att godta majoritetens vilja som det rätta, och det tror jag att de flesta håller med om. Du kan inte försöka tvinga på andra din vilja och sen bli sur när det skiter sig, och det i stället är du som tvingas acceptera någon annans beslut.
Skulle du inte säga att beslutet är annorlunda när du blir påtvingad beslutet när du inte ens vill vara med från första början? För att göra liknelsen mer lik ett val så handlar det om att en grupp människor tar dina pengar för att hyra en film och låter dig vara med att bestämma om vilken det blir. Varför skulle du ha skyldighet att följa beslutet när du inte vill vara med om det?