2012-03-11, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Slopat krav på myndig ålder för att sitta i styrelsen, blev den stora förändringen.

Hur många deltagare handlar det om?
Citera
2012-03-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekokrigare
Hur många deltagare handlar det om?

Vi var 24 från början av årsmötet och senare dök en till upp som blivit försenad av SJ.
Citera
2012-03-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedCheekGraduate
Något att rapportera från årsmötet än?

Vi skaffade nya stadgar som finns här, förutom att punkten om att man skulle behöva vara myndig för att bli vald till ordförande ströks.

Jag och några andra försökte få med en motion om att man skulle kunna välja ombud att rösta åt en själv på årsmötet. Här är tilläggsyrkandet:
- § 4.3.2, som lyder "Rösträtten är personlig och får inte utövas genom ombud.", skall strykas och istället ersättas med "Rösträtten är personlig och får utövas genom ombud vald av den enskilde medlemmen i fråga."
Det blev tyvärr inte godkänt av årsmötet, och då troligtvis för att de flesta trodde det skulle ge alltför stor möjlighet för folk att värva medlemmar och sedan kuppa mötet.
Citera
2012-03-11, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Vi var 24 från början av årsmötet och senare dök en till upp som blivit försenad av SJ.

Är ni nöjda med deltagandet och omfattningen? Menar inget nervärderande eller så utan är uppriktigt nyfiken (långlivat intresse för små och eller nybildade grupper, från kommunismen till nazister och där emellan).
Citera
2012-03-11, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Vi skaffade nya stadgar som finns här, förutom att punkten om att man skulle behöva vara myndig för att bli vald till ordförande ströks.

Jag och några andra försökte få med en motion om att man skulle kunna välja ombud att rösta åt en själv på årsmötet. Här är tilläggsyrkandet:
- § 4.3.2, som lyder "Rösträtten är personlig och får inte utövas genom ombud.", skall strykas och istället ersättas med "Rösträtten är personlig och får utövas genom ombud vald av den enskilde medlemmen i fråga."
Det blev tyvärr inte godkänt av årsmötet, och då troligtvis för att de flesta trodde det skulle ge alltför stor möjlighet för folk att värva medlemmar och sedan kuppa mötet.

Som gammal föreningsmänniska måste jag säga att det var ett sunt beslut. Röster via ombud underlättar bara kupper av grupper som på sådant sätt får en position man organisatoriskt annars inte skulle ha haft.
Citera
2012-03-12, 00:33
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Och? Dom har ju rätt.

Sant. Men det kanske ändå finns en poäng i att man skulle kunna omformulera det där bättre?
Jag tror säkert att det finns många av dagens invandringskritiker som har lite problem med att rösta på SD (el. liknande) och då gäller det väl att hjälpa dessa att inse att LP faktiskt är ett bra och mycket bättre alternativ.
Tycker att man skulle kunna betona ännu mer i den där texten att det är den enorma välfärdsstaten etc. som är grunden till hela invandringsproblematiken, det tycks ju trots allt vara en extremt viktig fråga för väldigt många.
Citera
2012-03-12, 11:26
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Och? Dom har ju rätt.
På vilket sätt då? På vilket sätt är debatten skev? Det är ett faktum att immigration i dagens Sverige är kostnader och hot.

LP låter som vilket annat parti i sjuklövern som helst. Exakt samma retorik, pratar om att man ska "se" invandringen på något speciellt sätt. Vad fan har politiker att göra med hur jag "ser" saker över huvud taget? Håll er till fakta och låt mig som väljare själv bestämma hur jag vill "se" saker och ting istället.
Citera
2012-03-12, 11:33
Medlem
Kheperas avatar
Liberala partiet är ett klassiskt liberalt parti, och förespråkar således fri rörlighet över nationsgränserna. Inget märkligt eller överraskande med det.
Citera
2012-03-12, 11:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det är ett faktum att immigration i dagens Sverige är kostnader och hot.

Och varför är det ett faktum? Varför får folk för sig att de ska flytta till ett litet snöigt skitland långt åt helvete på jorden? Varför kostar de så mycket? Varför är det många som söker sig till brottets bana?
Citera
2012-03-12, 11:45
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Liberala partiet är ett klassiskt liberalt parti, och förespråkar således fri rörlighet över nationsgränserna. Inget märkligt eller överraskande med det.
Och med det säkrar de att de aldrig kommer få min röst och tusentals andra.

Skulle LP komma in i riksdagen skulle deras förmodligen enda bidrag vara att säkra ytterliggare inströmning av MENA snyltare, och därmed också vidare försvagning av statskassan, och mindre skatteåterbäring för skattebetalarna. Liberalism!
Citera
2012-03-12, 12:01
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Tja, det är väl så det fungerar. Man kandiderar eller röstar efter sina egna övertygelser, och kandiderar eller röstar mot det som inte stämmer överens med dem. Står man inte hyfsat nära den klassiska liberalismen, röstar man förmodligen inte på Liberala partiet. Så vad?
Citera
2012-03-12, 12:25
Medlem
Bargents avatar
Citat:

Skulle LP komma in i riksdagen skulle deras förmodligen enda bidrag vara att säkra ytterliggare inströmning av MENA snyltare, och därmed också vidare försvagning av statskassan, och mindre skatteåterbäring för skattebetalarna. Liberalism!
Men om Liberala partiet även förespråkar avskaffandet av välfärdsstaten, vad är då problemet med fri rörlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in