Citat:
Den enda jag kan dra mig till minnes som ens har talat om att ett barn skulle sakna insikten om att de är autonoma varelser är Mahler, som har blivit starkt kritiserad för denna ståndpunkt och hon reviderade den även senare. Det finns inget som pekar på att ett barn inte skulle vara medveten om att hen är självständig. Dessutom känns din kritik en aning torftig, jag menar på att det inte kan räknas som mord då fostret inte kan överleva utanför värdkroppen, då borde rimligtvis man räkna det som en del utav kroppen, och eftersom man skall ha självbestämmanderätt över den egna kroppen kan jag inte utröna någon annan agenda än kvinnofientlighet när det gäller detta.
Ursprungligen postat av daemon3.14
Det kommer från något jag mindes från en bok jag läste i psykologi, och liknande saker jag hört från andra som sett eller läst något i ämnet. När blir då barn medvetna om att de är en individ som är självständig från andra varelser i världen?
Jaja, du säger att det inte skall räknas som en individ, men du undviker helt och hållet att besvara frågan om nyfödda bebisar skalla räknas som individer.
Alltså, om man förbjuder en viss grupp från att göra något som bara den gruppen kan göra, då är man fientligt inställd till hela den gruppen? Det är en väldigt flummig grund att stå på, då det ju inte är ens inställning till kvinnan som gör att man är emot abort om det är för mänskliga rättigheter. Och om man följer din logik skulle du själv vara mansfientlig om du är för att förbjuda den sortens våldtäkt som bara män kan utföra.
Jaja, du säger att det inte skall räknas som en individ, men du undviker helt och hållet att besvara frågan om nyfödda bebisar skalla räknas som individer.
Alltså, om man förbjuder en viss grupp från att göra något som bara den gruppen kan göra, då är man fientligt inställd till hela den gruppen? Det är en väldigt flummig grund att stå på, då det ju inte är ens inställning till kvinnan som gör att man är emot abort om det är för mänskliga rättigheter. Och om man följer din logik skulle du själv vara mansfientlig om du är för att förbjuda den sortens våldtäkt som bara män kan utföra.
Varför skulle de inte? Jag skrev klart och tydligt att jag inte kan klassa fostret som en individ grundat på dess oförmåga att överleva utanför sin mors kropp, ett spädbarn kan däremot göra det och därför anser jag att man kan räkna det som ett självständigt liv.
Du erbjuder ett löjligt icke-argument, vid en våldtäkt berövar du någon friheten att själv välja sexpartner, vid en abort berövar du ingen någonting, du gör ett val som endast påverkar dig. För så länge ett foster är inkapabelt att överleva utanför värdkroppen bör det inte räknas som en individ.