Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-26, 09:08
  #1165
Medlem
hejsantests avatar
Måste erkänna att Burger Kings Cheesemas(nötkött-varianten) är en mycket god burgare.
Citera
2012-11-26, 10:39
  #1166
Medlem
Gör egna burgare av nötkött brukar göra dom lika breda som brödet och tjocka som fan. Dom blir minst 200 gram. Mums!

Så här brukar jag ställa upp dom, nerifrån och upp:

Bröd
Ketchup
Burgare (200 gram)
bacon (stekta så dom fortfarande är mjuka)
Ananasskiva
hamburgerdressing
en tomatskiva
Bröd

Närmare 800 kcal! Räcker med en burgare sen är man mätt!
Citera
2012-11-26, 15:58
  #1167
Medlem
Schnauzers avatar
Vilken ost är bäst till burgare?

Vilken ost använder ni när ni gör cheeseburgare? Jag tänker främst på de färdigskivade man köper i butik t.ex. cheddar. Stort plus om osten passar till avokado och veggieburgare.
Citera
2012-11-26, 16:04
  #1168
Medlem
Jag brukar köra den osten jag har i kylen. Det kan ju inte bli fel.
Citera
2012-11-26, 18:39
  #1169
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Vilken ost som är godast är ju ens egen smak som får avgöra.

Något jag gillar är när jag själva gör burgare och gör två ganska tunna.
Lägger rejält med stark getost på den ena sedan på med den andra och ser till så kanterna är helt täckta med färs.
Grillar dem sedan på inte allra högsta värmen.

Och får en saftig burgare med "smält" ost i mitten.

Rullkragen
Citera
2012-11-26, 18:41
  #1170
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Vilken ost använder ni när ni gör cheeseburgare? Jag tänker främst på de färdigskivade man köper i butik t.ex. cheddar. Stort plus om osten passar till avokado och veggieburgare.
Lidls Tenery-cheddar är en favorit, nästan identisk med ICA´s egen men billigare, lite tunnare skivor men istället tar jag en över och en under.
Citera
2012-12-23, 16:15
  #1171
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Hoppar entrecoten, den låter inte prisvärd.

Men jag kan prova med mer bacon. Jag har under lång tid utarbetat blendingen till den jag har nu, just rökigheten från bacon tycker jag smakar bättre än den från worschestersås som jag nu skippat. Utöver bacon och högrev har jag bara i en halv dl vatten med två tsk salt, tycker det blir optimalt men ska prova med mer bacon, ta ett extra paket åt gången och se, rapporterar i tråden.
Har nu precis provat med två paket, dvs 280 gram, Enebackens bacon till drygt ett kilo högrev. Det blev lite väl mycket, för tydlig smak av bacon, nästa gång ska jag prova med 1½ paket, det tror jag blir optimalt.
Citera
2013-04-09, 23:13
  #1172
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Fick hem Flippin' Burgers (restaurangens kokbok) idag. En mycket trevlig kokbok någonstans mellan Bobby Flay och Heston Blumenthal. Det var längesen jag gjorde hamburgare från grunden med diverse experimenteringar men jag börjar få suget tillbaka.

I boken står det en del om stekvikt, är detta värt att investera i för att få ännu bättre burgare?
Citera
2013-04-10, 09:38
  #1173
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Fick hem Flippin' Burgers (restaurangens kokbok) idag. En mycket trevlig kokbok någonstans mellan Bobby Flay och Heston Blumenthal. Det var längesen jag gjorde hamburgare från grunden med diverse experimenteringar men jag börjar få suget tillbaka.

I boken står det en del om stekvikt, är detta värt att investera i för att få ännu bättre burgare?


Ah! Jag har också gått i tankarna att införsakffa mig denna. Värd sina kronor?
Borde du inte kunna jämna till burgarna med en stekspade lite då och då bara?
Citera
2013-04-10, 12:07
  #1174
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Ge mig tips på hamburgare dresingar och såser! Jag får riktigt aldrig till det när jag gör hamburgare själv hemma! Måste bemästra denna ädla konst.
Den variant på dressing jag gjort ett par gånger hittade jag av en slump när jag surfade runt efter hamburgare. Receptet finns ungefär i mitten av texten: http://amazingribs.com/recipes/hambu...ondiments.html
Jag brukar tillsätta finhackad silverlök och finhackad ättiksgurka, ibland kapris.

Som bas använder jag ett recept på majonnäs jag tycker funkar väldigt bra: http://www.crunchybetty.com/foolproo...-super-secrets
Citera
2013-04-10, 12:35
  #1175
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Ah! Jag har också gått i tankarna att införsakffa mig denna. Värd sina kronor?
Borde du inte kunna jämna till burgarna med en stekspade lite då och då bara?
Boken menar du? Ja absolut värd sina pengar.

Jo eller tyngre bok i aluminiumfolie, då stekvikten väger ca 1/2 kg. Känns onödigt att betala 200 spänn för någon man använder så sällan. I de recepten som fanns i Flippin' Burgers så skulle köttpuckarna vara ca 1 cm tjocka, därför skulle något tungt pressa dem på stekplattan.
Citera
2013-04-11, 15:50
  #1176
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Boken menar du? Ja absolut värd sina pengar.

Jo eller tyngre bok i aluminiumfolie, då stekvikten väger ca 1/2 kg. Känns onödigt att betala 200 spänn för någon man använder så sällan. I de recepten som fanns i Flippin' Burgers så skulle köttpuckarna vara ca 1 cm tjocka, därför skulle något tungt pressa dem på stekplattan.

Ja det var boken jag syftade på, förlåt min otydlighet. Det får väl bli att införskaffa sig den, i alla fall till sommaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback