2013-06-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Åhh, resultat, bilder och framför allt en recension av härligheten, AndersAresenik kan säkert ge lite tips om bröden åxå om jag inte kommer ihåg fel - annars funkar ju frisco för oss vanliga dödliga som inte kan baka.

Vi väntar spänt...

Haha. Det är ju inte utan att man är sugen på ett blindtest av det där. Jag skrev på telefonen igår så jag orkade inte utveckla men jag kan ta mitt resonemang lite mer ingående nu.

Jag är medveten om att tipset på burgarkött är att blanda ut högreven med andra detaljer och jag vet också argumenten för att välja bringa och biff. Tresb har ju valt kött från bra producent och det tror jag ändå är det viktigaste.

Det jag tror har hänt är att nyblivna hamburgernördar stirrar på den där uppställningen med 60% högrev osv och sen knallar ner till ICA och köper köttet av billigaste sort och tror att det är det enda rätta. Väljer man 100% högrev men istället tar den från US Beef från manuella disken (väldigt hög och jämn kvalitet på det köttet) så tror jag ändå man spöar den där raffinerade sammansättningen. Skulle man däremot välja bra kött rakt igenom och jämföra 100% högrev med den där sammansättningen så är det kanske skillnad. Jag skriver kanske för jag är inte säker på att alla känner den skillnaden. Inom mat så handlar det otroligt mycket om erfarenhet och även om vad man har för sensorisk förmåga rent biologiskt (man kan ju t ex räkna smaklökar på en fördefinerad yta på tungan).

Ber om ursäkt för utläggningen. Det kanske glider lite OT men jag tycker ändå att det är värt att tänka på det här om man ska sträva efter den perfekta hamburgaren. Det är så mycket annat som går att göra perfekt innan man ger sig på köttsammansättningen tycker jag.
Citera
2013-06-16, 21:04
Medlem
Gjorde cheeseburgare med sallad, dressing och bacon- och lökströssel ikväll. 75% högrev och 25% märgpipa. Brödet enligt Flippin' Burgers recept. Dressing enligt Shake Shack. Fick stå över vasken och äta. Köttsaften rann längs armarna.
Citera
2013-06-16, 22:31
Medlem
Bohrs avatar
Fan, skulle inte ha kikat in i den här tråden innan jag skulle lägga mig
Citera
2013-06-19, 20:58
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Alltså egentligen gillar jag ju nörderi och att gå för långt men jag är sjukt nyfiken på om det är speciellt många som skulle känna skillnad på den där köttkombon i hemmald färs och att köra 100% av samma högrev i hemmald färs. Jag tror det har oändligt mkt större betydelse att välja rätt köttproducent.

Nu valde ju du bra producent förmodligen och Det här var alltså ingen diss, utan mer en reflektion.

Bra fråga, jag har tidigare bara gjort hamburgare på högrev köpt på ica, och som du säger så beror ju smaken väldigt mycket på vartifrån köttet kommer. Ska testa med bara högrev nästa gång samthögrev/short ribs sida vid sida

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Åhh, resultat, bilder och framför allt en recension av härligheten, AndersAresenik kan säkert ge lite tips om bröden åxå om jag inte kommer ihåg fel - annars funkar ju frisco för oss vanliga dödliga som inte kan baka.

Vi väntar spänt...

Bilder blev det inga då min kamera inte fungerar så bra. Hamburgarna blev däremot väldigt väldigt goda, väldigt mycket smak och saftiga burgare. Dock skämms jag lite över att erkänna att jag använde friscobröd då jag inte hade tid att baka innan gästerna skulle komma över

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Haha. Det är ju inte utan att man är sugen på ett blindtest av det där. Jag skrev på telefonen igår så jag orkade inte utveckla men jag kan ta mitt resonemang lite mer ingående nu.

Jag är medveten om att tipset på burgarkött är att blanda ut högreven med andra detaljer och jag vet också argumenten för att välja bringa och biff. Tresb har ju valt kött från bra producent och det tror jag ändå är det viktigaste.

Det jag tror har hänt är att nyblivna hamburgernördar stirrar på den där uppställningen med 60% högrev osv och sen knallar ner till ICA och köper köttet av billigaste sort och tror att det är det enda rätta. Väljer man 100% högrev men istället tar den från US Beef från manuella disken (väldigt hög och jämn kvalitet på det köttet) så tror jag ändå man spöar den där raffinerade sammansättningen. Skulle man däremot välja bra kött rakt igenom och jämföra 100% högrev med den där sammansättningen så är det kanske skillnad. Jag skriver kanske för jag är inte säker på att alla känner den skillnaden. Inom mat så handlar det otroligt mycket om erfarenhet och även om vad man har för sensorisk förmåga rent biologiskt (man kan ju t ex räkna smaklökar på en fördefinerad yta på tungan).

Ber om ursäkt för utläggningen. Det kanske glider lite OT men jag tycker ändå att det är värt att tänka på det här om man ska sträva efter den perfekta hamburgaren. Det är så mycket annat som går att göra perfekt innan man ger sig på köttsammansättningen tycker jag.

Väl valda ord

--

För att spinna vidare på nörderiet så kikade jag i min bibel (Modernist Cuisine) där de rekommenderar följande fyra blandningar

http://i.imgur.com/VqK547p.png
Citera
2013-06-20, 23:37
Medlem
Skräddarens avatar
Blanda nötfärs med finhackad lök, salt, peppar, worcestershiresås, ketchup, dijonsenap, paprikapulver, äggula och tabasco så får du universums godaste enligt mig!
Citera
2013-06-22, 15:38
Medlem
unclefloyds avatar
Testade och jämförde ICAs färdigpackade högrev med Saluhallens dito förra veckan och skillnaden var slående. Ingen större prisskillnad heller. Jag har inte kommit så långt att jag testat olika köttblandningar.

Kan tycka att det är godast med grovmalen högrev, men den kan vara lite lurig att få ihop till "perfekta" puckar. Krävs kanske ett ägg för att underlätta detta? Det senaste har det blivit finmalen istället då framförhållningen varit dålig (min kötthandlare maler endast det på beställning).

Jag antar att det är en smaksak, men jag förstår inte alls grejen med Friscobröd o dyl. Tycker visserligen konsistensen är bra, men i mitt tycke är dom alldeles för stora. Vill ha mindre helt enkelt och kanske inte fullt så kompakta. Kör nu därför bara vanliga frallor från butiken runt hörnet, eftersom jag inte ännu haft tiden till att göra ett par satser egna bröd.
Citera
2013-06-22, 16:15
Medlem
christerys avatar
Hade en härlig typ (ang friscobröden) som körde ett gatukök "Svelins" i haparanda med vanliga färdigskivade formfranskor som bröd... Helt underbara att mumsa på på vägen hem till studentboendet efter lite festande.

Men det var på det glada 80 talet, sen tog sonen över och sibyllade till den så att den blev som alla andra - inge roligt att käka där efteråt.

Men att bröden ska vara små kan jag inte fatta... Dom ska vara lagom, visst får det hänga ut lite hamburgare på sidan om det vill. Men inte allt för mycket.

Vill man käka stora burgare så fungerar faktiskt polarbröd ganska OK, kör gärna med det i stugan - eller pita om man käkar gorpi (rökt renfärs)... Men det hör nog inte hemma i hamburgartråden.
Citera
2013-06-22, 20:43
Medlem
isglassmackas avatar
Grilla hamburgare precis. Var gott så in i helvete.

Använde färdiga biffar från willys, cheddar från willys, kavlis dressing och majonäs.

http://img22.imageshack.us/img22/6680/x3q4.jpg
Citera
2013-06-22, 20:55
Medlem
Millediablos avatar
Vedrökt sidfläsk som finhackas i färsen ger en härlig BBQ smak på burgaren. Jag kör 50g sidfläsk på 500g färs.
Citera
2013-06-22, 21:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isglassmacka
Grilla hamburgare precis. Var gott så in i helvete.

Använde färdiga biffar från willys, cheddar från willys, kavlis dressing och majonäs.

http://img22.imageshack.us/img22/6680/x3q4.jpg

Såg väl inte fel ut, och en liten käftsmäll till alla som ska köra heston eller annat pretto.

I Like...
Citera
2013-07-03, 20:25
Medlem
SithBoboSiths avatar
Inga som kollar på Grillmästarna på tv4? Jon Widegren gästar, det är burgare för hela slanten.

edit; Andrew måste ha slipat huggtänderna...
Senast redigerad av SithBoboSith 2013-07-03 kl. 20:35.
Citera
2013-07-10, 23:35
Medlem
templers avatar
Är sugen på att laga Green chili cheese burger men tycker inte riktigt jag får till det. Speciellt chilin, har skivat och bräserat den men det blir inte som jag vill ha det. Några tips på hur man fixar en äkta 'new mexico style'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in