Citat:
Haha. Det är ju inte utan att man är sugen på ett blindtest av det där. Jag skrev på telefonen igår så jag orkade inte utveckla men jag kan ta mitt resonemang lite mer ingående nu.
Jag är medveten om att tipset på burgarkött är att blanda ut högreven med andra detaljer och jag vet också argumenten för att välja bringa och biff. Tresb har ju valt kött från bra producent och det tror jag ändå är det viktigaste.
Det jag tror har hänt är att nyblivna hamburgernördar stirrar på den där uppställningen med 60% högrev osv och sen knallar ner till ICA och köper köttet av billigaste sort och tror att det är det enda rätta. Väljer man 100% högrev men istället tar den från US Beef från manuella disken (väldigt hög och jämn kvalitet på det köttet) så tror jag ändå man spöar den där raffinerade sammansättningen. Skulle man däremot välja bra kött rakt igenom och jämföra 100% högrev med den där sammansättningen så är det kanske skillnad. Jag skriver kanske för jag är inte säker på att alla känner den skillnaden. Inom mat så handlar det otroligt mycket om erfarenhet och även om vad man har för sensorisk förmåga rent biologiskt (man kan ju t ex räkna smaklökar på en fördefinerad yta på tungan).
Ber om ursäkt för utläggningen. Det kanske glider lite OT men jag tycker ändå att det är värt att tänka på det här om man ska sträva efter den perfekta hamburgaren. Det är så mycket annat som går att göra perfekt innan man ger sig på köttsammansättningen tycker jag.