2026-06-29, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Varför skjuter vi inte av alla fiskmåsar? Vad bidrar de med? Vi har motat bort och avlivat andra djur som inte anpassar sig till vårt samhälle. (Björn, varg, vildsvin)

Det dyker upp fler och fler såna här historier:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxw2zl/christian-50-skadades-i-masattack-som-en-torped

Jag har själv blivit utsatt, och jag har inte en enda bra erfarenhet av dessa jävla cp-djur. Varför avrättar vi inte bara varenda jävla fiskmås?

Man skulle kunna mata änder ifred. Man slipper lackskador på bilen. Dessutom skulle fiskbeståndet öka. Jag kan inte se något negativt i detta alls.
Att jaga dessa djur skulle skänka glädje till många deprimerade människor som saknar mening med livet.

Dagens generationer är ju lite korkade. Istället för att ordna det så bra för oss som möjligt som tidigare generationer gjort så har vi valt att jamsa runt med än det ena och än det andra.
Citera
2026-06-29, 01:41
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Om måsproblemet i Jönköping.
Pinsamt nog är det bild på tärnor, inte fiskmåsar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hyresgasterna-om-masinvasionen-i-jonkoping-detta-ar-extremt

Det är en skrattmås på bilden.
Citera
2026-06-29, 03:39
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Jag följer deras barn varje år denna tid på
året. Måsarna som bor vid oss är inte ett dugg argsinta. De små dunbollarna håller till på samma ställe, sover tätt ihop. Det
är en fröjd att beskåda medan de växer och lär sig flyga. Ger dem vatten varje dag att bada i.

Förra året följde jag en unge i flera veckor, när jag kom hem från arbetet en dag möttes av en sån tråkig syn; måsungen låg platt död med vingarna utfällda på trottoaren. Människor klev bara rätt över den. Blev så jäkla sorgsen. Begravde den.

Måsarna låter mest under en begränsad period, det får ni fan stå ut med. Hatar människor som är grymma mot djur.

Jag har en sån här idiot i mitt grannskap, idioten är uppe i tid och tid och vaktar de förbannade fåglarna, spanar från sina fönster och balkong, så att förgifta dem känns lite svårt ifall man blir påkommen. Har funderat på att kasta ut korvbitar med gift i om nätterna men då det rastas hundar och katter i området finns en risk att dessa råkar få i sig något, det vill jag också undvika.

Sitter här kl 0330 och kan inte somna för naturens babbar som någon kallade dem (spot on) har gapat hela jävla sommaren, det tar aldrig slut, det är helt seriöst ett evigt tjatter dygnet runt, det kan bli tyst i 5-10 minuter innan det börjas igen, jag undrar om de aldrig sover själva??
Det är inte ett par stycken heller, vi snackar om ett 10-tal ungar enbart på min innergård, det är kaoz.

Jag har fem minuter långa inspelningar från varje timma på dygnet för att skicka till hyresvärden så att de gör något åt problemet, gör de inget samplar jag alla inspelningar och sätter upp en ljudanläggning utanför VD's hem så han också kan njuta av deras framfart.
Är det istället myndigheter som sätter stopp så får jag väl blasta fiskmås-pop hos statsministern.

Jag känner mig extrem som spelar in fanskapen och ska skicka in till hyresvärden men jag blir galen av detta, att inte kunna sova pga ljudet.
Citera
2026-06-29, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Varför skjuter vi inte av alla fiskmåsar? Vad bidrar de med? Vi har motat bort och avlivat andra djur som inte anpassar sig till vårt samhälle. (Björn, varg, vildsvin)

Det dyker upp fler och fler såna här historier:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxw2zl/christian-50-skadades-i-masattack-som-en-torped

Jag har själv blivit utsatt, och jag har inte en enda bra erfarenhet av dessa jävla cp-djur. Varför avrättar vi inte bara varenda jävla fiskmås?

Man skulle kunna mata änder ifred. Man slipper lackskador på bilen. Dessutom skulle fiskbeståndet öka. Jag kan inte se något negativt i detta alls.
Att jaga dessa djur skulle skänka glädje till många deprimerade människor som saknar mening med livet.

I det här fallet så kunde ju inte måsen se att det var fråga om en människa, hen trodde säkert att det var en buske som rörde på sig
Citera
2026-06-29, 03:45
Avslutad
Undra hur TS tänkte med tanke på ett axplock av trådar som finns redan;

(FB) Dessa fiskmåsar! (Samlingstråd)/mod
(FB) Hur blir man kvitt fiskmåsar i en förort?
(FB) Varför är det ok att döda råttor men inte fiskmåsar?
(FB) Ha ihjäl fiskmåsar
(FB) Olagligt att skjuta fiskmåsar?
(FB) Fiskmåsar som kommer varje år, vad ska man göra?

I övrigt så...
Tyvärr så är den allmänna jakttiden för fiskmås i Sverige är 11 augusti – 28 februari i hela landet.
Då får fiskmåsarna jagas dygnet runt.

Jaktsäsongen borde vara betydligt tidigare ..
Senast redigerad av avslutatkonto 2026-06-29 kl. 03:50.
Citera
2026-06-29, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Problemet med måsar inne i städer och bostadsområden har definitivt gått för långt. Något måste ju göras. Inte klokt att de är så många överallt.

Jag håller verkligen med!
Citera
2026-06-29, 03:52
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Jag följer deras barn varje år denna tid på
året. Måsarna som bor vid oss är inte ett dugg argsinta. De små dunbollarna håller till på samma ställe, sover tätt ihop. Det
är en fröjd att beskåda medan de växer och lär sig flyga. Ger dem vatten varje dag att bada i.

Förra året följde jag en unge i flera veckor, när jag kom hem från arbetet en dag möttes av en sån tråkig syn; måsungen låg platt död med vingarna utfällda på trottoaren. Människor klev bara rätt över den. Blev så jäkla sorgsen. Begravde den.

Måsarna låter mest under en begränsad period, det får ni fan stå ut med. Hatar människor som är grymma mot djur.
Härligt med plattmås!
Citera
2026-06-29, 04:04
Medlem
Inte precis någon slump att vi ser fler måsar längre in i landet. Mycket nedskräpning vid sopstationer och efterblivna personer som matar dem.

Vid 2 tillfällen har jag sett utländska äldre kvinnor stå och mata fiskmåsarna från sina balkonger där jag bor.
Citera
2026-06-29, 05:12
Medlem
fittfrossas avatar
Om vi hade skött sophanteringen bättre hade vi inte haft så många måsar, nått äter dom ju i städerna och inte är det fisk. Samma med råttor.

Är i övrigt väldigt emot att förgifta dom, dröjer inte längre innan en katt/hund/barn hittar den där korven.
Citera
2026-06-29, 05:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Om måsproblemet i Jönköping.
Pinsamt nog är det bild på tärnor, inte fiskmåsar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hyresgasterna-om-masinvasionen-i-jonkoping-detta-ar-extremt
Det där är skrattmås. Och det stora problemet verkade vara att måsbajs "fräter på billacken".
Stadsbor
Måsar är nice.
Citera
2026-06-29, 05:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apfejset
Skjut av skiten, jag hatar dom. Jävla liv och skiter överallt. Attackerar folk titt som tätt. Deportera dom med annat avskum vi har i landet
Måsar attackerar inte folk. Du kanske menar tärnor? Låt mig gissa, du bor i stan?
Citera
2026-06-29, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fiskmåsar är tyvärr fridlysta.

Dom kan ej sko sig på vår nåder mer. Eller när exakt ska det ta stopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in