• 1
  • 2
2017-06-07, 00:14
Avstängd
Var ute på en löprunda ikväll och blev överraskande nog jagad av fiskmåsar som dök mot en aggressivt.ca 300 meter innan de lämnade mig. Detta gjorde mig så klart upprörd. Förstår om jag kommer nära ungarna och de jagar bort mig 20-30 meter kanske. Men inte så här långt bort. Jag fick kasta en sten mot en av de och träffa för att de skulle sluta dyka 30 cm från huvudet på mig. Nu är jag så klart sugen på att mata fåglarna med bröd och T-sprit och sedan skjuta de med luftgevär. Är detta olagligt? Bör man ringa till Länsstyrelsen och prata med de eller är det meningslöst?
Citera
2017-06-07, 00:16
Medlem
VelvetReds avatar
Ring anticimex. Du får inte gå ut och döda dessa djur bäst du vill.
Citera
2017-06-07, 00:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Ring anticimex. Du får inte gå ut och döda dessa djur bäst du vill.

De kan väl inte göra nåt? Är väl Länsstyrelsen?
Citera
2017-06-07, 00:22
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
De kan väl inte göra nåt? Är väl Länsstyrelsen?

Möjligtvis, jag vet faktiskt inte vems ansvar det är. Men att du går ut och avlivar djuren är helt klart förbjudet.
Citera
2017-06-07, 00:55
Medlem
Venators avatar
Ska finnas en kommunal skyddsjägare som hanterar sådana problem via Miljö- och hälsoskyddskontoret. Om de sedan avlivar måsar som har ungar är en annan fråga. Jag hade tagit en annan löprunda om jag var du.

bröd+tsprit+luftgevär är olagligt på ett antal olika plan. Antar att du inte har jakträtt på marken till att börja med? Har du inte ett luftgevär som är licensbelagt får det inte användas för jakt (licens ges till just kommunala skyddsjägare) och att mata fåglar med t-röd är djurplågeri. Kör du den varianten finns god risk att du så se dig själv schavottera som djurplågare i ABoK.
Citera
2017-06-07, 01:17
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Kontakta kommunen? Verkar de motvilliga att göra skott i saken kan du vackert påpeka att du är vuxen och kan försvara dig, vad hade skett om de attackerat ett barn eller något utställningsdjur?

Bästa vore om lagen tillät att behöriga fångade in dessa pack med djävulsmåsar och låste in dem tillsammans med fastbundna djurplågare
Citera
2017-06-07, 01:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ska finnas en kommunal skyddsjägare som hanterar sådana problem via Miljö- och hälsoskyddskontoret. Om de sedan avlivar måsar som har ungar är en annan fråga. Jag hade tagit en annan löprunda om jag var du.

bröd+tsprit+luftgevär är olagligt på ett antal olika plan. Antar att du inte har jakträtt på marken till att börja med? Har du inte ett luftgevär som är licensbelagt får det inte användas för jakt (licens ges till just kommunala skyddsjägare) och att mata fåglar med t-röd är djurplågeri. Kör du den varianten finns god risk att du så se dig själv schavottera som djurplågare i ABoK.

Får ringa Kommunen imorgon då och kolla!

Kan absolut ta en annan löprunda. Behöver inte alls passera där. Men nu kommer man ju vara livrädd för fiskmåsar ett tag. Är fullt med fiskmåsar i denna stad.
Citera
2017-06-07, 01:20
Medlem
Självklart kommer du få ett starkt nej till att skjuta de jävlarna. Jag bor själv nära havet och skjuter varje sommar ner några som kommer nära huset, de ska veta sin plats. Efter 1-2 döda måsar kommer de inte tillbaks på månader

Du ska såklart skjuta ner dem utan att någon får reda på det, köp ett bra luftgevär bara.
Citera
2017-06-07, 01:27
Medlem
Citat:
Får ringa Kommunen imorgon då och kolla!

Kan absolut ta en annan löprunda. Behöver inte alls passera där. Men nu kommer man ju vara livrädd för fiskmåsar ett tag. Är fullt med fiskmåsar i denna stad.
Du kan lugnt vänta med det samtalet. Finns inte en jägare som skulle ladda bössan när skogsfrid råder.
Just nu är det riktigt olagligt att döda djur då de har ungar.
Citera
2017-06-07, 22:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Du kan lugnt vänta med det samtalet. Finns inte en jägare som skulle ladda bössan när skogsfrid råder.
Just nu är det riktigt olagligt att döda djur då de har ungar.

Jag håller med om att det knappast lär skjutas måsar av det skälet, men visst kan det bedrivas skyddsjakt såhär års. Skyddsjakt finns av två slag. Dels kan den bedrivas på enskilds initiativ, alltså av en enskild person med jakträtt. Då gäller följande:

Citat:
Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni.

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås:

i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet.
på mark med jordbruksgrödor eller som används till yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling.
om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Finns ytterligare en del sådana regler, bland annat kanadagås får skjutas året om på växande gröda. Sådan jakt kan också bedrivas av kommunal skyddsjägare som hjälper människor som bor i detaljplanerat område där det krävs tillstånd från polisen för att skjuta, som hjälper till när problemet finns på kommunal mark, eller som hjälper dem som har jakträtt men inte själva har vapen och drabbas av skador och problem. Finns också skyddsjägare på flygplatser som får skjuta fågel året runt.

Sedan finns skyddsjakt som beslutas av Länsstyrelsen, när man inte ser annan lösning på problemet - exempelvis om en björn är aggressiv mot människor.
Citera
2017-06-08, 00:55
Medlem
Citat:
Jag fick kasta en sten mot en av de och träffa för att de skulle sluta dyka 30 cm från huvudet på mig.

Jisses kastar du sten mot fåglar som flyger NÄRA dig? Alla vet eller alla borde veta att fåglarna har ungar nu och flyger nära och skriker för att försvara sina bon. Jag har aldrig hört någon som blivit skadad av detta.

Du får inte kasta sten eller skjuta mot vilda djur.
Citera
2017-06-08, 01:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Jisses kastar du sten mot fåglar som flyger NÄRA dig? Alla vet eller alla borde veta att fåglarna har ungar nu och flyger nära och skriker för att försvara sina bon. Jag har aldrig hört någon som blivit skadad av detta.

Du får inte kasta sten eller skjuta mot vilda djur.

När jag kastade sten mot fågeln så dök den 30 cm från huvudet på mig flera gånger när jag var intryckt mot en buske där vi var 250-300 meter från där den började jaga mig.

Jag var knappast något hot mot ungarna mera utan fåglarna ville markera mot mig att aldrig komma tillbaka och agerade alldeles för aggressivt.

Grattis till att du missuppfattat hela situationen!

Btw har jag hört folk som faktiskt fått skallskador av att blivit attackerade av fiskmåsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in