2026-06-28, 22:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar måsar vem bryr sig? De kan uppföra sig. Gäss är de riktiga skitmagneterna. De skiter när vad hur mycket som helst överallt! De borde man kunna kanske inte skjuta men åtminstone se att de inser vad skit de innebär!
Citera
2026-06-28, 22:22
Medlem
Människan har ju förstört haven. För några decennier sedan när det fortfarande fanns fisk i haven så bodde de där. De har blivit intvingade till stan pga människans utrotning av fisk. Så skärp dig
Citera
2026-06-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag tror en enskild person skulle kunna dra ner beståndet rejält genom text mat med gift i.
Säg det är 200 måsar på en ö, jag tror du skulle kunna ta död på de flesta av dom inom 1 vecka bara genom att låta dom äta förgiftad mat.

Glykol kanske?
Man vill ju undvika farliga saker som andra djur också kan drabbas av när måsen väl är död.

Vi hade massa måsar i stugan för flera år sedan men skjöt bort alla under sommaren, sedan dess har dom inte återvänt.
Du har ju något fel mentalt när du sitter och ponerar om brott som dessutom är ett väldigt plågsamt sätt att dö på.
Citera
2026-06-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Människan har ju förstört haven. För några decennier sedan när det fortfarande fanns fisk i haven så bodde de där. De har blivit intvingade till stan pga människans utrotning av fisk. Så skärp dig

Det är en sanning med modifikation. Fiskmåsar är smarta fåglar och är inte dummare än att de bosätter sig där de lätt kan få tag på mat, dvs i städer kring gatukök där de kan rota i papperskorgar mm. Varför behöva lägga tid och kraft på att jaga fisk?
Citera
2026-06-28, 22:32
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar måsar vem bryr sig? De kan uppföra sig.
Du bor inte där fiskmåsar vistas antar jag, om du mot förmodan gör det så är du döv?
Citera
2026-06-28, 22:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Du bor inte där fiskmåsar vistas antar jag, om du mot förmodan gör det så är du döv?

Bor nära de hörs Blir fan väkt varje morgon av deras skrik. Men sett till skit är Gäss värre. De skitar fan överallt. Man kan hitta en plats som man tror är säker, men icke fan en gås där och skiter!
Citera
2026-06-28, 22:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life

Samma skit som alltid. Har personligen liksom aldrig dödat några jävla fåglar. De har dock funnits för att förpesta tillvaron för oss idag som för säg 300 år sedan. Inget att göra med sk klimatet.
Citera
2026-06-28, 23:20
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fiskmåsar är tyvärr fridlysta.

Inte alls, du får jaga fiskmås om du uppfyller övriga kriterier, licens och jaktkort. Dock relativt kort säsong om du inte får tillstånd för skyddsjakt iom att måsar är sällsynta på senhöst/vinter.
Citera
2026-06-28, 23:48
Medlem
Vitiss avatar
Om måsproblemet i Jönköping.
Pinsamt nog är det bild på tärnor, inte fiskmåsar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hyresgasterna-om-masinvasionen-i-jonkoping-detta-ar-extremt
Citera
2026-06-29, 00:26
Medlem
Msta dem med spritindränkt bröd, så får du något roligt att se på. 😉
Har du sedan ett luftgevär så blir det rena åteljakten.
Citera
2026-06-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Varför skjuter vi inte av alla fiskmåsar? Vad bidrar de med? Vi har motat bort och avlivat andra djur som inte anpassar sig till vårt samhälle. (Björn, varg, vildsvin)

Jag har själv blivit utsatt, och jag har inte en enda bra erfarenhet av dessa jävla cp-djur. Varför avrättar vi inte bara varenda jävla fiskmås?

Man skulle kunna mata änder ifred. Man slipper lackskador på bilen. Dessutom skulle fiskbeståndet öka. Jag kan inte se något negativt i detta alls.
Att jaga dessa djur skulle skänka glädje till många deprimerade människor som saknar mening med livet.

Jag förstår irritationen men är själv jägare och skjuter måsar där det är motiverat och lagligt.

God jaktetik handlar dock om viltförvaltning, inte om att utrota arter för att de är störande. Måsar är en naturlig del av biotopen och fyller en viktig funktion i ekosystemet, de städar upp kadaver och organiskt avfall även om de kan orsaka stora problem för oss människor lokalt.

Att vissa måsar blivit aggressiva i stadsmiljö beror dessutom till stor del på oss människor.. Sopor, matning och lättillgängligt avfall har skapat onaturligt höga tätheter av måsar.
Det som behövs är skyddsjakt där skador uppstår. Storskarv är annat exempel på en fågelart där problemen blivit så stora lokalt att man behövt öka jakten och andra förvaltande åtgärder.

Det är viktigt att vi visar respekt mot djuren även när våra intressen påverkas. Dem vill bara säkra föda och förutsättningar för sin art att reproducera sig.
Citera
2026-06-29, 01:18
Medlem
Jag följer deras barn varje år denna tid på
året. Måsarna som bor vid oss är inte ett dugg argsinta. De små dunbollarna håller till på samma ställe, sover tätt ihop. Det
är en fröjd att beskåda medan de växer och lär sig flyga. Ger dem vatten varje dag att bada i.

Förra året följde jag en unge i flera veckor, när jag kom hem från arbetet en dag möttes av en sån tråkig syn; måsungen låg platt död med vingarna utfällda på trottoaren. Människor klev bara rätt över den. Blev så jäkla sorgsen. Begravde den.

Måsarna låter mest under en begränsad period, det får ni fan stå ut med. Hatar människor som är grymma mot djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in