Citat:
Ursprungligen postat av
Guldmust
Varför skjuter vi inte av alla fiskmåsar? Vad bidrar de med? Vi har motat bort och avlivat andra djur som inte anpassar sig till vårt samhälle. (Björn, varg, vildsvin)
Jag har själv blivit utsatt, och jag har inte en enda bra erfarenhet av dessa jävla cp-djur. Varför avrättar vi inte bara varenda jävla fiskmås?
Man skulle kunna mata änder ifred. Man slipper lackskador på bilen. Dessutom skulle fiskbeståndet öka. Jag kan inte se något negativt i detta alls.
Att jaga dessa djur skulle skänka glädje till många deprimerade människor som saknar mening med livet.
Jag förstår irritationen men är själv jägare och skjuter måsar där det är motiverat och lagligt.
God jaktetik handlar dock om viltförvaltning, inte om att utrota arter för att de är störande. Måsar är en naturlig del av biotopen och fyller en viktig funktion i ekosystemet, de städar upp kadaver och organiskt avfall även om de kan orsaka stora problem för oss människor lokalt.
Att vissa måsar blivit aggressiva i stadsmiljö beror dessutom till stor del på oss människor.. Sopor, matning och lättillgängligt avfall har skapat onaturligt höga tätheter av måsar.
Det som behövs är skyddsjakt där skador uppstår. Storskarv är annat exempel på en fågelart där problemen blivit så stora lokalt att man behövt öka jakten och andra förvaltande åtgärder.
Det är viktigt att vi visar respekt mot djuren även när våra intressen påverkas. Dem vill bara säkra föda och förutsättningar för sin art att reproducera sig.