Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Varför har inte borgarna tagit bort elmomsen om de är mot skatter och varför har de inte tagit bort snusskatten helt om de är mot skatter?
Snusskatten kan jag hålla med om ska bort men skatt på el är väl inte så konstigt?
Staten är ju ansvarig för elinfrastrukturen i samhället och den måste finansieras på något sätt.
Missade men elöverföringskostnad finns redan med på räkningen jag får.
Den är uppdelad på två poster på min elräkning som Elöverföringsavgift låglast och höglast.
Energiskatten är till för att pungslå folk för det blir svårt för sådan som mig som redan gjort vad jag ekonomiskt kan. Bergvärme, välisolerat hus och kontroll över innertemperaturen.
Den som inte gjort allt det behöver väl pengarna för sådant istället för att betala massa skatt.
Det påstås att alla dessa skatter är för miljön men är till för att dra in mera pengar.
Skatter på bensin och diesel ska tvinga folk till att köpa elbil men många har varken råd att köpa elbil eller möjlighet att ladda den. Om alla hade elbil kommer skatten på el öka för pengarna måste in.
Tänk om sossarna istället för att öka skatter kunde göra som jag och många mer se över utgifter (läs bergvärme mm som många skaffat)
Nej det är det vanliga jävla mantrat med skatter på allt.
Skulle jag sluta köra bil om dieseln kostar 30 kr/litern, knappast.
Skulle du sluta snusa även om de dubblerade skatten på snus?
Men med dessa skattegalningar som vill öka skatten kommer jag behöva betala ännu mera skatt trots att jag idag redan betala massor.