2025-10-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

De som tjänar över 66000/månaden i Sverige betalar redan vädligt hög skatt och att öka detta ytterligere kommer att leda till att fler som har möjligheten kommer flytta ut. Så har det sett ut länge i Sverige: Nettoskattebetalare ut - lågutbildade utländska slackers och kriminella kommer in.
Hahaha Det är bara att flytta om ni inte är nöjda med att betala några flera hundralappar i månaden som tidigare. Varför blev det ingen flytt under det förra S styret?

Det är patetiskt att se på flashback hur giriga karriärister är och hur upprörda ni blir. Jag hade inte brytt mig om höjd skatt om jag tjänade över 66 tusen. Man får ändå mer netto än man hade kunnat göra av med. Och får man det ändå inte att gå runt får man se över sitt leverne.

Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att fylla dessa vakanser efter er inte minst i denna lågkonjunktur.

Vidare slösar Europa miljarder på ett inbillat militärt hot, på Ukraina och migranter ihop med att man valt att höja bränslekostnaderna vilket syns i allt från hyror till livsmedel. Det man ser är ett skräckexempel på hur man INTE ska sköta politiken i Europa.
Senast redigerad av Liljor 2025-10-25 kl. 13:03.
Citera
2025-10-25, 13:01
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är väldigt vanligt att folk har sina pengar investerade på aktiemarknaden.

Absolut, jag med, men det är inte mycket av de pengarna som används till en investeringar i fysiska saker.
Citera
2025-10-25, 13:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Hahaha Det är bara att flytta om ni inte är nöjda med att betala några flera hundralappar i månaden som tidigare. Varför blev det ingen flytt under det förra S styret?

Det är patetiskt att se på flashback hur giriga karriärister är och hur upprörda ni blir. Jag hade inte brytt mig om höjd skatt om jag tjänade över 66 tusen. Man får ändå mer netto än man hade kunnat göra av med.

Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att fylla dessa vakanser efter er inte minst i denna lågkonjunktur.

Vem tänkte du skall betala skatten som uteblir när nettisjattebetalre flyttar ut? Skall du göra det eller hur tänkte du? Du kanske tänkte att staten skall dra ned på utgifterna istället? Det går ju det också och är ingen dum idé alls.
Citera
2025-10-25, 13:16
Medlem
TUKs avatar
Tycker sossarna borde fokusera mer på att sänka statens utgifter snarare än att höja dess intäkter.
Citera
2025-10-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men den så kallade stupstocken är ju borta så varför drar du till med den när den inte finns längre?
En del klagar på SD men uppenbarligen är de rätt humana med de som är långtidssjuka.

Jag gillade heller inte någon sådan begränsning då det är vansinne att skicka de som verkligen är sjuka till arbetsförmedlingen bara för de varit sjukskrivna länge.

Du är nog medveten om att det finns många som myglar och det är därför sjukförsäkringen diskuteras.
Nu tror jag inte du myglar utan är verkligen sjuk. Men det finns en hel del som använder sjukskrivning lite då och då som extra semester. Det är därför det finns karensdag vilket skulle kunna avskaffas om folk inte myglade. Sådant drabbar de som inte har så bra inkomst. Kommer ihåg perioden när vi hade småbarn och det var ofta man blev smittad av barnen med sådant de fick med sig från dagis. Förkylningar och kräksjuka.

Har sett flera fall av sådant då jag var chef och haft samtala med de som har frekventa sjukskrivningar och de har plötsligt blivit "friskare" när de ser att man bryr sig om att de är borta ibland. Men där kan man även hitta de som verkligen är sjuk ofta och då är det bra att de får en "knuff" att söka sig till företagshälsovården.

Men jag har svårt att tro att ökade skatter för de som tjänar 66.000 kr/månad och uppåt verkligen kommer till nytta för de som är sjukskrivna. De kommer troligen ingå i statens svarta hål av bidrag.
Vad tror du de pengarna kommer gå till?

Kanske är lite långsint då jag utförsäkrades tack vare stupstocken från första början 🤷‍♀️ och det tycker jag också att jag kan få vara med tanke på att det bara var starten av en mångårig utförsäkring.

Fullt medveten om att det finns folk som fuskar. Har en i min omgivning bara som anklagar mig för att om h*n kan jobba så kan jag också. Samma person varvar sjukskrivning varannan vecka med vab varannan vecka och jobbar bara strödagar ibland. Så ja jag håller med, det hade väl jag med klarat av. Förutom att när jag jobbar så ger jag allt, jag går till jobbet oavsett om jag orkar eller inte, oavsett om jag är sjuk eller inte. Jag klarar inte av att bete mig på ett sånt sätt på grund av pliktkänsla.

Jag är inte för skattehöjningarna. Kan dom behålla skattesänkningarna utan att straffa dom som inte klarar av att jobba då är jag mer än nöjd. Jag tror dock att skattehöjningarna främst skulle gå till vården och skolan. Samt höjda barnbidrag och studiebidrag.
Citera
2025-10-25, 13:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Varför har inte borgarna tagit bort elmomsen om de är mot skatter och varför har de inte tagit bort snusskatten helt om de är mot skatter?

Snusskatten kan jag hålla med om ska bort men skatt på el är väl inte så konstigt?
Staten är ju ansvarig för elinfrastrukturen i samhället och den måste finansieras på något sätt.
Missade men elöverföringskostnad finns redan med på räkningen jag får.

Den är uppdelad på två poster på min elräkning som Elöverföringsavgift låglast och höglast.

Energiskatten är till för att pungslå folk för det blir svårt för sådan som mig som redan gjort vad jag ekonomiskt kan. Bergvärme, välisolerat hus och kontroll över innertemperaturen.
Den som inte gjort allt det behöver väl pengarna för sådant istället för att betala massa skatt.

Det påstås att alla dessa skatter är för miljön men är till för att dra in mera pengar.
Skatter på bensin och diesel ska tvinga folk till att köpa elbil men många har varken råd att köpa elbil eller möjlighet att ladda den. Om alla hade elbil kommer skatten på el öka för pengarna måste in.

Tänk om sossarna istället för att öka skatter kunde göra som jag och många mer se över utgifter (läs bergvärme mm som många skaffat)
Nej det är det vanliga jävla mantrat med skatter på allt.

Skulle jag sluta köra bil om dieseln kostar 30 kr/litern, knappast.
Skulle du sluta snusa även om de dubblerade skatten på snus?

Men med dessa skattegalningar som vill öka skatten kommer jag behöva betala ännu mera skatt trots att jag idag redan betala massor.
Citera
2025-10-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kommunisterna förnekar sig inte. En inkomst på 66k per månad är inte på något sätt en märkvärdig företeelse. Vi som är högutbildade och utgör en efterfrågad och samhällsviktig arbetskraft då? Vill ni att vi lämnar landet eller?

Så du är en sådan som är beredd att lämna dina vänner och släktingar för några få tusen fast än du ändå tjänar så bra
Senast redigerad av ruter 2025-10-25 kl. 13:51.
Citera
2025-10-25, 13:56
Medlem
shaktas avatar
Sossarna, vänstern, miljöpartiet kan bara en sak, och det är att höja skatterna och ge bort pengarna till något annat lands befolkning.
Citera
2025-10-25, 13:57
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2025-10-25, 14:01
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Missade men elöverföringskostnad finns redan med på räkningen jag får.

Den är uppdelad på två poster på min elräkning som Elöverföringsavgift låglast och höglast.

Energiskatten är till för att pungslå folk för det blir svårt för sådan som mig som redan gjort vad jag ekonomiskt kan. Bergvärme, välisolerat hus och kontroll över innertemperaturen.
Den som inte gjort allt det behöver väl pengarna för sådant istället för att betala massa skatt.

Det påstås att alla dessa skatter är för miljön men är till för att dra in mera pengar.
Skatter på bensin och diesel ska tvinga folk till att köpa elbil men många har varken råd att köpa elbil eller möjlighet att ladda den. Om alla hade elbil kommer skatten på el öka för pengarna måste in.

Tänk om sossarna istället för att öka skatter kunde göra som jag och många mer se över utgifter (läs bergvärme mm som många skaffat)
Nej det är det vanliga jävla mantrat med skatter på allt.

Skulle jag sluta köra bil om dieseln kostar 30 kr/litern, knappast.
Skulle du sluta snusa även om de dubblerade skatten på snus?

Men med dessa skattegalningar som vill öka skatten kommer jag behöva betala ännu mera skatt trots att jag idag redan betala massor.
Men nu handlar tråden om att under 10% av befolkningen ska få några hundralappar mer i skatt.
Det tycker jag de kan betala för jag som inte ens har i närheten av 66 tusen i månaden får betala hundralappar i månaden bara på snuset.

Fattar inte varför folk som tjänar under 66000 bryr sig, tror du de som tjänar över 66000 sitter och reagerar med känslorna över öronen för att jag varje år betalar tusentals kronor i tobaksskatt?
Citera
2025-10-25, 14:04
Medlem
Glödskals avatar
Klassisk sossepropaganda. Höj skatten för de med högre inkomst så att man kan göra betydligt större försämringar alla andra. Propagandan fungerar.

"Vi ger höginkomsttagare smisk på stjärten så att ni andra är OK med att bli brutalt påsatta i arslet. Det är bra för er."
Citera
2025-10-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Men nu handlar tråden om att under 10% av befolkningen ska få några hundralappar mer i skatt.
Det tycker jag de kan betala för jag som inte ens har i närheten av 66 tusen i månaden får betala hundralappar i månaden bara på snuset.

Fattar inte varför folk som tjänar under 66000 bryr sig, tror du de som tjänar över 66000 sitter och reagerar med känslorna över öronen för att jag varje år betalar tusentals kronor i tobaksskatt?
Inte riktigt jämförbart. Du väljer själv att bruka skadlig tobak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in