2025-10-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Såg färska siffror som visar att 46.3% av de arbetslösa är inrikesfödda.
Då är andra generationens invandrare med där också. Exempelvis: muhammedanerna som håller landet i skräck är till stor del inrikesfödda.

Födda utanför Europa är 42.7% och 11% födda i Europa.

Kontentan är att de etniska svenskarna utgör en liten del av den totala arbetslösheten 🤣

Edit: som vänsterns politik riktar sig mot

Gruppen långtidsarbetslösa består till 2/3 av utrikes födda.

Av utrikes födda kvinnor arbetar bara hälften…

https://www.svensktnaringsliv.se/utanforskap/

Intressant statistik som man behöver ta till sig. Ställer vi inte krav på att lära sig svenska språket blir det aldrig något arbete.. men ställa krav kan vi ju inte göra! Vi ger bidrag i stället. Till och med Iraks försvarsminister hade bidrag från Sverige.

Men tar inte bidrag från Sverige för att man behöver utan för att man kan!!

https://www.expressen.se/nyheter/ira...rag-i-sverige/

Vi behöver politiker som vågar ändra på detta! Sverige går ju under som välfärdsland…

Har politikerna i riksdagen fortfarande fria läkemedel och subventionerad sjukvård? Privat vårdkö?
Citera
2025-10-26, 09:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Ja det är väl S som föreslår detta nu när dom går till val, en sänkt skatt för låg och medelinkomsttagarna samt en höjd skatt för höginkomsttagarna. Vilket är vad hela den här tråden går ut på. Men jag håller med dig, för att Sverige ska gå runt så måste även dessa grupper konsumera. Och idag har dom inte råd med det. Vilket till och med tidö först nu i slutet börjat inse. Att det har konsekvenser att göra dom fattiga fattigare också. Så då pytsade dom in ett par smååtgärder.
Det kommer inte bli några pengar för låg och medelinkomsttagarna utan kommer gå till massa bidrag och ökade löner för politikerna.

Du kan ju kolla på vad politikerna tjänar.

"En riksdagsledamots grundarvode är 78 500 kronor i månaden (från och med 1 januari 2025). Utöver detta grundarvode kan ledamöter få extra ersättning för andra uppdrag, som exempelvis att vara utskottsordförande eller vice talman. "
Citera
2025-10-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det kommer inte bli några pengar för låg och medelinkomsttagarna utan kommer gå till massa bidrag och ökade löner för politikerna.

"En riksdagsledamots grundarvode är 78 500 kronor i månaden (från och med 1 januari 2025). Utöver detta grundarvode kan ledamöter få extra ersättning för andra uppdrag, som exempelvis att vara utskottsordförande eller vice talman. "

Ja sist höjde de sin egen ersättning med 3000 kr i månaden. Hur många fick det?

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt...ccb4585eb21sv/
Citera
2025-10-26, 09:31
Medlem
Sossarna vill ha ännu högre straffskatt på vita män. Importen av bidragsturister som röstar rött är ju inte gratis.

Jag skulle hellre rösta på utvisning av sossarnas kärnväljare från Tredje världen och en låg platt skatt, men tyvärr har vi varken direktdemokrati eller riktigt nationalistiska partier att rösta på.
Citera
2025-10-26, 09:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasse1
Ja sist höjde de sin egen ersättning med 3000 kr i månaden. Hur många fick det?

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt...ccb4585eb21sv/

Jag såg det och det är höjning med 4%

Unionen hade 2,5-3,0 % ökning
Citera
2025-10-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Går dom till val genom att lova en skattesänkning för oss så tror jag faktiskt att dom kommer att göra det. Problemet med nån procent i skattesänkning för oss med låg inkomst är ju tyvärr att det inte gör så stor skillnad. Det blir inte många kronor. Sen vad dom gör med sina egna inkomster det återstår att se.
Citera
2025-10-26, 09:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Går dom till val genom att lova en skattesänkning för oss så tror jag faktiskt att dom kommer att göra det. Problemet med nån procent i skattesänkning för oss med låg inkomst är ju tyvärr att det inte gör så stor skillnad. Det blir inte många kronor. Sen vad dom gör med sina egna inkomster det återstår att se.
Du har nog rätt att det inte blir så mycket men tror knappast de kommer sänka skatten för någon.

Jag kikade lite på vad som händer om någon tjänar 66000 kr som är den lön de vill straffa mera.
Om man då får en löneökning på 1000 kr så blir skatten drygt 50% på den extra 1000 lappen.

Helsjukt. Och det är dessa de vill öka skatten för.
Citera
2025-10-26, 09:47
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Skrämmande tankar du delar… Jag tror att Socialdemokraternas tanke om att ”någon annan kan göra det” härstammar från att deras egna väljare är arbetslösa och lågavlönade som gör just såna jobb som mest handlar om att fylla med en varm kropp snarare än spetskompetens.

Deras försvar är ju då att ingen ska ha en hög lön ändå för att det inte ”behövs”. Tittar man på övriga länder i Europa som tex Polen, Ungern, Spanien och Italien så fungerar det inte särskilt bra när alla som kan någonting flyttat dit de tjänar bättre.

Man vill jaga bort höginkomsttagare under premissen att de tjänar tillräckligt ändå, sen fyller man på med människor från världens rövhål som inte kan nånting.

En humanitär stormakt…

Jag håller med. Det är nog någon grundtanke de baserar sin livssyn på, att "någon annan löser det". Hade dem själva tjänat 66 000 så hade dem garanterat lagt gränsen på 86 000 för just DÅ är man ju ett rikt svin!.
Citera
2025-10-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Perfekt exempel. Jag jobbar som lokförare och vi kan jobba en del extra om vi vill. Ett exempel är ju "akutvakanser". Tex en lokförare som blev sjuk när denne vaknade och arbetspasset börjar om 1.5 timme. Är skatten så hög så finns det väldigt få lokisar som hade nappat då den ansträngningen som krävs helt enkelt inte är värt pengarna, och en massa tåg blir således inställda på grund av personalbrist. Detta gör att folk i sin tur blir sena till sina egna jobb eller träff med vänner osv. Men som jag sade tidigare är bombacci förmodligen oförmögen att se längre än vad näsan räcker.

Som referenspunkt kom det ur 3 stycken "akutvakanser" på mitt företag bara igår.
Hur kan du tjäna 78 000 kr som lokförare? Medellönen är 40 000 kr.
Citera
2025-10-26, 10:05
Medlem
Sunimods avatar
Från det Mikael Damberg sade. (källa finns i TS)

"Socialdemokraterna kommer att höja skatterna om de får makten efter valet.

– Det är väl rimligt att de som tjänar absolut mest är med och bidrar lite mer än alla andra
."

Konstigt sätt att man går till val på att straffa folk med ökade skatter. Och det ska väljarna som kommer rösta på S ha som motivation.

-Ja nu ger vi oss på de som är rika svin.

Helsjukt.
Man borde gå till val på något positivt. T.ex. att vi ska ha EU:s lägsta arbetslöshet.
(nja den valsen den har Löfven reda dragit och det lyckades man inte med)

Eller att folk ska få det bättre för då krävs det att fler arbetar.
Och om fler arbetar så kommer det in pengar till staten utan ökade skatter.

Ökade skatter för de som tjänar över 66000 kr/månad kommer inte skapa några nya jobb.
Citera
2025-10-26, 10:07
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Hur kan du tjäna 78 000 kr som lokförare? Medellönen är 40 000 kr.

Vill du veta mer om min lön är du välkommen att PM:a mig. Den diskussionen tillhör ej tråden.
Citera
2025-10-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Kommunisterna driver inte på något vis alls någon "skattesänkarpolitik", och att du kallar det "höger" är så konstigt att det inte går att besvara.

Det finns ingen ideologisk skillnad mellan dessa partier. Alls. Tex moderaterna och socialdemokraterna driver en identisk ideologi.

Inför varje val turas de om lite att prata om olika detaljer. Och du står varje gång där och dregglar med dina 3 IQ, och hejar på moderaterna likt vuxna människor kan heja på ett fotbollslag.

Fundamentalt är utfallet identiskt. Det är som om det skulle visa sig att fotbollslaget du hejar på egentligen sammarbetar med sin huvudkonkurrent - de låtsas bara vara ovänner för att du ska betala för att se matcherna.

Det handlar om statlig styrning. Finansiellt handlar det om att styra kapital mot staten. På 2000-talet är det inte ens socialdemokraterna som gjort detta effektivast, utan moderaterna (via alliansen).

Du har den situation du förtjänar, alltså. Det finns inte annan befolkning i hela världen som är såhär barnsligt obildad.

Så demokratin är inte något du faktiskt kan ställa dig bakom? Vilket är, i så fall, alternativet för er? Ärlig fråga. Men jag förväntar mig inte något kompetent svar eftersom du redan diskvalificerat dig med din barnsliga retorik. I mångt och mycket är det dock som en fotbollsmatch. Någon vinner någon förlorar. Ofta oavgjort! Det är bara det att konsekvenserna är radikalt annorlunda än Allsvenskan. Det ena är en lek och det andra inte. 🤷‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in