2025-10-24, 07:39
Medlem
Citat:
Socialdemokraterna vill se höjda skatter för de som tjänar över 66 000 kronor i månaden.
Den som tjänar mer än 66 000 kronor i månaden kan räkna med höjd skatt om ni vinner valet?
– Nu har vi inte lagt nåt valmanifest än, men det är det som ligger i vår senaste budget.
Hur mycket handlar det om för nån som tjänar exempelvis 70 000?
– Nu har jag inte tabellerna framför mig, men det handlar om några tusenlappar.
I månaden?
– Mm, säger Damberg och nickar.
(Efter att programmet är inspelat hör Socialdemokraterna av sig och säger att Damberg har sagt fel. Det ska enligt S röra sig om några hundralappar i höjd skatt per månad.)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?
Senast redigerad av DrGiggles 2025-10-24 kl. 07:42.
Citera
2025-10-24, 07:50
Medlem
Svavelbryggas avatar
Absolut! Sänk skatt på arbete, kompensera med skatt på kapitalinkomst. Det ska löna sig att arbeta.
Citera
2025-10-24, 08:03
Medlem
Skatt, skatt, skatt. Vänstern har f-n inga moderna tankar överhuvudtaget rörande skattebegreppet.

Folk MÅSTE få veta att OM det blir regeringsbyte så kommer vi bli fattigare, staten kommer få mer pengar och inte mycket kommer förbättras alls. 🤷🏼‍♂️

Moderaterna/högern/tidö driver HEDERLIG skattesänkarpolitik för alla. Alla skall kunna tjäna drägligt och BÄTTRE än idag. JA, löneklyftan blir större. JA, detta är BRA för Sverige. Alla är inte lika. Varför skall vi alla tjäna lika mycket pengar?

F-n, tåghelvittena går ju inte och trottoarerna vittrar sönder trots ENORM skattebörda på pöbeln.

Nej. Nytt behövs! Inte gammalt. Vi har provat det.
Citera
2025-10-24, 08:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?

Har man mer än 66 i månaden är man rik enligt S.
Tur att jag ligger på 65 så jag slipper. Asså ni som är så jävla rika knegare alltså, ni har råd att bidra lite mer!

Hur kan någon ens behöva en sådan hög lön? Kan man inte bara ha 100% skatt på allt över 70 lixom?
Senast redigerad av bithax 2025-10-24 kl. 08:11.
Citera
2025-10-24, 08:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu är det bara så att kapital går inte att beskatta i en demokrati, då söker sig bara kapitalet någon annan stans.
Fast ni kanske inte gillar demokrati?

När Reinfeldt sänkte skatterna för de rika och införde bl.a. ISK vände fler rika hem till sverige och vi fick ökade inkomster av kapitalbeskattning.

Skall vi stifta lagar efter en utopi om hur vi vill det skall vara eller efter vad som faktiskt fungerar?

Sverige behöver verkligen inte öka skatterna. Vi behöver gå över utgifterna med motorsåg.

Jag tillhör varken höginkomsttagarna eller har kapital. Men jag är intelligent och beläst och förstår ekonomi.
Citera
2025-10-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Absolut! Sänk skatt på arbete, kompensera med skatt på kapitalinkomst. Det ska löna sig att arbeta.

Kapitalinkomster är redan rimligt beskattade. Möjligen kan fastighetsskatten höjas något.
Beskatta inkomst på samma sätt som kapital och minska på bidragen!
Citera
2025-10-24, 08:21
Medlem
Sezlows avatar
Tag hellre bort skatten på pensionen.
Citera
2025-10-24, 08:30
Medlem
Tycker att man faktiskt, med den här agendan, riskerar dränera landet på högre utbildad kompetens om man vinner valet.
Har inte full koll på inkomstskatter. Men Sverige ligger väl typ 4e högst redan i Europa.
Citera
2025-10-24, 08:38
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Verkar som Socialdemokraterna skärpt till sig lite nu när de åter börjat göra sitt absoluta favoritutspel om höjda skatter för de rika.

För tidigare när de ville "beskatta de allra, allra rikaste svenskarna" så träffade deras förslag typ alla personer som tjänade mer än 30 000 SEK/mån.
Citera
2025-10-24, 08:46
Medlem
ZZQWrsds avatar
Då har vi fått det svart på vitt inför nästa val, tacka gudarna. Vänsterregeringen vill inte att det ska gynna sig att skapa värde för samhället!. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur det kan tyckas vara rimligt att beskatta dem som tjänar över 66 000 med "några" extra tusenlappar i månaden?. Folk kommer ju strunta i att ta befodringar osv på jobbet då den extra arbetsinsats som krävs för lönen helt enkelt inte är värd det. Om 10 -15 år kommer vi ju ha brist på folk som innehar ansvarspositioner för vänstern har som vanligt knullat alla som är ambitiösa i röven.

Denna månaden tjänade jag 78 539kr, och min levnadsstandard hade kunnat upprätthållas utan någon ändring om jag hade tjänat 29 000kr varje månad, resten sparar jag. Det känns som att vänstern tror att alla som tjänar mycket är som någon tagen ur serien Exit. Vänstern tycker sig ha juridisk rätt att ta 55% av min lön för att jag enligt dem tillhör toppmasterclasseliten. Folk som tjänar mycket är också helt vanliga människor som sliter röven av sig. Det är helt sanslöst att folk fortfarande röstar på dem.

Fan vad arg jag blir.
Citera
2025-10-24, 09:00
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
skatt på arbete och kapital borde förbjudas. Endast frivilliga donationer bör finansiera all dårskap regimerna ägnar sig åt.
Citera
2025-10-24, 09:08
Medlem
Tycker man att det är ok att höja skatten för de som jobbar och ge det till de som aldrig har jobbat så kan man fortsätta att rösta på sossarna. Är det något som ska höjas så är det gränsen för fastighetsskatt. Varför ska någon med en 20 miljoners villa betala samma som den med en kåk för 2 miljoner? Det är ingen politiker som vågar nämna den orättvisan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in