Citat:
Socialdemokraterna vill se höjda skatter för de som tjänar över 66 000 kronor i månaden.
Den som tjänar mer än 66 000 kronor i månaden kan räkna med höjd skatt om ni vinner valet?
– Nu har vi inte lagt nåt valmanifest än, men det är det som ligger i vår senaste budget.
Hur mycket handlar det om för nån som tjänar exempelvis 70 000?
– Nu har jag inte tabellerna framför mig, men det handlar om några tusenlappar.
I månaden?
– Mm, säger Damberg och nickar.
(Efter att programmet är inspelat hör Socialdemokraterna av sig och säger att Damberg har sagt fel. Det ska enligt S röra sig om några hundralappar i höjd skatt per månad.)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest
Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?