2025-10-28, 06:34
Medlem
Många av mina läkarkollegor redan flyttat till Danmark. En del till Norge. Kanske dags att ta med frugan och barnet och åka själv. Jag har ingenting emot att betala lite extra, men vad får jag för detta? Kriminalitet? Vägar i storstäder som håller på att rasa samman? Främmande kultur? Nej tack.
Citera
2025-10-28, 06:41
Medlem
Vore mer ändamålsenligt om dom åberopar sänkta social- och allehanda andra av försäkringskassan utbetalda och konstanta dvs livsvariga bidrag till samma personer och målgrupper i förorterna!

DÄR FINNS MILJARDER!

Eller sossarna har inte uppmärksamhet kluster efter kluster av ”växlingskontor” (inte en jävel som växlar pengar) dvs ”SEND MONEY-kontor” jämte socialens o F-kassans lokaler

Det lär väl byggas flitigt i Muhammedanien…

Sommarhus och framförallt ny egen villa att bli gammal o lyfta garantipension i, medan Husby lägenheten är uthyrd till 37 frånskilda ensamstående pappor 4 barn med underhållsbidrag

Jalla Jalla Maggan!
Senast redigerad av TurboGarbo 2025-10-28 kl. 06:43.
Citera
2025-10-28, 06:43
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Deras lön är din skatt. Du tror att du tror att det inte krävs någon ansträngning att vara arbetare, du beklagar dig att du missar barnens fotbollsmatcher som om inte en uska gör det, Hur många gånger tror du vi får slänga oss iväg och jobba för det inte finns folk. Vi jobbar 4 kvällar på raken varannan helg vi blir beordrade in när det inte finns folk när som helst, Det är inte bara att ta ett "jobbsamtal".Det är ett ständigt slit för att försöka få till att dom gamla har ett drägligt liv sin sista tid. Förr älskade jag mitt jobb det kändes meningsafullt. Men sen drog dom ner på personalen gav den skit scheman men ingen löneförhöjning. Dom började räkna minuter vi var inne hos vårdtagaren. Som om dom var robotar. Ingen tanke på att det händer saker hos människor. Britta som är dement tar inte sitt piller på en minut varje dag ibland får hon för sig att inte ta och då får man lirka, ibland läcker stomipåsar, de gamla ramlar osv Man duschar inte alla på 30 minuter lixom. Då var det någon från högern som sa ."Ja passar det inte kan man söka nytt jobb" Det har de flesta av oss kompetenta engagerade nu gjort. Se hur det blivit. Minst en skandal varje dag i äldrevården. Ja njuter varenda gång ni kan ha det så. Ni har pissat färdigt på oss.
Vill ni ha tillbaka den bra personalen kommer det kosta annars ta hand om era dina föräldrar själv eller lämna den till en apflock. Vet du vad alla ni kommer hamna där till slut. Känns rätt bra . Karma tror jag det kallas. Eller guds straff.

Jag är själv arbetare? Jag är inte din fiende? Jag är medveten om hur skatten fungerar, men bara för att jag betalar högre skatt så kommer inte en uska få mer betalt? Mina skattepengar kommer gå till några av dessa projekt*. Senast i helgen jobbade jag övertid så även där vet jag inte var du vill komma? Jag är ledsen över att du är lågbegåvad och inte kan se längre än vad näsan räcker, för då hade du förstått att jag inte ogillar lågavlönade, utan vänstern. I ett land med så extremt högt skattetryck som Sverige kommer uskors arbetsförhållande inte bli bättre av mer i skatt. Skattepengarna kommer bara gå till meningslösa projekt och löner till politiker.

* https://skattebetalarna.se/sloseriom...nid=8527156556
Citera
2025-10-28, 06:44
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du tror på fullaste allvar att Sverige klarar sig utan låginkomsttagare, Hur många tror du skulle dö en plågsam död den dagen?

Sverige klara sig inte utan varken höginkomsttagare, eller låginkomsttagare. Det finns ingenting i mitt inläggs om syftar på det. Ta av offerkoftan så kommer ditt blodtryck bli lika perfekt som mitt <3
Citera
2025-10-28, 06:46
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Att folk jobbar mindre när marginalskatten är låg är ju precis tvärtemot vad de som argumenterar för låg marginalskatt brukar hävda. Jag har noterat att flera kvinnor i min omgivning inte alls blivit motiverade att jobba mer när inkomsterna ökat, utan istället sett sin chans att jobba mindre. Men det är ju bara anekdotiskt. Hur det fungerar i det stora hela vet jag inte.

Jag menar att jag kommer spara så mycket pengar jag kan och leva på avkastningen, vet inte riktig vad du syftar på.

Nej det stämmer, kvinnor är inte lika brydda om pengar som män eftersom dem vet att det inte riktigt spelar någon roll för dem. Kan säkert hitta någon studie på det om du är intresserad.
Citera
2025-10-28, 07:04
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Jaha? Det här kan ju inte direkt beröra någon större massa. Majoriteten av befolkningen kommer inte ens upp i dessa summor vad gäller lön.

Och Moderaterna vill fortsätta sänka skatterna för dom rikaste. Höjd skatt för arbetslösa, sjuka etc

Vart går pengarna? Till oss som "arbetar så hårt" enligt denna regering. Eller är det miljonärer som får ännu tjockare plånböcker?

https://moderaterna.se/nyhet/en-budg...nde-manniskor/

Längst ned står det

Tillfälligt sänkt livsmedelsmoms, från 12 till 6 procent mellan april 2026 och december 2027.
Sänkt skatt på arbete och pension.
Sänkt elskatt.
Lägre avgifter till förskolan.
Sänkt skatt på sjuk- och aktivitetsersättning.
Höjt tak i bostadsbidraget.
Citera
2025-10-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det sjuka är att vi med inkomster i de områden betalar redan betydligt mer i skatt än de som har lägre lön och det är för att det redan finns en brytpunkt när även statlig skatt ska betalas.

För de som tjänar 66 000 kr/månad har en skatt på över 50% på allt de tjänar över 66 000 kr/månad.

Så förklara varför du tycker det är rättvist att de som arbetat sig till en högre lön ska betala en jävla massa skatt.

Man får sällan de inkomsterna utan en hel del studier och sedan arbeta sig upp till tjänster för att få den lönen.

Men det kunde du också gjort men är väl en sådan där drabbad stackare som enbart är avundsjuk och vill inte göra något extra.
Jag kan bara beklaga att livet är så svårt.
Citera
2025-10-28, 07:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrapad
Jag kan bara beklaga att livet är så svårt.
Jo det har krävts en hel del ansträngning att komma upp i en anständig lön och att även pensionen hamnar i samma nivå och sedan behöva betala massa skatt till saker jag ogillar att vi håller på med.

Det känns sjukt att betala massa skatt till könsoperationer och annan skit som inte tillhör välfärd.
Men sådant tycker du troligen är nödvändigt.
Kanske ett känsligt ämne för dig.
Citera
2025-10-28, 08:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Bäst att du går i ner i lön så du slipper ha det så jobbigt.

Ja det hade varit lämpligt så man slipper betala så in katten mycket i statlig skatt på pensionen.
Hade vi inte haft så många vänsterblivna som du så hade pensionen varit befriad från statlig skatt och enbart kommunal skatt.

Inte lön, det kallas inkomst numera. Rätt gott att man kan hålla på med det man önskar på heltid nu.

Du är väl troligen arbetslös eller myglar du och är här på forumet på arbetstid?
Citera
2025-10-28, 08:35
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Hur lönar det sig att arbeta när S vill höja skatten på inkomst över 66K?

Jag sa specifikt höj skatten på kapitalinkomst, inte lön. Eftersom det ska löna sig att arbeta för sin inkomst.
Citera
2025-10-28, 08:54
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Bäst att du går i ner i lön så du slipper ha det så jobbigt.
Ja, det lär bli en av de omedelbara effekterna av det här. Höginkomsttagare som kan kommer att förhandla till sig lägre arbetstid och längre semester istället för högre lön alternativt kommer man löneväxla till pension istället. Det blir alltså incitament för att minska produktiviteten i samhället totalt sett och antagligen kommer man trots att man höjer skatten procentuellt sett få in mindre pengar i kronor och ören. Men det viktiga är väl att man sätter dit de där jävla höginkomsttagarna...
Citera
2025-10-28, 09:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ja, det lär bli en av de omedelbara effekterna av det här. Höginkomsttagare som kan kommer att förhandla till sig lägre arbetstid och längre semester istället för högre lön alternativt kommer man löneväxla till pension istället. Det blir alltså incitament för att minska produktiviteten i samhället totalt sett och antagligen kommer man trots att man höjer skatten procentuellt sett få in mindre pengar i kronor och ören. Men det viktiga är väl att man sätter dit de där jävla höginkomsttagarna...
Ja troligen kommer sådant påverka.
Vi har redan en brytpunkt (53 60 kr/månad) för skatt och det är där man börjar betala statlig skatt.
Nu vill sossarna skapa en brytpunkt till (66 000 kr/månad) utan att förklara hur den höjda skatten kommer se ut.
Alltså kommer den vara som ett procentpåslag och att skatten ökar proportionerligt eller kommer den stegras ju mer inkomsten är?
Och man anger inget om vad skatten ska användas till. Troligen bidrag till något vi inte behöver.

Vad landet behöver är minskad arbetslöshet och fler i arbete och det kommer en sådan här skatt aldrig medverka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in