2025-10-24, 22:25
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det.
Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?

Vad menar du med att du är "arbetare"? Normal månadslön för arbetare i Sverige är cirka 30 000 kr/månad.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-privat-sektor

Är du fack pamp nu?
Citera
2025-10-24, 22:28
Medlem
För att ge lite underlag till tråden är här en bild från min löneranking för löneåret 2024 (ratsit)

Kan man också se hur mycket högre lönerna faktiskt är i Stockholm.

Hade förra året en årslön på ca 790000 kronor, vilket nästan blir 66000 kronor i månaden

Bild: https://imgur.com/a/5a86wW6
Citera
2025-10-24, 22:28
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Det finns alltid personliga erfarenheter. Mycket handlar om prioriteringar VAR pengar skall hamna och var vi skall vara många människor med hög kompetens. Vi kanske skall syssla lite mindre med kommunikation och lite mer med hemsjukvård? Vi kanske skall dra ned lite på HR och syssla lite mer på sjuksköterskor? Vi kanske skall blir lite mer praktiska i Sverige? När vi sänker skatten måste vi också se till att bli det. Mer praktiskt. Mer ansvar per person. Jag tror Sverige klarar det. Låt mig inte gå in på hur många arbetslösa migranter det finns som aldrig (ALDRIG) kommer att komma i arbete. Elefanten i rummet MÅSTE vi tala om. Det finns tiotusentals människor som kommit hit utifrån och de kommer aldrig att komma i arbete. Skall vi ha det så? Nej. Sverige är ett mycket litet land och vi klarar inte så många arbetslösa. 🤷‍♂️

Jag tycker det är skräp som det är nu. Och sossarna hade 1900-talet. Det är en sanning med modifikation eftersom jag tror tiden går fortare än så. Men vi kan väl helt enkelt prova något annat för att se om det fungerar bättre?
Ja, kanske det, göra oss av med ALLA politiker, de tillför ingenting till samhället!
De bara vill ha dina Skattepengar, ingenting annat!
Citera
2025-10-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Ja, kanske det, göra oss av med ALLA politiker, de tillför ingenting till samhället!
De bara vill ha dina Skattepengar, ingenting annat!

Jag är helt för att slimma högst upp. Problemet är att det inte ger speciellt stora pengar. Men jag håller med i sak. Gäller kommun, region, riks och alla institutioner. Ger kanske, max ett par miljarder. 🤷‍♂️ Men det är pengar det med!
Citera
2025-10-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så är det. Att höja inkomstskatten är definitivt inte rätt väg att gå. Hade S velat införa arvsskatt hade jag accepterat det mer.

Ja precis. Premiera inkomster som är produktiva för samhället tror jag i längden är bättre än "bidrag".

Med det sagt ska såklart personer med svår sjukdom eller invalidiserande handikapp få ersättning, men det tummas ju tyvärr även på detta ibland medan diverse människor sjukskrivs eller går på bidrag på mycket tveksamma grunder. Man behöver nog ha en genomsyn över hela bidragssamhället och vad det i Sverige mycket höga skattetrycket faktiskt ska åstadkomma innan samhällskontraktet tar mer skada.
Citera
2025-10-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har man mer än 66 i månaden är man rik enligt S.
Tur att jag ligger på 65 så jag slipper. Asså ni som är så jävla rika knegare alltså, ni har råd att bidra lite mer!

Hur kan någon ens behöva en sådan hög lön? Kan man inte bara ha 100% skatt på allt över 70 lixom?
Precis, eller allt över 30.000 i månaden kunde gå i skatt. Tänk vad hårt alla skulle arbeta för att säkerställa stora skatteintäkter.
Citera
2025-10-24, 22:37
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Absolut! Sänk skatt på arbete, kompensera med skatt på kapitalinkomst. Det ska löna sig att arbeta.

Håller med. Det mest lönsamma ska vara just arbete.
Citera
2025-10-24, 22:39
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag är helt för att slimma högst upp. Problemet är att det inte ger speciellt stora pengar. Men jag håller med i sak. Gäller kommun, region, riks och alla institutioner. Ger kanske, max ett par miljarder. 🤷‍♂️ Men det är pengar det med!

Visst är det så, men problemet är Politiker som i sig självt är totalt värdelösa,
de tillför ingenting, de vill/kan inte lösa de problem samhället står inför.
De tar skattemedel och sedan är det bra, enligt dem!
Citera
2025-10-24, 22:46
Medlem
Citat:
Arbetslösa/sjuka Svenskar kommer ju snart få bo i tält, precis som i USA, givet att de har råd att köpa ett tält!
Helt galen Högerregering!

Hör vad du säger, men nu är det ju så att Fredrik Reinfeldt gjorde två dealar med MP (2011 och 2012) allt för att hålla ute SD...

Reinfeldt var ingen högerman a la Bohman.

Reinfeldt var/är en homoglobo som gjorde precis allt han kunde för att krossa vårt land.

Vilket han lyckades med till 100. Att hans hjärta fortfarande slår är ett hån mot alla etniska svenskar.
Senast redigerad av honeybadgerAH 2025-10-24 kl. 22:51.
Citera
2025-10-24, 23:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden.
Att tjäna mer än 66 000 kronor under en månad kommer inte göra någon rik, men tjänar man mer än 66 000 kronor under en längre period kommer man ha mycket goda möjligheter att bygga upp en ansenlig förmögenhet. Speciellt eftersom väldiga många med hög lön bor med en partner som har hög lön, har tjänstebil, kan investera i aktier och fonder som över tid ger allt större avkastning, med ett kontorsjobb även har hälsan att jobba extra efter pension etc.

Det är som jag skrev i ett inlägg någon vecka sedan. I 20-årsåldern ser man inte så mycket skillnad, men 20 år senare kan ganska små löneskillnader ha gett ett mycket stort genomslag på materiell standard.

Men sedan kanske det är så att eventuell beskattning i högre omfattning skulle tas ut på annat än lön. Idag ligger fastighetsavgiften på som max runt 10 000 kronor. Att komplettera denna med en fastighetsskatt på någon procent kunde vara ett alternativ. Likaså högre avgift för ISK, inkomst från kapital ska beskattas som löneinkomst etc.
Citera
2025-10-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
I Sverige talar man alltid om FÖRE skatt 66.000 före skatt är inte speciellt mycket alls. Det måste gå att ta tjäna mer än medelöner för människor med ambition vi kan inte ha ett samhälle där alla drar in städarlöner eller hur?

Det är väl runt 6-7% som tjänar 66k eller mer? Så det kanske interr mycket men i lön i Sverige är det mycket..
Citera
2025-10-24, 23:10
Medlem
Citat:
Visst är det så, men problemet är Politiker som i sig självt är totalt värdelösa,
de tillför ingenting, de vill/kan inte lösa de problem samhället står inför.
De tar skattemedel och sedan är det bra, enligt dem!

Vi kanske får de politiker vi förtjänar? Vi kanske borde hålla våra politiker till en högre standard än vad vi gör idag? Ibland känner jag att politiker har just det jobbet för att de inte visste vad de skulle bli. I vissa länder krävs det arbetslivserfarenhet att vara politiker. Och man får inte sitta hela livet heller på vissa poster. Kanske något för Sverige att testa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in