Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Ju fler gånger en person upprepar samma historia till olika personer utan att ändra den ju större värde kan man anta att den har jämfört med att den berättas en gång, eller att den ändras på vägen, ja jag förstår det resonemanget.
Ok, så det blir sanning om det upprepas tillräkligt många gånger?
Citat:
Det var en del i en beviskedja, det var en min poäng och i vissa delar är det mannens historia man går på enbart eftersom vittnet inte har sett den delen i sin första version han lämnar. Han ändrar sej sedan och det är inte trovärdigt däremot. Då använder man mannens vittnesmål och det mannen har uppgett till läkaren sammantaget med vittnets SENARE uppgifter. Läkarens vittnesmål har alltså ganska stor betydelse på flera punkter.
Jag har inget att säga om det egentligen, det är - som du säger - en del av en beviskedja. Men det är inte helt ovanligt att det är det
enda som finns att tillgå i en del sexualbrottsmål. I aktuellt fall fanns ju övertygande bevisning i form av skador också, det är inte alls samma sak som att en generell trovärdighetsbedömning ligger till grund för en fällande dom.
Citat:
Jag håller inte helt med dej.
Ok, hur ser du på om en man skulle ringa några bekanta och berätta att han
inte våldtagit en kvinna som han haft sex med. Är det något gemene man borde ägna sig åt efter ONS för att säkra upp sig mot en eventuell anmälan?
Citat:
Den killen kommer helt klart att få problem ja. Det går självklart inte att svara rakt av på om det ska räcka till en fällande dom utan att ha fått klart för sig vad som hänt och vad som möter polisen som kommer.
En våldtagen som får stöd både i polis på platsen, skador i underlivet, och sin vänninas uppfattning bör ha ett ganska starkt mål, annars lär vi aldrig kunna fälla någon i bekantskapskretsen som våldtar.
Vad anser du ska krävas? Foton och ett erkännande?
I det hypotetiska fallet som vi talar om är ju killen oskyldig. Är scenariot helt otroligt? Jag anser att utredningsarbetet måste bli bättre. I och med att det är ganska lätt att få någon fälld för brottet i fråga, så kommer inga resurser att läggas på att validera berättelserna som lämnas. De är trovärdiga, helt enkelt. Om man däremot rannsakade berättelserna för att styrka - eller förkasta - allt som sades, så skulle man vara en bra bit på väg mot en mer rättssäker - och förutsägbar - prövning.
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Möjligt att jag har för hög tro att rättsväsendet fungerar som det ska men det där låter otroligt konstigt. Av allt det jag har hört så om ord står mot ord så blir det ingen dom. Är det så som advokaten säger är det för jävligt. men jag vill fortfarande inte tro på det. Enligt lagen ska man vara oskyldig till motsatsen har bevisats.
Bedöm själv. Här är ett fall hämtat från
en annan tråd här på Flashback.
B 3373-08
En inte alltför ovanlig typ av dom i de här sammanhangen. Observera att denna avkunnades
efter det att högsta domstolen skärpt beviskraven i sexualbrottsmål. Den tar till och med upp dessa två domar. Lyckligtvis friades den tilltalade senare i hovrätten för nedre Norrland.
Citat:
Ok, om det råder omvänd bevisbörda i just våldtäktsfall är det för jävligt och inget jag visste om. Så du menar att när det handlar om våldtäkter så går man emot lagboken?
Citat:
Jag litar inte på dom, jag avskyr dom som pesten och tror inte på ett ord dom säger. Jag litar dock på lagboken och att dom som har läst juridik kan följa den.
Men visst, jag kanske är godtrogen som tror att oskyldiga nästan aldrig döms.
Bevisprövning och bevisvärdering regleras i rättegångsbalkens
35 kapitel.
Citat:
Ursprungligen postat av RB 35 Kap. 1 § 1 st.
Rätten skall efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit, avgöra, vad i målet är bevisat.