Citat:
Jo, självklart skall det finnas rutiner. Men om dessa av någon anledning inte följs, vem skall det då falla tillbaka på? I och med den fria bevisprövning, kan rätten bortse från tabbar som åklagarsidan gjort. Hade legal bevisteori tillämpats, skulle ett oriktigt förfarande från polis och åklagare direkt falla tillbaka på dem (och tyvärr även målsägande, om denne verkligen blivit utsatt för ett övergrepp). Detta skulle naturligtvis få följden att alla rutiner hålls benhårt, men å andra sidan kommer ett antal skyldiga dessvärre att frias innan allt fungerar optimalt. Som sagt, så är det inga enkla lösningar hur man än gör.
Ursprungligen postat av micro113
Beviskraven stramades som sagt var upp lite i somras. Jag kan hålla med om att man borde kunna ställa högre krav på utredningarna, men jag anser att det skall göras genom att man utarbetar bättre rutiner för vad som skall ske vid en anmälan, vad som skall ingå i en utredning, och vilka roller de olika parterna skall ha.
Alltså i första han strukturera upp processen kring våldtäktsanmälan och utredningen, snarare än att höja beviskraven i nu läget. Med bättre struktur får man också en klar överblick ärendena, och på det kommer det också att följa ett bättre bedömningsläge, vilket per automatik kommer skärper kraven på åklagarna och utredningarna.
Alltså i första han strukturera upp processen kring våldtäktsanmälan och utredningen, snarare än att höja beviskraven i nu läget. Med bättre struktur får man också en klar överblick ärendena, och på det kommer det också att följa ett bättre bedömningsläge, vilket per automatik kommer skärper kraven på åklagarna och utredningarna.
Jag tycker dock, att beviskraven i sexualbrottsmål skall vara lika högt satta som i alla andra brottsmål, även om polisen är sämre på att utreda dessa. Idag är det mycket svårare för en åklagare att få någon fälld för till exempel ett tillgreppsbrott.
Här är ett aktuellt fall där tingsrätten gjorde bedömningen att målsägandeberättelserna inte var tillräckliga för fällande dom, men detta ändrades av hovrätten.
Massage var sexuellt ofredande
Citat:
Bortom rimligt tvivel? Visst kan han helt klart vara skyldig, men bevisläget känns minst sagt tunt.
Ursprungligen postat av Dagens Juridik
"Det har vidare inte framkommit något beaktansvärt skäl till varför de oriktigt skulle vilja beskylla mannen för någonting som han inte gjort."