2010-06-30, 14:03
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Jag kommer osökt att tänka på en gammal TT-notis från juli 08, där amerikanska högsta domstolen avfärdar ovannämnd bevisning gällande något terrorbrott. Tyvärr hittar jag inte någon länk till aktuell notis, men jag citerar en del här ordagrant.

Ju fler gånger en sak påstås, desto sannare är den?
Ju fler gånger en person upprepar samma historia till olika personer utan att ändra den ju större värde kan man anta att den har jämfört med att den berättas en gång, eller att den ändras på vägen, ja jag förstår det resonemanget.

Citat:
Det var knappast den enda bevisningen som lades fram. I nyssnämnt fall fanns det ju vittnesiaktagelser som också stödde mannens version.
Det var en del i en beviskedja, det var en min poäng och i vissa delar är det mannens historia man går på enbart eftersom vittnet inte har sett den delen i sin första version han lämnar. Han ändrar sej sedan och det är inte trovärdigt däremot. Då använder man mannens vittnesmål och det mannen har uppgett till läkaren sammantaget med vittnets SENARE uppgifter. Läkarens vittnesmål har alltså ganska stor betydelse på flera punkter.

Citat:
Utesluta är det väl ingen som har talat om? Men hörsägen tillmäts i många fall alltför starkt bevisvärde, enligt min mening.
Jag håller inte helt med dej.

Citat:
Om du läste mitt tidigare inlägg, tycker du att bevisningen som presenterades i det hypotetiska fallet borde vara tillräcklig för en fällande dom?
Den killen kommer helt klart att få problem ja. Det går självklart inte att svara rakt av på om det ska räcka till en fällande dom utan att ha fått klart för sig vad som hänt och vad som möter polisen som kommer.
En våldtagen som får stöd både i polis på platsen, skador i underlivet, och sin vänninas uppfattning bör ha ett ganska starkt mål, annars lär vi aldrig kunna fälla någon i bekantskapskretsen som våldtar.

Vad anser du ska krävas? Foton och ett erkännande?
Citera
2010-06-30, 14:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Jobbar du inom rättsväsendet? Jobbar inte inom det men skulle vilja påstå jag har ganska bra koll hur det fungerar.
Tydligen inte, eftersom att du påstår att folk inte döms utan bevis.

Citat:
Självklart kan vilken kvinna som helst bli våldtagen av närstående. Det jag vill komma fram till är att där ord står mot ord och i postarens fall även i fyllan där berättelserna knappast är trovärdiga så kommer inte personen bli dömd. Såvida ingenting tyder på nåt annat. Det sprutar in anmälningar om allt möjligt, fall där det inte verkar ha förekommit nåt brott tas inte upp.
Aha, se där. "där berättelserna knappast är trovärdiga". Nu börjar vi komma någonvart. Vem är det som avgör om en berättelse är trovärdig eller inte? Du skrev tidigare att det krävs bevis, nu räcker det alltså med en trovärdig berättelse?

Citat:
Det är alltid upp till åklagarsidan att bevisa att nåt har hänt, inte tvärtom.
Fast när det handlar om våldtäktsfall är det inte helt ovanligt att det råder omvänd bevisbörda. Ponera att en av dina kvinnliga bekanta ringer dig mitt i natten och gråter. Hon är uppriven. Du möter upp henne, hon påstår att Jumpcut har våldtagit henne. Du ser att hon har blånader runt handlederna och på sjukhuset säkrar man bevis för att samlag ägt rum. Polisen kommer hem till mig och finner att jag har fullt med klösmärken på kroppen.

Min berättelse är att jag raggade upp henne på krogen, vi knullade hårt och sedan slängde jag ut henne mitt i natten. Jag betedde mig som ett svin, men det är inte olagligt och definitivt ingen våldtäkt.

Vems berättelse anser du vara mest sannolik, och tror du att jag döms eller inte?

Kom gärna ihåg att för en fällande dom krävs att det är bevisat bortom allt tvivel att jag är skyldig.

Citat:
Edit: Vad var det som var så fel i det jag sa, du menar att folk döms hit och dit utan bevis?
Nej. Du påstår att folk inte döms utan bevis, jag menar att det inte stämmer. Det innebär inte att jag säger att folks döms "hit och dit". Läs vad som står i stället för att försöka dra egna slutsatser.
Citera
2010-06-30, 14:11
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Den killen kommer helt klart att få problem ja. Det går självklart inte att svara rakt av på om det ska räcka till en fällande dom utan att ha fått klart för sig vad som hänt och vad som möter polisen som kommer.
En våldtagen som får stöd både i polis på platsen, skador i underlivet, och sin vänninas uppfattning bör ha ett ganska starkt mål, annars lär vi aldrig kunna fälla någon i bekantskapskretsen som våldtar.

Vad anser du ska krävas? Foton och ett erkännande?

Man ska dömas bortom allt rimligt tvivel. Man kan ju inte ha specialkriterier för just våldtäkt bara för att man ska uppfylla någon slags "kvot" i hur många som döms. Det ska krävas bevisning BORTOM ALLT RIMLIGT tvivel för att en människa ska få HELA sitt liv förstört. Hellre 10 skyldiga på fri hot än 1 oskyldig fängslad.
Citera
2010-06-30, 14:14
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Ett ganska tungt namn i sammanhanget anser det.

Möjligt att jag har för hög tro att rättsväsendet fungerar som det ska men det där låter otroligt konstigt. Av allt det jag har hört så om ord står mot ord så blir det ingen dom. Är det så som advokaten säger är det för jävligt. men jag vill fortfarande inte tro på det. Enligt lagen ska man vara oskyldig till motsatsen har bevisats.
Citera
2010-06-30, 14:16
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Man ska dömas bortom allt rimligt tvivel. Man kan ju inte ha specialkriterier för just våldtäkt bara för att man ska uppfylla någon slags "kvot" i hur många som döms. Det ska krävas bevisning BORTOM ALLT RIMLIGT tvivel för att en människa ska få HELA sitt liv förstört. Hellre 10 skyldiga på fri hot än 1 oskyldig fängslad.

Instämmer till fullo. Jag har alltid utgått från att det fungerar så. Har då otroligt sällan hört att nån oskyldig har dömts.
Citera
2010-06-30, 14:17
Medlem
Citat:
Möjligt att jag har för hög tro att rättsväsendet fungerar som det ska men det där låter otroligt konstigt. Av allt det jag har hört så om ord står mot ord så blir det ingen dom. Är det så som advokaten säger är det för jävligt. men jag vill fortfarande inte tro på det. Enligt lagen ska man vara oskyldig till motsatsen har bevisats.
Jag kan backa upp varenda stavelse som advokaten skriver.

Ord mot ord innebär fällande dom i sexualbrottsmål i regel, jag har sett det med egna ögon ett flertal gånger.
Ditt misstag är att du har litat på de ledande rabiata feministerna i Sverige, Schyman, Lundgren, Leijonhufvud e.t.c
Citera
2010-06-30, 14:18
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:

Jodå. Det har funnits ett par fall där det har varit riktig kalleanka bevisning. Är sjukt skrämmande.
Citera
2010-06-30, 14:19
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan
Jag kan backa upp varenda stavelse som advokaten skriver.

Ord mot ord innebär fällande dom i sexualbrottsmål i regel.

Nja, vinklad argumentation. I de flesta sexualbrottmålen döms ingen.
Citera
2010-06-30, 14:20
Medlem
Citat:
Nja, vinklad argumentation. I de flesta sexualbrottmålen döms ingen.
...va?

Jag har uppskattningsvis stött på drygt 1000 intagna under min tid i kriminalvården och bevittnat ett 50-tal rättegångar.

Jag har vid 4-5 tillfällen sett folk gå efter rättegång. Det har aldrig varit ett sexualbrottsmål.
Gissningsvis så döms 95% av alla häktade och jag har aldrig sett en sexualbrottsåtalad frias.
Citera
2010-06-30, 14:22
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan
...va?

Jag har uppskattningsvis stött på drygt 1000 intagna under min tid i kriminalvården och bevittnat ett 50-tal rättegångar.

Jag har vid 4-5 tillfällen sett folk gå efter rättegång. Det har aldrig varit ett sexualbrottsmål.

Sorry fel av mig. I de flesta fallen leder det ej till åtal.
Citera
2010-06-30, 14:23
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Jag håller med om hellre 10 skyldiga fria än oskyldigt fängslad, och så fungerar det i Sverige idag.

Vi har inte fängelserna fulla med oskyldigt dömda helt enkelt.

Bortom rimligt tvivel innebär inte att bevisningen måste utesluta alla andra möjliga scenarier till 100%, det är en vantolkning av uttrycket.
Citera
2010-06-30, 14:27
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Jag håller med om hellre 10 skyldiga fria än oskyldigt fängslad, och så fungerar det i Sverige idag.

Vi har inte fängelserna fulla med oskyldigt dömda helt enkelt.

Bortom rimligt tvivel innebär inte att bevisningen måste utesluta alla andra möjliga scenarier till 100%, det är en vantolkning av uttrycket.

Den länkade artikeln ger en helt annan bild. En bild av hur man verkligen har satt rättssäkerheten ur spel. Man ska inte kunna bli dömd på subjektiva tolkningar. Blir förskräckt av att läsa liknande saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in