Citat:
Ju fler gånger en person upprepar samma historia till olika personer utan att ändra den ju större värde kan man anta att den har jämfört med att den berättas en gång, eller att den ändras på vägen, ja jag förstår det resonemanget.
Ursprungligen postat av Justitiemord
Jag kommer osökt att tänka på en gammal TT-notis från juli 08, där amerikanska högsta domstolen avfärdar ovannämnd bevisning gällande något terrorbrott. Tyvärr hittar jag inte någon länk till aktuell notis, men jag citerar en del här ordagrant.
Ju fler gånger en sak påstås, desto sannare är den?
Ju fler gånger en sak påstås, desto sannare är den?
Citat:
Det var en del i en beviskedja, det var en min poäng och i vissa delar är det mannens historia man går på enbart eftersom vittnet inte har sett den delen i sin första version han lämnar. Han ändrar sej sedan och det är inte trovärdigt däremot. Då använder man mannens vittnesmål och det mannen har uppgett till läkaren sammantaget med vittnets SENARE uppgifter. Läkarens vittnesmål har alltså ganska stor betydelse på flera punkter.
Det var knappast den enda bevisningen som lades fram. I nyssnämnt fall fanns det ju vittnesiaktagelser som också stödde mannens version.
Citat:
Jag håller inte helt med dej.
Utesluta är det väl ingen som har talat om? Men hörsägen tillmäts i många fall alltför starkt bevisvärde, enligt min mening.
Citat:
Den killen kommer helt klart att få problem ja. Det går självklart inte att svara rakt av på om det ska räcka till en fällande dom utan att ha fått klart för sig vad som hänt och vad som möter polisen som kommer.
Om du läste mitt tidigare inlägg, tycker du att bevisningen som presenterades i det hypotetiska fallet borde vara tillräcklig för en fällande dom?
En våldtagen som får stöd både i polis på platsen, skador i underlivet, och sin vänninas uppfattning bör ha ett ganska starkt mål, annars lär vi aldrig kunna fälla någon i bekantskapskretsen som våldtar.
Vad anser du ska krävas? Foton och ett erkännande?