2024-10-06, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag vet inte men i en fungerande rättsstat så är det fullkomligt rimligt att bara en liten andel av begångna våldtäkter leder till fällande dom eftersom det ofta gäller ord mot ord och då ska vi fria.

Tyvärr har sverige kastat rättssäkerheten åt sidan sedan några år tillbaka.
Men om jag säger att det räcker att man blir anmäld för mordbrand för att bli dömd även om ingen mordbrand ens har begåtts så skulle väl det faktum att endast 1% av alla mordbrandsanmälningar leder till fällande dom visa att jag har fel?

Eller skulle du fortfarande hävda att man visst kan bli dömd för mordbrand trots att inte minsta lilla brand påbörjats?
Senast redigerad av Ipsi 2024-10-06 kl. 22:17.
Citera
2024-10-07, 06:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Intressant blogginlägg. Lite reflektioner om nedanstående utdrag ur blogginlägget, med mera. Samtyckeslagen kom till för att det var i princip omöjligt att få någon fälld för våldtäkt. Tjejer/kvinnor fick frågor om klädsel, när de blev av med oskulden, hur många de legat med, osv osv osv. Väldigt få blev dömda för våldtäkt. Exakt detta som grundaren av Mannaminne säger händer för unga män nu hände för unga kvinnor. Unga kvinnors förtroende för rättsväsendet förintades och många anmälde inte ens att de blivit våldtagna för att undvika att bli "våldtagna igen" av processen genom rättsväsendet. Så något var tvunget att förändras.

Sen är jag väldigt tveksam till hur han uttrycker sig om tjejer/kvinnor och deras "ständigt föränderliga upplevelser". Han försöker förminska och håna kvinnors "upplevelser" och jag gillar inte alls den här retoriken där han ställer unga kvinnor mot "svenska arbetargrabbar" som "bär landet".

Naturligtvis måste samtyckeslagen ändras om det innebär att fler och fler oskyldiga döms. Med det sagt, det är fortfarande väldigt svårt att bli dömd för våldtäkt i Sverige.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/
Citera
2024-10-08, 09:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/

Sen när kommunicerar vi med varandra genom att bara posta en länk här på flashback?
Citera
2024-10-08, 10:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Sen när kommunicerar vi med varandra genom att bara posta en länk här på flashback?

Jag tyckte bara att det kunde vara intressant för dig att se hur jurister uttrycker sig kring lagen.
Vad tänker du kring det som du stod i länken? Eller har du inte bemödat dig med att läsa den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in