2010-07-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Du som man kräver att jag som kvinna ska anse att det är okej att att min kropp ska användas för onani bara för att du sänker ljudet för grannens stereo och då har "uppoffrat dej för andra".
Jag säger inte att det är bra eller något som bör uppmuntras. Jag säger bara att ibland händer det och ska vi lagföra människor för sådana övertramp så måste vi även börja lagföra alla människor, som ovetandes, gjort saker som andra inte vill.

Citat:
Dom gångerna en kvinna "ställer upp" och tycker det är okej, då slipper du anmälan, för då har hon gjort ett val, den gången det inte är okej då åker du kanske på en anmälan och då ska du ha den om det är så att du har legat med en kvinna eller man trots att du visste att det skedde mot personens vilja.
Varför tror ni att jag argumenterar om mig själv?
Jag har inte sex med tjejer som inte är sugna. Därmot så inser jag, att det blir otroligt jävla knepigt om vi lagför alla som haft det. Just för att det är jävligt svårt att avgöra vad en tigande och samtyckande människa verkligen vill. Tänker vi sen på blyga människor, ja, då kommer de aldrig någonsin att hamna i en situation där de får sex med någon, just eftersom att det blir olagligt att ta initiativet (för vi kan ju aldrig veta vad en tigande och nickande motpart verkligen vill).

Citat:
Offer anser jag att du utnämner kvinnan till genom att ta ifrån henne den egna viljan och rätten till sin kropp.
Jag propagerar ju för fasen om den raka motsatsen, jag är för att kvinnor uttrycker vad de känner och tycker. Det är något vi SAKNAR i samhället enligt mig. Och det anser jag vara anledningen till en betydande del av våldtäktsanklagelserna. Absolut inte de flesta, men en betydande del.
Senast redigerad av plitfan 2010-07-02 kl. 19:32.
Citera
2010-07-02, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vilket väl gäller för de allra flesta män. Och våldtäkt får anses vara det värsta brott en man kan göra. Fast feminismen anser att män inte tycker så. Män gillar sådant i hemlighet om vi ska tro feministerna. När det gäller våldtäkt så är den rådande, eller snarare den enda tillåtna förklaringen till detta fenomen att det handlar om mäns makt över kvinnan. Denna s.k. våldtäktsteori uppkom 1975 med Susan Brownmillers bok ”Against our will: Men, women, and rape”. Teorin går ut på att även den mest älskvärde fadern och sonen, i egenskap av att de är män, gynnas av att modern eller dottern våldtas, just för att de är kvinnor. Ju mer kvinnor våldtas, ju mer gynnas männen. Våldet för att få sex är något som våra könsroller lär pojkar och män. Vänsterpartiet har det nedskrivit i sitt partiprogram: ”orsakerna till mäns våld mot kvinnor [såsom våldtäkt] finns inte i andra problem som alkoholmissbruk eller social utsatthet, och vi menar heller inte att våldet beror på psykisk sjukdom…”. Kvinnojouren i Göteborg med ett antal feministiska talesmän, såsom den förre jämställdhetsombudsmannen, Claes Borgström, menar att: ”Det är viktigt att inte individualisera problemet. Det är inte psykiskt sjuka, missbrukare som utsätter kvinnor för våld…det är vi, män i egenskap av just män, som grupp som utsätter våra kvinnliga medmänniskor för alla dessa övergrepp. I stort sett ingen modern forskning stödjer dock våldtäktsteorin eller dessa uttalanden. Men denna forskning beaktas inte, den stämmer inte med vad man bestämt att det ska vara. Inte heller något gammelmedia tar upp detta, eller som frilandsjournalisten, Anna Frisk, säger: ”våldtäktsteorin väcker ju heta känslor det gör inte forskningen”.

En motsvarande myt är väl den att kvinnor i hemlighet drömmer om att bli våldtagna.
Citera
2010-07-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
En motsvarighet är snarare att din kollega vill lassa in byggskroten i ditt sovrum och du vågar inte säga nej för han blir så arg och sur då.
Och då kommer den automatiska följdfrågan, varför skulle jag anta att min granne skulle bli arg, ifall han skulle bli nekad en sådan bisarr förfrågan? I det här fallet är svaret vad jag tidigare nämnt, man utgår från att alla killar blir arga, hotfulla och våldsamma ifall de inte får sex. Och det är en djupt sexistisk och könsdiskriminerande ståndpunkt. På samma sätt som att säga att alla tjejer är horor innerst inne.

Citat:
Allvarligt talat - hör du inte själv hur det låter? Om inte all sexlust och det mesta av kärleken försvinner när folk behandlar en så, är det ett mirakel.
Nu drar du en massa slutsatser om saker jag aldrig sagt. Jag pratar inte om vad jag tycker är konstruktiv och givande sex, jag pratar om den gräns vi ska dra för vad som ska vara straffbart enligt lagen.

Vi kan inte lagföra människor för att de får andra att känna sig obekväma. Just eftersom att vi måste sänka beviskraven så ofantligt mycket att rättsäkerheten inte längre kan garanteras i någon nämnvärd utsträckning.

Citat:
Om du vill onanera i en tjej får du väl betala som alla andra torskar. Annars antar jag att du har två händer, använd dem istället för att låtsas att en tjej som inte gör motstånd egentligen vill, fast inga tecken tyder på det. Och du ska inte heller låta någon onanera inne i dig, tro fan att du fick ångest, det är förödande för självkänslan att bli utnyttjad av någon som inte bryr sig ett dugg om man har det bra eller inte.
Ja, det suger att bli utnyttjad av andra människor. Man känner sig värdelös.
Men det är inte hållbart att sänka beviskraven till den milda grad att nästan vem som helst kan fällas för utnyttjande. Rättsapparaten kollapsar och alla kan anmäla alla för utnyttjande.

Jag är övertygad om att alla människor, under någon gång i sitt liv, har utnyttjat en annan människa, oavsett om de menat/insett det eller inte. Ska alla dessa människor dömas till minimum två års fängelse? Eller är vissa former av utnyttjande värre än andra? Vad gör vi med alla som skaffat tatueringar för att hoppas kunna passa in i det coola gänget? Vad gör vi med alla som förälskat sig i riktiga idioter som utnyttjat och trasat sönder dem?

Citat:
Här finns helt klart en skillnad mellan män. En del är som du, det är inte så noga om kvinnan är med på det eller inte, huvudsaken är att hon inte protesterar högt eller gör motstånd.
Och en del, som du, tror att de får knulla om de ständigt tar tjejernas parti. Alternativt är strykfula och bittra feminister som bara är arga på all uppmärksamhet som de inte får.

Citat:
Andra måste få något slags gensvar, annars vill inte de heller. Jag undrar vad den skillnaden beror på. Det har i alla fall ingenting med feminism att göra, den saken är helt klar, så försök inte. Det här ligger hos dig, inte hos kvinnan.
Den klassiska kontringen: eftersom att jag inte delar rabiatfeministens åsikter om sexualmoralen så är jag en våldtäktsman. Eller som Bush sa det "if you're not with us, you're against us". Ni är vidriga och har förstört vad som en gång vad en hedervärd kamp för allas lika rättigheter.

Varför tror du att nästan alla kvinnokämpar från 70-talet idag totalt avskärmat sig från den nya, moderna rabiatfeminismen? För ni är hämndlystna och elaka.
Senast redigerad av plitfan 2010-07-02 kl. 19:34.
Citera
2010-07-02, 19:44
Bannlyst
Något jag funderar över är om man kan förmoda att våldtäktsmän även är överrepresenterade då det gäller andra former av våldsbrott? Någon som vet?
Citera
2010-07-02, 19:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det är en våldtäkt heller men nog vet både män som gillar kvinnor och kvinnor som gillar män att det inte är OK att göra så i alla fall.
Precis. Fast här diskuterar vi ju våldtäkter och inte hurvida saker är oschyssta eller inte.
Citera
2010-07-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Något jag funderar över är om man kan förmoda att våldtäktsmän även är överrepresenterade då det gäller andra former av våldsbrott? Någon som vet?
Jämför man sexualförbrytare på kåken med normalbrottslingarna så är det en tydlig skillnad i att sexualbrottslingarna blir mycket mer obekväma i hotfulla eller våldsamma situationer och väldigt många är förstagångsdömda.

En annan intressant sak är att just sexualförbrytarna är den grupp som har absolut lägst återfallsfrekvens. Det publicerades nyligt en studie genomförd i norden och där låg sexualförbrytarna runt 7-9% i återfallsfrekvens jämfört med narkotikabrottslingarna som hamnade runt 70-80%, så myten om att vi släpper ut våldtäktsmän som fortsätter att våldta är extremt överdriven.
Citera
2010-07-02, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan
Jämför man sexualförbrytare på kåken med normalbrottslingarna så är det en tydlig skillnad i att sexualbrottslingarna blir mycket mer obekväma i hotfulla eller våldsamma situationer och väldigt många är förstagångsdömda.

En annan intressant sak är att just sexualförbrytarna är den grupp som har absolut lägst återfallsfrekvens. Det publicerades nyligt en studie genomförd i norden och där låg sexualförbrytarna runt 7-9% i återfallsfrekvens jämfört med narkotikabrottslingarna som hamnade runt 70-80%, så myten om att vi släpper ut våldtäktsmän som fortsätter att våldta är extremt överdriven.

Tackar för svar. Serievåldtäktsmän är alltså inte vanligt förekommande då. Vet du om fångvården sätter in mer av rehabåtgärder då det gäller våldtäktsdömda än då det kommer till andra brott?
Citera
2010-07-02, 20:22
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan

Det kan väl ändå inte stämma?
De som mördat har väl ändå lägra risk att åter mörda någon?
Citera
2010-07-02, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq

En annan länk som talar om detta och om en återfallsfrekvens på 40% om man ser över längre tidsperioder. http://hd.se/inrikes/2006/08/09/brist_vaard_foer_sexualfoerbrytare/
Citera
2010-07-02, 20:34
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq

Varför då?

Har du aldrig känt för att mörda flera olika personer efter varandra någon gång? Det kan jag erkänna att det har jag gjort, och även om jag hade mördat någon annan innan så skulle det knappast stoppa mig från att mörda någon igen förutsatt att rätt påtryckning infinner sig.

Det som hindrar mig från att mörda är jag själv, inte något fängelse eller någon lag...
Citera
2010-07-02, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Varför då?

Har du aldrig känt för att mörda flera olika personer efter varandra någon gång? Det kan jag erkänna att det har jag gjort, och även om jag hade mördat någon annan innan så skulle det knappast stoppa mig från att mörda någon igen förutsatt att rätt påtryckning infinner sig.

Det som hindrar mig från att mörda är jag själv, inte något fängelse eller någon lag...

Det borde väl nästan vara enklare att mörda andra gången, eftersom man redan passerat en gräns tycker man?
Citera
2010-07-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Tackar för svar. Serievåldtäktsmän är alltså inte vanligt förekommande då. Vet du om fångvården sätter in mer av rehabåtgärder då det gäller våldtäktsdömda än då det kommer till andra brott?
Av de behandlingsprogram vi använder idag kan jag på rak arm nämna:

ROS, BOS, IDAP, Brottsbrytet, varav ROS och IDAP är sexual/relationsvåld.

Hur många som går varje programtyp vet jag inte, men min uppfattning är att det är en större andel aktiva deltagare på ROS och IDAP (sexual&relationsbrott) - även om de flesta där inte heller är speciellt motiverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in