2025-05-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så min metod är helt klart den bästa för alla i samhället. Alla som inte knarkar tycker givetvis också att det är en guld-lösning då alla icke-knarkare vill ha bort pundarna från samhället.

Nej din metod hade varit sjuk, och det tror jag många av oss som inte knarkar hade tyckt var otroligt integritetskränkande om man utan misstanke skulle kontrolleras månadsvis eller ens årsvis. Du kanske även hade velat inkludera månadsvis blodprov där man kollar peth-värden på medborgarna också och tvångsmedicinerar alla dem (både med och utan körkort) som överstiger 3.0 med antabus? Alla vet ju att fulla människor är väldigt överrepresenterade i statistiken för våldsbrott.

Nej, jag tror mycket mer på förändring av våra kontraproduktiva lagar, kanske rakt av skrota kriminaliseringen och satsa på missbruksvård eller att man ändrar lagen så att ingen kan dömas för narkotikabrott för personligt bruk om man inte även misstänks för samma brottslighet.

Jag och många andra som inte knarkar har faktiskt inte så mycket emot knarkare om de bara sköter sig när det kommer till brottslighet (inbrott, stöld och rån framför allt) som påverkar andra än dem själva.
Citera
2025-05-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Åh herrejävlar! Med tanken på hur totalt okunniga poliser är att se om nån är påverkad av annat än alkohol så litar jag inte ett skit på att nån av dom skulle kunna bena ut nåt efter att ha lyst en annan människa i synen?
De är inte lika okunniga som du vill tro att de är. Poliser blir tränade att kolla pupillernas storlek, ögonrörelser (Horizontal Gaze Nystagmus (HGN)), rodnad eller glasartade ögon och svårigheter att fokusera blicken.
Senast redigerad av Runkistan 2025-05-10 kl. 13:00.
Citera
2025-05-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. För att förebygga drograttfylla har polisen sedan i mars kunnat undersöka förares ögon för att se om de är påverkade – utan någon brottsmisstanke.

– Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lir-subjektivt

Vad anser ni om detta?

Så statistiskt sett är det alltså större risk att dö i trafiken om man inte knarkar?
Intressant

Man borde premiera drograttfylla då.

Sedan är det märkligt att polisen får ställa medicinska diagnoser. De saknar läkarutbildning.
Citera
2025-05-10, 13:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Nej din metod hade varit sjuk, och det tror jag många av oss som inte knarkar hade tyckt var otroligt integritetskränkande om man utan misstanke skulle kontrolleras månadsvis eller ens årsvis. Du kanske även hade velat inkludera månadsvis blodprov där man kollar peth-värden på medborgarna också och tvångsmedicinerar alla dem (både med och utan körkort) som överstiger 3.0 med antabus? Alla vet ju att fulla människor är väldigt överrepresenterade i statistiken för våldsbrott.

Nej, jag tror mycket mer på förändring av våra kontraproduktiva lagar, kanske rakt av skrota kriminaliseringen och satsa på missbruksvård eller att man ändrar lagen så att ingen kan dömas för narkotikabrott för personligt bruk om man inte även misstänks för samma brottslighet.

Jag och många andra som inte knarkar har faktiskt inte så mycket emot knarkare om de bara sköter sig när det kommer till brottslighet (inbrott, stöld och rån framför allt) som påverkar andra än dem själva.

Finns inget integritetskränkande med en regelbunden allmän kontroll. Den som sköter sig går med glädje och får det undanstökat och är glad för sin medverkan i ett sunt samhälle.

"Peth-värden" kan vara en god sak när man misstänker missbruk. Det är väl bra om man kan rädda en människa som lider av missbruk. Jag ställer mycket gladeligen upp för att man ska kunna rädda människor som lider. Jag förstår att egoister som bara tänker på sig själva skiter i andra och inte vill delta. Så är det ju.

Missbrukar knark och alkohol gör folk endast för att de mår dåligt och behöver hjälp. Då anser jag att det är en mycket liten sak att ställa upp för en regelbunden kontroll för att hjälpa lidande människor samt att vi får ett mycket säkrare samhälle med mindre våld, färre olyckor i trafiken etc.
Citera
2025-05-10, 13:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Med tanke på det ökande bruket av cannabis och andra droger så är det ju bra om polisen kan göra tester även på det.
Citera
2025-05-10, 13:21
Medlem
Citat:
Finns inget integritetskränkande med en regelbunden allmän kontroll. Den som sköter sig går med glädje och får det undanstökat och är glad för sin medverkan i ett sunt samhälle.

"Peth-värden" kan vara en god sak när man misstänker missbruk. Det är väl bra om man kan rädda en människa som lider av missbruk. Jag ställer mycket gladeligen upp för att man ska kunna rädda människor som lider. Jag förstår att egoister som bara tänker på sig själva skiter i andra och inte vill delta. Så är det ju.

Missbrukar knark och alkohol gör folk endast för att de mår dåligt och behöver hjälp. Då anser jag att det är en mycket liten sak att ställa upp för en regelbunden kontroll för att hjälpa lidande människor samt att vi får ett mycket säkrare samhälle med mindre våld, färre olyckor i trafiken etc.
Även lm jag tyckt du haft kloka saker att säga i en del diskussioner har jag aldrig riktigt sett dig som en person som bryr sig om att hjälpa andra lidande människor.
Men om det nu är så, varför anser du att det är viktigt att vi straffar folk som mår dåligt och försöker hantera det på ett kanske mindre optimalt sätt såsom med droger? Andra person med liknande eller kanske även med mindre problem kanske får samma droger som mediciner från läkare bara att personen som missbrukar inte träffat rätt läkare, eller att läkaren känner press på sig att inte skriva ut mer narkotikaklassad-medicin för att inte riskera bli av med sin licens eller kanske att personen mår så dåligt att den har svårt att stå upp för sig själv och förklara hur allvarligt dåligt den mår.
Varför ska de straffas? Kanske troligtvis förlora arbete i processen och åtminstone får det mycket svårare att få ett nytt arbete i och med att de flesta företag kollar brottsregister innan de anställer någon.
Citera
2025-05-10, 13:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Även lm jag tyckt du haft kloka saker att säga i en del diskussioner har jag aldrig riktigt sett dig som en person som bryr sig om att hjälpa andra lidande människor.

Det är ju synd att det inte framgått men jag är väldigt mycket för att hjälpa andra människor. Hela min "uppoffring" som jag beskriver mig vara beredd att göra i denna frågan är just för att hjälpa andra människor, som har sämre och svårare utgångsläge än mig.

Citat:
Men om det nu är så, varför anser du att det är viktigt att vi straffar folk som mår dåligt och försöker hantera det på ett kanske mindre optimalt sätt såsom med droger? Andra person med liknande eller kanske även med mindre problem kanske får samma droger som mediciner från läkare bara att personen som missbrukar inte träffat rätt läkare, eller att läkaren känner press på sig att inte skriva ut mer narkotikaklassad-medicin för att inte riskera bli av med sin licens eller kanske att personen mår så dåligt att den har svårt att stå upp för sig själv och förklara hur allvarligt dåligt den mår.

Visst, sjukvården, företagskulturen och rättssamhället suger. Men allt kan inte vara exakt som jag vill. Jag anser att en arbetsgivare i många fall som helt sonika säger upp en person som åker dit för att ha rökt en jolle gör fel. Givetvis så ska rökaren ha ett straff, men en ansvarsfull arbetsgivare tar tag i personen, ger hjälp där hen kan få bukt på rökandet och komma tillbaka till sin arbetsplats.

Notera dock att det finns undantag med arbetsplatser där det är nödvändigt att personen blir av med jobbet. Jag anser exempelvis att det är illa om en kirurg lirar amfetamin regelbundet för att orka med övertid.

Citat:
Varför ska de straffas? Kanske troligtvis förlora arbete i processen och åtminstone får det mycket svårare att få ett nytt arbete i och med att de flesta företag kollar brottsregister innan de anställer någon.

De ska straffas som vuxna människor för att kräva och visa att vuxna måste ta ansvar. När det gäller jobbet så gäller det jag skrev ovan.

Skolungdomar bör givetvis också få lära sig ansvar via straff men där är det också viktigt att de får hjälp och omtanke så de känner att samhället agerar just för att de ska få hjälp. Att de inte ska behöva missbruka för att passa in i samhället.

Därför tycker jag att det är en mycket liten uppoffring att jag skulle gå och testa mig regelbundet i en kamp för att få ett sunt samhälle där människor mår bra och inte behöver missbruka. Naturligtvis så vill jag exempelvis också ha en tryggare miljö för de som inte missbrukar. Det är väl härligt om barn som mejas ner av influerade personer bakom ratt slapp nermejningen... eller?
Citera
2025-05-10, 13:38
Medlem
Citat:
Det händer extremt sällan och få individer i samhället. För lejonparten av folket så händer det inte en enda gång i livet.

Sen med den metoden jag förespråkar så försvinner den risken helt och hållet ändå. En regelbunden månadskontroll av alla vid arbetsplatser, skolor och arbetsförmedlingen (för arbetslösa).

Så min metod är helt klart den bästa för alla i samhället. Alla som inte knarkar tycker givetvis också att det är en guld-lösning då alla icke-knarkare vill ha bort pundarna från samhället.
Du brukar skriva hyfsat läsvärda inlägg. Tror du verkligen på det fetade själv?
Citera
2025-05-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Positive inställd, har man narkotika eller alcohol i blodet ska man inte köra bil. För föraren och andra i trafikens skull!

Tror såklart att det kan ske missbedömningar, AI har ju inte alltid rätt.
För mig är "undersökning av ögon" lika självklart som att man blåser i en alkoholmätare.
Stövelslickeri, varför inte ta den där bak också?
När ändå står böjd redan tänker jag..
Polisen kommer enbart använda detta för maktspel, o trakassera vanliga människor
Citera
2025-05-10, 13:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Precis. Så länge man har rent mjöl i påsen och så länge frihetsinskränkningarna eventuellt skulle kunna ha någon inverkan på brottsligheten, finns det inget att bråka om.

Det finns tydligen inget samband mellan att låta polisen utöva makt över människor som inte är misstänka för något brott och att oskyldiga drabbas.

Det har alltid förvånat mig att när man tittar på film är alla på frihetens sida.

I verkligheten verkar dom flesta vara för motsatsen.

”Utan misstanke” är bisarrt.
Citera
2025-05-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Med tanke på det ökande bruket av cannabis och andra droger så är det ju bra om polisen kan göra tester även på det.

Precis! Samhället går och blir sundare på eget bevåg, skall vi då motarbeta det?

Är du medveten om att det finns tusentals i den svenska trafiken som är ordinerade att inhalera cannabis i precis samma doser som den påhittade "missbrukaren" använder, innan dem sätter sig i en bil och kör?
Citera
2025-05-10, 13:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du brukar skriva hyfsat läsvärda inlägg. Tror du verkligen på det fetade själv?

Jag kan väl bara säga vad jag upplever när jag pratar med andra och då är min erfarenhet att i princip alla jag pratar med ute på arbetsplatser med mera kan tänka sig en regelbunden kontroll av alla och speciellt av ungdomarna som går i skolan.

Jag minns att det var en tjej som brukade uttrycka sig om att det var sjukt att "oskyldiga" skulle kontrolleras utan en "bekräftad misstanke". Hon var ensam om den åsikten men vi sa inte så mycket om det. Intressant att hon senare åkte dit i en slumpmässig kontroll på jobbet för en tung drog som jag inte minns vad det var nu. Hon fick faktiskt behålla jobbet om hon genomgick något slags program. Men hon slutade självmant.

Lite synd faktiskt att hon inte tog hjälpen för det var tydligt att hon inte mådde så mentalt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in