Citat:
Ursprungligen postat av
stadatskrivbord
Även lm jag tyckt du haft kloka saker att säga i en del diskussioner har jag aldrig riktigt sett dig som en person som bryr sig om att hjälpa andra lidande människor.
Det är ju synd att det inte framgått men jag är väldigt mycket för att hjälpa andra människor. Hela min "uppoffring" som jag beskriver mig vara beredd att göra i denna frågan är just för att hjälpa andra människor, som har sämre och svårare utgångsläge än mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
stadatskrivbord
Men om det nu är så, varför anser du att det är viktigt att vi straffar folk som mår dåligt och försöker hantera det på ett kanske mindre optimalt sätt såsom med droger? Andra person med liknande eller kanske även med mindre problem kanske får samma droger som mediciner från läkare bara att personen som missbrukar inte träffat rätt läkare, eller att läkaren känner press på sig att inte skriva ut mer narkotikaklassad-medicin för att inte riskera bli av med sin licens eller kanske att personen mår så dåligt att den har svårt att stå upp för sig själv och förklara hur allvarligt dåligt den mår.
Visst, sjukvården, företagskulturen och rättssamhället suger. Men allt kan inte vara exakt som jag vill. Jag anser att en arbetsgivare i många fall som helt sonika säger upp en person som åker dit för att ha rökt en jolle gör fel. Givetvis så ska rökaren ha ett straff, men en ansvarsfull arbetsgivare tar tag i personen, ger hjälp där hen kan få bukt på rökandet och komma tillbaka till sin arbetsplats.
Notera dock att det finns undantag med arbetsplatser där det är nödvändigt att personen blir av med jobbet. Jag anser exempelvis att det är illa om en kirurg lirar amfetamin regelbundet för att orka med övertid.
Citat:
Ursprungligen postat av
stadatskrivbord
Varför ska de straffas? Kanske troligtvis förlora arbete i processen och åtminstone får det mycket svårare att få ett nytt arbete i och med att de flesta företag kollar brottsregister innan de anställer någon.
De ska straffas som vuxna människor för att kräva och visa att vuxna måste ta ansvar. När det gäller jobbet så gäller det jag skrev ovan.
Skolungdomar bör givetvis också få lära sig ansvar via straff men där är det också viktigt att de får hjälp och omtanke så de känner att samhället agerar just för att de ska få hjälp. Att de inte ska behöva missbruka för att passa in i samhället.
Därför tycker jag att det är en mycket liten uppoffring att jag skulle gå och testa mig regelbundet i en kamp för att få ett sunt samhälle där människor mår bra och inte behöver missbruka. Naturligtvis så vill jag exempelvis också ha en tryggare miljö för de som inte missbrukar. Det är väl härligt om barn som mejas ner av influerade personer bakom ratt slapp nermejningen... eller?