Citat:
Ursprungligen postat av
supremanic
Nej, det är inte dugg godtyckligt att blåsa för alkohol. Risken att en helt nykter person skulle som inte har alkohol i blodet skulle ge falskt positivt utslag i polisens alkotest har nog ungefär samma eller lägre felmarginal som den jag nämnde.
Jag skiter i om man blir dömd eller inte i slutändan. Man ska öht inte behöva dras med in på förnedrande testning och visitation och vad för kränkningar de kan komma på pga godtyckliga grunder.
Jag vet inte vad som räknas som helt nykter person men det finns ju fall där puncpraliner, munskölj och annat gett ett utslag på polisens alkomätare. Och så har den kontrollerade personen tvingats in för det du anser en förnedrande testning.
Tittar du sedan på vad polisen idag har rätt att göra mot oss vad gäller narkotika så är det ju redan långt förbi godtycklighet. Det finns massor av människor om kan både bete sig som om de tagit narkotika samt uppvisa diverse saker som muntorrhet, märklig storlek på pupiller och annat, utan att någonsin testat narkotika. En sådan person kan ju polisen stoppa på stan idag och leta igenom fickor och annat på plats. Utan ens då det test som nu diskuteras, har tagits.
Kör jag bil ser jag ingen som helst skillnad på att stoppas i en helt godtycklig kontroll och testas för såväl alkohol som andra droger.