2025-05-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag kan väl bara säga vad jag upplever när jag pratar med andra och då är min erfarenhet att i princip alla jag pratar med ute på arbetsplatser med mera kan tänka sig en regelbunden kontroll av alla och speciellt av ungdomarna som går i skolan.
Det skiljer sig rätt mycket från min erfarenhet. Känner många som inte använder droger som är mot sådana saker, av den enkla anledningen att de upplever det som integritetskränkande. Alla ser inte en fasciststat som drömriket.

Citat:
Jag minns att det var en tjej som brukade uttrycka sig om att det var sjukt att "oskyldiga" skulle kontrolleras utan en "bekräftad misstanke". Hon var ensam om den åsikten men vi sa inte så mycket om det. Intressant att hon senare åkte dit i en slumpmässig kontroll på jobbet för en tung drog som jag inte minns vad det var nu. Hon fick faktiskt behålla jobbet om hon genomgick något slags program. Men hon slutade självmant.

Lite synd faktiskt att hon inte tog hjälpen för det var tydligt att hon inte mådde så mentalt bra.
Sådana exempel existerar naturligtvis, men det bevisar ingenting för sakfrågan.
Citera
2025-05-10, 14:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Precis! Samhället går och blir sundare på eget bevåg, skall vi då motarbeta det?

Är du medveten om att det finns tusentals i den svenska trafiken som är ordinerade att inhalera cannabis i precis samma doser som den påhittade "missbrukaren" använder, innan dem sätter sig i en bil och kör?

Jag är övertygad om att de läkemedeln har en röd triangel på förpackningen.
Citera
2025-05-10, 14:03
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Du åker inte dit för nåt bara för dina pupiller

Fast det handlar väl inte om att åka dit eller inte?

Jag tycker det är bra att försöka stoppa påverkade människor i trafiken men många oskyldiga kommer bli misstänkta i onödan just pga hur de ser ut.

Det kommer inte beröra mig eller dig kanske men ibland behöver man vara lite empatisk och förstående.
Citera
2025-05-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Inga problem.
”Har man inget att dölja, har man inget att frukta”

Om avlyssning kan ske utan misstanke om brott, så finns det ju ingen anledning att inte genomföra stickprovs-husrannsakningar också.
Har man inget att dölja..

Tänk vad många brott man skulle komma tillrätta med!
Tänk vad det hade gjort för tryggheten i samhället!

Not

Precis,, men det är dit vi är på väg när folk har den mentalitet du nämner.”Har man inget att dölja”

Min egna är att jag har ingenting att visa.
Citera
2025-05-10, 14:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det skiljer sig rätt mycket från min erfarenhet. Känner många som inte använder droger som är mot sådana saker, av den enkla anledningen att de upplever det som integritetskränkande. Alla ser inte en fasciststat som drömriket.

Sådana exempel existerar naturligtvis, men det bevisar ingenting för sakfrågan.

Vi ser väl olika på det och har olika erfarenheter helt enkelt.

Jag känner inte det minsta lilla att det skulle vara integritetskränkande när alla blir lika behandlade och syftet främst är för de människorna som lever med missbruk och vidare skapa ett tryggare samhälle där vi kommer till bukt med gängkriminaliteten etc.
Citera
2025-05-10, 14:18
Medlem
Citat:
Vi ser väl olika på det och har olika erfarenheter helt enkelt.

Jag känner inte det minsta lilla att det skulle vara integritetskränkande när alla blir lika behandlade och syftet främst är för de människorna som lever med missbruk och vidare skapa ett tryggare samhälle där vi kommer till bukt med gängkriminaliteten etc.
En företeelse slutar inte vara integritetskränkande bara för att alla utsätts för den. Det betyder bara att alla utsätts för samma integritetskränkande behandling. Förväxlar du det hela med diskriminering?
Citera
2025-05-10, 14:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
En företeelse slutar inte vara integritetskränkande bara för att alla utsätts för den. Det betyder bara att alla utsätts för samma integritetskränkande behandling. Förväxlar du det hela med diskriminering?

Nej jag förväxlar inte med något. Men jag känner inte att det är integritetskränkande.
Citera
2025-05-10, 14:22
Medlem
Citat:
Nej jag förväxlar inte med något. Men jag känner inte att det är integritetskränkande.
Vad är integritetskränkande enligt dig?
Citera
2025-05-10, 14:35
Medlem
Snuten: Följ pennan med blicken, höger, vänster och som avslutning trycker de pennan mot näsan. "Vad konstigt dina ögon reagerade när jag körde en penna som jag bett dig följa med blicken rakt in i ditt ansikte."

Försök titta på din nästipp med båda ögonen, din blick kommer se märklig ut för andra människor.
Citera
2025-05-10, 14:37
Medlem
Har poliser rätt kompetens för detta?

Vore det inte bättre med mer upplysning?

Det är väl främst narkotikapåverkade som är svårare att komma åt om jag förstår det hela rätt?
Finns det verktyg för att komma åt dem?
Citera
2025-05-10, 14:42
Medlem
Tolkar ni detta som att en ögonkontroll alltid ska följa av ett salivprov?

"salivprov samt analys av ögon och ögonrörelser"
Citera
2025-05-10, 14:48
Medlem
Keano16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har poliser rätt kompetens för detta?

Vore det inte bättre med mer upplysning?

Det är väl främst narkotikapåverkade som är svårare att komma åt om jag förstår det hela rätt?
Finns det verktyg för att komma åt dem?

Nej, de ska inte utföra läkarundersökningar vid sidan av vägen kl 04.20. ..De har inte rätt kompetens alls

I USA kan en polisman som genomgått en drogkurs på några timmar, skicka vem som helst till häktet för den "ser påverkad ut" .."Im trained for this mam "......Sånt kan vi inte ha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in