2025-05-09, 15:03
Medlem
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. För att förebygga drograttfylla har polisen sedan i mars kunnat undersöka förares ögon för att se om de är påverkade – utan någon brottsmisstanke.

– Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lir-subjektivt

Vad anser ni om detta?
Citera
2025-05-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. För att förebygga drograttfylla har polisen sedan i mars kunnat undersöka förares ögon för att se om de är påverkade – utan någon brottsmisstanke.

– Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

Vad anser ni om detta?

Positive inställd, har man narkotika eller alcohol i blodet ska man inte köra bil. För föraren och andra i trafikens skull!

Tror såklart att det kan ske missbedömningar, AI har ju inte alltid rätt.
För mig är "undersökning av ögon" lika självklart som att man blåser i en alkoholmätare.
Citera
2025-05-09, 15:24
Medlem
supremanics avatar
Det låter väldigt godtyckligt och bör inte tillåtas. Först när det genomförts en vetenskaplig studie där det bevisats att metoden är tillförlitlig med endast någon miljondels felmarginal så bör det få tas i bruk.
Citera
2025-05-09, 15:24
Avstängd
VetusSpirituss avatar
Citat:

Vad anser ni om detta?
Det blir sällan bra när polisen får göra egna bedömningar och jag anser att de inte besitter kompetens till att utföra en kontroll som detta.
Det kommer att bli pannkaka av detta som så mycket annat inom den värdelösa organisationen.
Citera
2025-05-09, 15:34
Medlem
triptykens avatar
Åh herrejävlar! Med tanken på hur totalt okunniga poliser är att se om nån är påverkad av annat än alkohol så litar jag inte ett skit på att nån av dom skulle kunna bena ut nåt efter att ha lyst en annan människa i synen?
Citera
2025-05-09, 15:35
Medlem
Citat:

Vad anser ni om detta?

Det har de redan gjort i många år utan hjälpmedel!
Citera
2025-05-09, 15:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Vad anser ni om detta?

Låter fantastiskt bra. En enkel kontroll.

Det borde finnas drönare som flög runt i tusental över trafiken som hela tiden gjorde dessa kontroller med kameror. När någon flaggas som misstänkt så kontaktas föraren för ett obligatoriskt test.

Drönarna ska givetvis vara självflygande i framtiden. Men innan det så kan en grupp på 10 poliser (10 drönare) kontrollera många tusen förare per dag.

Sånt här är fantastiskt. Men innan vi har min idé på rullning så ser jag fram emot då jag blir kontrollerad. Då kommer jag att tacka polismannen för jobbet och skyndsamt genomföra uppgiften så polismannen får mer tid att göra fler kontroller.

Fantastiskt sånt här.
Citera
2025-05-09, 16:04
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Låter bra som ett sätt att sålla. Det bästa vore att polisen fick teknisk utrustning som direkt avslöjar drogpåverkan. Dräger har en del prylar som fixar det.
Drogpåverkade ska inte föra fram fordon på våra vägar..
Citera
2025-05-09, 16:17
Medlem
spyder123s avatar
Ställer mig inte emot det så länge det faktiskt testar drogpåverkan och är robust/vetenskapligt (så att det varken ger falsk-positivt eller falskt-negativt). Här verkar det som att det första kriteriet är uppfyllt, då en skillnad i ögonstorlek bör vara indikativt för ett aktivt rus vad jag vet. Det andra kriteriet är mer tveksamt skulle jag säga (framförallt det där med en "app" känns tveksamt). Vi får se.
Citera
2025-05-09, 16:23
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låter fantastiskt bra. En enkel kontroll.

Det borde finnas drönare som flög runt i tusental över trafiken som hela tiden gjorde dessa kontroller med kameror. När någon flaggas som misstänkt så kontaktas föraren för ett obligatoriskt test.

Drönarna ska givetvis vara självflygande i framtiden. Men innan det så kan en grupp på 10 poliser (10 drönare) kontrollera många tusen förare per dag.

Sånt här är fantastiskt. Men innan vi har min idé på rullning så ser jag fram emot då jag blir kontrollerad. Då kommer jag att tacka polismannen för jobbet och skyndsamt genomföra uppgiften så polismannen får mer tid att göra fler kontroller.

Fantastiskt sånt här.
Hade du även tackat polisen om det visar sig att testet inte är robust och felaktigt indikerade att du är drogpåverkad, och att du då får åka till polisstationen och bli tvingad att kissa framför dom?
Senast redigerad av spyder123 2025-05-09 kl. 16:30.
Citera
2025-05-09, 16:43
Medlem
DrOutlaws avatar
"Behöver inte längre misstänka för brott" det behövde dom vidriga undermänniskorna göra innan heller, det är bara att säga "du har röda ögon" och så är man misstänkt för brott.
Citera
2025-05-09, 16:46
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
"Behöver inte längre misstänka för brott" det behövde dom vidriga undermänniskorna göra innan heller, det är bara att säga "du har röda ögon" och så är man misstänkt för brott.
Ja det funkar även idag. Används ofta mot kaxiga blattar och gängkriminella
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in