Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Sen kan man fråga sig om det är konstigt att svarta förekommer i 10% av alla reklambilder. Det finns många andra grupper som också är överrepresenterade inom reklam tex smala, snygga, unga osv. Jag tycker det vore bra om personer i reklam på ett ungefär speglar befolkningen i ett land men så kommer det aldrig bli till 100% precis som att skådisar i film aldrig kommer spegla befolkningen till 100%.
Unga, smala, snygga människor är överrepresenterade för att det är attraktiva attribut. Då måste det ju finnas en annan tanke bakom att man många gånger väljer en afrikansk man med en svensk kvinna, för såå vanligt är det som sagt inte att svenska kvinnor väljer afrikanskt. Och varför kan vi inte lika ofta se en snygg, smäcker kenyanska med en blond och blåögd svensk? Att låta en MENA-familj marknadsföra ett företag ser vi i princip aldrig (det är alltid en blandad familj i sådana fall), men detta hade varit mer naturligt. En sådan konstellation hade väl alienerat de svenska kunderna. En svart man och en vit kvinna väcker skuldkänslor hos svensken om några kritiska känslor börjar bubbla upp hos denne när han/hon ser den representationen. Därför nyttjar man detta och hoppas att alla araber i landet ska identifiera sig med afrikanen.
Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Detta, nedan, påstod du och jag undrade över detta - jag kan inte förstå det på annat vis än att du inte tror vi har somalier i landet - förklara annars gärna vad du menar...
Det är nästan aldrig några somalier i dessa reklamer. Dessa människor kommer från Västafrika. Reklamknepet är, som redan har påpekats, hämtat från USA.