2025-04-25, 11:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Nja, tar du del av den undersökningen som finns i ämnet från Malmö så har du ju svar på många av dina frågeställningar. Du är väl inte så indoktrinerad att du aktivt undviker de inläggen? I undersökningen var det en asiat som ifrågasatte varför det är 10% svarta i reklam när de är 3% av befolkningen. Hon ifrågasätter samma sak som ifrågasätts i tråden.

Det är en rimlig fråga såklart. Och jag har inte svaret på det. Men att det endast skulle handla om politisk agenda ställer jag mig mycket tveksam till även om det såklart förekommer i vissa enskilda fall.

Sen kan man fråga sig om det är konstigt att svarta förekommer i 10% av alla reklambilder. Det finns många andra grupper som också är överrepresenterade inom reklam tex smala, snygga, unga osv. Jag tycker det vore bra om personer i reklam på ett ungefär speglar befolkningen i ett land men så kommer det aldrig bli till 100% precis som att skådisar i film aldrig kommer spegla befolkningen till 100%.
Citera
2025-04-25, 11:53
Medlem
Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Scrollat igenom bolagets Fejsburk och det är rätt genomgående woke...

2022: Kurd och gammal svensk kvinna
2023: Lesbiskt par varav ena afromulatt
2024: Äldre svensk kvinna med sina barnbarn
2025: Woke 101 med svart man / vit kvinna och mulattbarnen

Uppenbart äter inte svenska män Siaglass, så en bojkott av denna grupp borde inte påverka företaget alls.

2026 Äldre fetlagd svensk man med ung vacker thailändsk kvinna.
Fotot kommer att föreställa den unga kvinnan sittande grensle över honom och med en het blick mata sin äldre man med glass och bättra på hans "dadbod" ytterligare. Minns var ni läste detta först!
Senast redigerad av Krona 2025-04-25 kl. 12:17.
Citera
2025-04-25, 11:58
Medlem
george.sthlms avatar
Då får jag passa på att tacka Stefan Carlsson & SIA Glass för den tid som varit och
önskar bolaget all lycka i framtiden.

Jag kommer sakna Glassbåten men allt har sin tid och nu är det dags att nytta ny leverantör som
delar min värdegrund.
Citera
2025-04-25, 12:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Du begriper verkligen inte vad detta handlar om alls va? Att det inte är SIA glass som är det primära problemet utan en mycket större problematik?

Fascinerande.

Det är så vänsterpöbeln ALLTID gör - de försöker förminska problematiken och reducera det till ett icke-problem. Vilket det iofs. alltid är när deras kära telningar är under granskning...
Citera
2025-04-25, 12:07
Medlem
immenhusens avatar
Problemet för mig är inte att de blandar olika människor baserat på grundvalar av hudfärg, utan att de genom okunskap anammar amerikansk praxis i marknadsföring. Där har det sedan länge varit ett underförstått "krav" på att reklambilder skall innehålla en afrikan, en asiat samt en vit. De utgör tillsammans de största etniska grupperna i USA. I Sverige och i stora delar av Europa blir de dock bara dumt. Inte minst eftersom vi i stort saknar afrikaner med ursprung från Sub-Sahara i Sverige. Om SIA önskade vara ideologiskt korrekta, skulle de snarare ha haft någon med ursprung i MENA såsom ackompanjemang till den vita kvinnan.

Kontentan? SIA ville så väl, och det blev så fel p.g.a. okunskap och överdriven fäbless för amerikansk kultur. VD:s uttalande gjorde det dessutom inte bättre. Jag är emot amerikansk ideologi, och för det klassas jag nu av honom såsom extrem. Tråkigt.

/AI
Citera
2025-04-25, 12:08
Medlem
Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Låt mig gissa, denna Stefan Carlsson bor rikt i ett område med uteslutande vita grannar???

Det var inte bland grannarna han hittade årets manliga fotomodell:
https://www.hitta.se/oscarsv%C3%A4ge...tad/personer/2
Citera
2025-04-25, 12:12
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ämnet handlar väl om vissa grupper med viss etnicitet är överrepresenterade inom reklam och i så fall varför?

Och att du undrar varför är anledningen till att jag säger att du bott under en sten.

Söndra och härska är en taktik sedan urminnes tider. Man nöter ner kulturen, tar bort traditioner, normer och seder som är unika för det landet. Man bryter upp kärnfamiljen och ställer män mot kvinnor. Ideologier som är verklighetsfrånvända framställs som målbild. Rationella tänkare halshuggs av pöbeln då media vet precis vilka termer och ord de ska använda för att framkalla de känslor man vill från läsaren. Anledning till att man vill skapa oreda och radera landets samhörighet är för att implementera mer auktoritära lagar och skapa en(1) världsordning där vi alla lyder under samma lag. De med mest makt och pengar i världen vill detta för att skydda sig själva från att tappa sin position i näringskedjan. Vilka är det som vill detta?

Här varsågod:
https://youtu.be/tWxh2oS7Ays?si=yirDim8NFcN2McjR

https://images.app.goo.gl/rA8QuQ8uPjRNFbsi6
Citera
2025-04-25, 12:14
Medlem
draåthelvetes avatar
Jag undrar, känner mörkyade kvinnor sig aldrig exkluderade i sådana här sammanhang, eller har dom ingen talan?
Citera
2025-04-25, 12:17
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Problemet för mig är inte att de blandar olika människor baserat på grundvalar av hudfärg, utan att de genom okunskap anammar amerikansk praxis i marknadsföring. Där har det sedan länge varit ett underförstått "krav" på att reklambilder skall innehålla en afrikan, en asiat samt en vit. De utgör tillsammans de största etniska grupperna i USA. I Sverige och i stora delar av Europa blir de dock bara dumt. Inte minst eftersom vi i stort saknar afrikaner med ursprung från Sub-Sahara i Sverige. Om SIA önskade vara ideologiskt korrekta, skulle de snarare ha haft någon med ursprung i MENA såsom ackompanjemang till den vita kvinnan.

Kontentan? SIA ville så väl, och det blev så fel p.g.a. okunskap och överdriven fäbless för amerikansk kultur. VD:s uttalande gjorde det dessutom inte bättre. Jag är emot amerikansk ideologi, och för det klassas jag nu av honom såsom extrem. Tråkigt.

/AI

Så vi har inga somalier i landet, menar du?
Citera
2025-04-25, 12:21
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så vi har inga somalier i landet, menar du?

Det har jag inte hävdat, men jag tror dock att du förstår precis vad jag menar.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2025-04-25 kl. 12:23.
Citera
2025-04-25, 12:25
Medlem
Havartis avatar
Dessvärre pekar frågan på ett systemfel där vi svenskar ska skämmas i vårt eget fosterland (eller accepterar att kommer att förlora det). Det mesta av det svenska är numera skit o s v. Föregångaren med bilder på den nya svenska kärnfamiljen var IKEA. Något som fått Kamprad att snurra många ggr i sin grav - den den största Sverigeentreprenören i modern tid, överlägsen kungen.

Något som annonsköpare och PR tranchen inte förstått är att tilltaget i hög grad är kontraproduktivt.
Vi som inte är färgade eller som är svenskar i själen känner inte att det som annonserats inte vänder sig till oss. Vi står utanför i vårt eget land så låt oss då hjälpa påannonsörerna genom att ignorera deras budskap och att vi handlar någon annan stans.

Förr fanns det inga svarta skyltdockor i Sverige.
Senast redigerad av Havarti 2025-04-25 kl. 12:34.
Citera
2025-04-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Brukar skita i sån där reklam och handlar ändå. Men i det här fallet när VDn aktivt går ut och hetsar mot svenskar så väljer jag självklart bort deras produkter. Var det inte nåt konkat skobolag som gjorde samma tidigare?
En annan disskution ang mörkhyade i reklamfilmer är att försvarsmakten mig veterligen EJ använder mörkhyade i sin reklamfilmer. Är dessa människor undantagna från försvarsplikt??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in