2025-05-01, 12:48
Medlem
krackelerars avatar
Varför är där aldrig en svensk ung blond man och en afrikansk kvinna i reklamen?
Varför är där aldrig en svensk man och en thailändsk kvinna i reklamen?
Varför aldrig svart man och asiatisk kvinna? Osv,osv.

Varför............................................ ............?

Normen tycks vara ung blond kvinna och svart man, varför?
Verkligheten ser ju inte ut såsom budskapet reklammakare och vissa företag vill pracka på oss.

Vill dem ha uppmärksamhet, eller vill dem kanske provocera?
Citera
2025-05-01, 13:10
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför är där aldrig en svensk ung blond man och en afrikansk kvinna i reklamen?

Verkligheten ser ju inte ut såsom budskapet reklammakare och vissa företag vill pracka på oss.

Ja att provocera och demoralisera den vita mannen, det är handgnuggar-marxisternas melodi. Att trycka upp mångkulturen i ansiktet på folk.
Citera
2025-05-01, 14:52
Medlem
Farbror Fazers avatar
Vem bryr sig, det är glass liksom. Att oja över detta är ju som att vägra köpa kinapuffar för att det var en karikatyr av en kines på förr i tiden.

Rätt bögigt, det är godis och glass. Produkter man köper om det är gott, ifall man är sugen. Folk kanske inte sett mörkhyade innan?
Citera
2025-05-01, 16:15
Medlem
Citat:

Detta är tiotusenkronorsfrågan.
Jag har försökt ställa den men den klumpades bara ihop med den stora tråden.
Jag tror förvisso inte vi är många som bojkottar men det torde ju ändå vara fler än de som stödköper för att de fantiserar om negrer som sätter på blondiner.
Citera
2025-05-01, 16:27
Medlem
Onanikrems avatar
Noterar trött att ännu ett märke vill bli bojkottade från mitt håll. Nu köper jag väldigt lite glass då jag inte har småbarn längre.
GBs går ju inte äta längre då de visst har ärtor i glasen, googlade mig till det efter att ha kasserat efterrätten på ett kinahak för ett par år sedan efter en sked. Trodde glassen var gammal först.
Ben&Jerrys står visst för aktivism, aldrig smakat och kommer heller aldrig att göra.

Finns ju vettigare att lägga pengar på. Skall man nödvändigtvis ha glass så finns ju Lidl, visst, de har också negrer i reklamen, men de har aldrig stuckit under stol med att de vänder sig till en utländsk kundkrets. Har för övrigt förvånansvärt god glass.

Såg förresten rätt nyligt att Uncle Bens har tagit bort Uncle Ben och heter numera bara Bens, någon sorts omvänd rasism? Nä, köper inte det heller, och har inte gjort de närmaste 40 åren, men då för att det är överprisat...

Det stormar på matmarknaden med black´n white, woke och halal.. Gör så gott jag kan för att undvika gynna skiten.
Citera
2025-05-01, 16:28
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Om du sedan läser vad det står på Önos egna hemsida så försvann namnet Önos på producentbolaget redan 1995 då namnet blev Procordia efter att just det bolaget hade köpt upp Ekströms/Önos.

Namnet Önos blev bara kvar som varumärke. Du hittar ingen VD för Önos osv.

Volvo är en helt annan historia.
Vad du som vanligt inte förstår är att det iTollarp TILLVERKAS smörgåsgurka vid namn Önos
Försök neka till att det i fabrikerna tillverkas det originella produkterna flöjtskalle.

Skall du kanske som trådens tomte förklara varför Volvo är en annan sak?

Frågan om OEM tillverkning är något som helt flyger över din tjocka skalle
Citera
2025-05-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Samma här. Jag gillar förvisso inte woke-reklam, men att en VD tycker i klartext att en del av deras kundkrets i princip kan fara åt helvete och hålla sig borta från SIA-glass är hundra resor värre.

Hans uttalande är mer motbjudande än reklamen i sig och jag hoppas att han får betala för det, i form av avsked.

Å ena sidan skall alla inkluderas för att i nästa andetag exkludera en annan grupp. Hur kan/kunde så många i näringslivet gå så fel?

Instämmer i allt. Jag vet inte ens vad det med reklamen handlar om men oavsett vilket är han ett svin!
Citera
2025-05-01, 17:18
Medlem
Grangerillans avatar
Citat:

De går säkert på utbud och efterfrågan.
Det är väl bara att inse att många svenska tjejer gillar choklad och inte vanilj. 😔
Citera
2025-05-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
1. Jag påstår fortfarande att kvinnor i burka är ovanligt i Sverige. Någon påstår att det är vanligt i vissa områden. Men då har ju ändå de flesta människor sett fler svarta män än kvinnor med burkor.
2. Är det förenligt med islam att vara fotomodell? Annars måste ju någon klä ut sig.

Ja, kvinnor i burka är rätt ovanligt. Kvinnor i hijab och heltäckande vanliga kläder är dock oerhört vanligt och betydligt vanligare än mörkhyade män eftersom den största invandrargruppen i Sverige är från Syrien. Jag vet inte om Islam tillåter fotomodellande men gissar att det inte anses hedervärt för kvinnor att visa upp sig och männen är för macho för att posera...men jag kan ha fel.
Citera
2025-05-01, 17:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
De går säkert på utbud och efterfrågan.
Det är väl bara att inse att många svenska tjejer gillar choklad och inte vanilj. 😔
Reklamen har precis den effekten den strävar efter på dig.
Citera
2025-05-01, 18:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Om du sedan läser vad det står på Önos egna hemsida så försvann namnet Önos på producentbolaget redan 1995 då namnet blev Procordia efter att just det bolaget hade köpt upp Ekströms/Önos.

Namnet Önos blev bara kvar som varumärke. Du hittar ingen VD för Önos osv.

Volvo är en helt annan historia.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Vad du som vanligt inte förstår är att det iTollarp TILLVERKAS smörgåsgurka vid namn Önos
Försök neka till att det i fabrikerna tillverkas det originella produkterna flöjtskalle.

Skall du kanske som trådens tomte förklara varför Volvo är en annan sak?

Frågan om OEM tillverkning är något som helt flyger över din tjocka skalle

Fortsatta inlägg om egna produktlinjer/varumärken kommer att raderas som det OT det är.

/Moderator
Citera
2025-05-01, 18:33
Medlem
Grangerillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hav178
Jag tycker du låter som en adopterad pakistanier eller apa från afrika. Ut från Europa skall ni. Jag köper inget från företag som anlitar woke-reklam-firmor. Bojkott!

SIA är dock väldigt svenskt:
Citat:
Bertegruppen Aktiebolag ägs till 70 procent av bröderna Gudmund och Per Stenström samt deras bror Anders Stenströms tre barn Daniel, Kristofer och Kristina via Malthuslyckan Aktiebolag och till 30 procent av Bertebos Stiftelse.

Grunden till koncernen är Berte Qvarn som har funnits sedan medeltiden. Familjen Stenströms ägande kan med säkerhet spåras till 1569.
Oklart om hur mångkulturella deras egna äktenskap är i de leden...
Vad tycker du om att de inte vill att du äter deras glass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in