Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Bra inlägg! Självklart försöker man rikta sig till så många potentiella kundgrupper som möjligt. Har generellt sett inga problem med det här alls, men jag tycker att man från reklambyråsidan gör det lite slött. Det hade varit mycket bättre om de hade tagit fram flera bilder som träffade bättre i respektive målgrupp. Till exempel en med en etnisk svensk familj som sitter och äter glass någonstans i skärgården, en bild med en mer typisk invandrarfamilj som äter glass vid västra hamnen i Malmö, en bild på en ensamstående mamma som sitter och käkar glass med en son på en fotbollsplan och så vidare.
Därefter kör man de bilderna i kanaler där respektive målgrupp bör befinna sig.
Problemet blir när man slentrianmässigt försöker få med alla målgrupper i en bild och lyckas få till något som bara träffar helt rätt hos en väldigt liten del av kunderna.
Problemet med ditt förslag är att då hade folk kritiserat för att det var för övertydligt att man försökte pricka in alla etniciteter, går som inte att vinna det där. Sen ska man väl kanske inte måla upp detta till mer än vad det är - ett par bilder på en familj som visar upp Sias badrockar som postades i ett inlägg på Facebook.
Men jag förstår vad du menar, och kan också hålla med om att det för sakens skull borde vara ännu mer diversifierat om det nu är syftet att pricka av så många som möjligt. Jag jobbar inte själv inom PR-branschen så jag vet inte exakt hur de värderar olika kombinationer av hudtoner och kön/läggningar/religioner/handikapp/etc. men baserat på hur det normalt ser ut kan man väl dra slutsatsen att kombinationen svart man + vit kvinna verkar vara standardupplägget. Anledningen till det tror jag inte har att göra med att det ligger någon politisk agenda á la folkutbyte bakom, utan snarare att det är det som funkar bäst.
Slutligen anser jag väl personligen att om man ser nåt sånt där som upplevs lite krystat eller klyschigt kanske det räcker med att man himlar lite med ögonen och går vidare med livet - att börja prata om rasblandning, mulatter och arier i kommentarsfält på Facebook är nog ett tecken på att man har andra problem