2025-04-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Denna tanke om att folk med annan etnicitet än blonda svenskar fullständigt dominerar i reklam i Sverige dyker upp lite då och då här på forumet. Eftersom det alltid bara är folks magkänsla så blir diskussionen tramsig.

I morgon ska jag göra ett litet experiment. Jag kollar igenom Aftonbladet och Expressen och sammanställer hur många reklambilder som visar ”rasblandade” par eller familjer eller ensamma personer som har en annan etnicitet än svensk. Jag är 100% övertygad om att en stor majoritet av alla reklambilder kommer porträttera en eller flera etniska svenskar.

Jag visar mitt resultat i morgon.

Du har helt missuppfattat diskussionen. Det handlar om negerhane med vit kvinna. Finns massor.
Denna, Coop, if, Länsförsäkringar. Nämn EN med vit man utländsk kvinna! Telenor? Ja den fete losern har en utländsk kvinna.
Citera
2025-04-25, 00:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Gaska upp er nu! Triumfglass Hasselnöt på halvlitersförpackning slår SIA alla dagar i veckan, med hästlängder.
Citera
2025-04-25, 00:39
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Denna tanke om att folk med annan etnicitet än blonda svenskar fullständigt dominerar i reklam i Sverige dyker upp lite då och då här på forumet. Eftersom det alltid bara är folks magkänsla så blir diskussionen tramsig.

I morgon ska jag göra ett litet experiment. Jag kollar igenom Aftonbladet och Expressen och sammanställer hur många reklambilder som visar ”rasblandade” par eller familjer eller ensamma personer som har en annan etnicitet än svensk. Jag är 100% övertygad om att en stor majoritet av alla reklambilder kommer porträttera en eller flera etniska svenskar.

Jag visar mitt resultat i morgon.

Eftersom du verkar så blåst att du inte ens kan läsa hela trådstarten men trots det kommenterar med mer text.

Det står att förekomsten av svarta män i reklam är 3x så hög som deras andel av befolkningen.

Har du inte märkt att nästan varje reklam har blandade familjekonstellationer är du ju bara korkad eller blind. Sanningen är att dessa konstellationer nästan aldrig håller i längden.
Citera
2025-04-25, 00:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Du har helt missuppfattat diskussionen. Det handlar om negerhane med vit kvinna. Finns massor.
Denna, Coop, if, Länsförsäkringar. Nämn EN med vit man utländsk kvinna! Telenor? Ja den fete losern har en utländsk kvinna.

Att leta upp det man själv söker är dålig forskning. I morgon ska jag kolla hur det står till i Aftonbladet och Expressen. God natt!
Citera
2025-04-25, 00:41
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Exakt så. Problemet är inte att svarta personer är med i reklam, ingen bryr sig om det. Kruxet är mönstret, den konsekventa överrepresentationen av just svart man + vit kvinna, ofta blond. Det är aldrig slump när det upprepas i kampanj efter kampanj.
Kan det rent av vara en reklambyråstyrning? byrån knuffar lite lätt i den riktningen när kunderna lägger upp sin marknadsföringsstrategi, typ måste ha svensk och färgad.
Varför inte göra EU-mixningar? Lite italienare, några fransyskor, ett tyskt par med lätt brytning, autentiska familjer. Något som skapar igenkänning och gemenskap.
Dagens agenda är sååå stereotyp. Och skapar polarisering som alltid när något går till överdrift.

RIP
Senast redigerad av reverend.paisley 2025-04-25 kl. 00:44.
Citera
2025-04-25, 00:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Eftersom du verkar så blåst att du inte ens kan läsa hela trådstarten men trots det kommenterar med mer text.

Det står att förekomsten av svarta män i reklam är 3x så hög som deras andel av befolkningen.

Har du inte märkt att nästan varje reklam har blandade familjekonstellationer är du ju bara korkad eller blind. Sanningen är att dessa konstellationer nästan aldrig håller i längden.

I morgon ska jag undersöka om deras förekomst i reklam i Aftonbladet och Expressen är 3x så hög som deras andel av befolkningen. God natt!
Citera
2025-04-25, 00:46
Medlem
Taokers avatar
Citat:
I morgon ska jag undersöka om deras förekomst i reklam i Aftonbladet och Expressen är 3x så hög som deras andel av befolkningen. God natt!

Tror ditt axplock blir för litet. Men för all del gör det. Jag kan också göra det. Lär ju max ta någon minut o inte mer.
Citera
2025-04-25, 00:47
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Bra idé. Misstänker dock att den ifrågasatta reklamen mest är TV- och utomhusreklam.

RIP
Citera
2025-04-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

Det handlar inte om att svarta inte får vara med, det är en halmgubbe. Det handlar om varför just denna symbolik är så överrepresenterad och varför varje avvikelse från detta ideal tycks undvikas. Varför ser vi t.ex. aldrig svenska män med kvinnor från Afrika i samma typ av kampanjer? Det handlar inte om representation, det handlar om att driva en viss världsbild.

Det omvända (vit man, svart kvinna) finns också representerat, men syns mest i TV-serier och film.
Citera
2025-04-25, 00:53
Medlem
Jahapp, då får väl vd:n sitta där med sinagodhetssignalerande hipsters o käka upp all glass som blir över då vi ” rasister” som inte gillar att få normer nerkörda i halsen köper glass från andra tillverkare, vilka förhoppningsvis ser mer nyktert på samhället.
Citera
2025-04-25, 01:03
Medlem
Citat:

kolla in alla stora klädbolag hur deras modeller ser ut, helt sinnessjukt. enbart svarta negerjävlar. 9/10 är neger på zalando boozt och stadium.sinnessjukt är det
Citera
2025-04-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Det omvända (vit man, svart kvinna) finns också representerat, men syns mest i TV-serier och film.

tv o media e till för negress honorna, de som tittar mest på sån skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in