Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag håller med.
Det omvända är värre, dvs när karaktärerna i filmen är påklädda i situationer där man normalt sett är naken.

Kommer på rak arm bara på två scener där det nakna är rätt onödig.

I mannen på taket från 1976 får man se Sven Wollter i sitt hem, naken på nederdelen som Kalle anka. Han hade såklart kunnat haft kalsongerna på sig utan att man reagerat men regissören vill verkligen att man ska känna att man tittar in i ett verkligt hem med 100 procent vardagsrealism.

I Göta kanal från 1981 tar Kim Anderzon ett morgondopp från båten, helt naken. Inte ens sällskapsresan-filmerna från samma tid visar kuk eller fittbuske men i den här familjefilmen gör man det. Scenen hade funkat nästan lika bra med bikini på henne. (Fast å andra sidan, då hade repliken ”det kom en naken tjej” fått skrivas om)

Är det inte den filmen där Sven öppnar dörren när en grannkärring klagar på att det låter från lägenheten och han svarar "JA! Vi KNULLAR!!!" och slänger igen dörren.
Citera
2021-09-19, 16:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
'Mannen som slutade röka' slutar med scen där massa människor går omkring nakna i naturen a la fria 70-talet. Verkligen helt omotiverat för handlingen.

Gissar att det var ett opportunt sätt att försöka sälja in filmen utomlands. Så helt utan syfte hade ju inte scenen, men inget syfte för handlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nja, där ingår det ju faktiskt i handlingen. Huvudpersonen behöver sluta röka, och får tipset att balansera det genom att förstärka andra laster, alltså sprit eller sex.

Jag minns inte filmen så bra men själva boken är ju en pastisch på Dantes Den gudomliga komedin. Huvudpersonen heter ju rentav Dante Alighieri och reser bildligt talat genom de tre tillstånden helvete, skärseld och slutligen paradis där han förenas med sin älskade Beatrice. Nakenheten motsvarar nog själarnas avklädda tillstånd hos Dante, i slutscenens paradis i oskuldsfull form.
https://miro.medium.com/max/700/1*7o...B6Rwplm2w.jpeg
Citera
2021-09-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tänkte direkt på Kate Winslets blottade behag i "Titanic". Var det inte regissören själv, "Iron Jim", som agerade "tecknande hand" i den scenen? Men det blev en fin och stämningsfull episod i alla fall.

Sedan har vi förstås benförflyttningen och bäver-anblicken i "Basic Instinct" ...

Har på känn att det finns hur mycket som helst.

Bävern i basic instinct förde ju handlingen framåt vad jag minns??

Den sade mycket om karaktären....
Citera
2021-09-19, 16:54
Medlem
-Ines-s avatar
Dakota Fanning 12 år gammal i Hounddog. Liggandes i en säng sjungande med särade och spretande ben medan nån snubbe står och kåtglor på henne. Bara en av scenerna.
Citera
2021-09-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Dakota Fanning 12 år gammal i Hounddog. Liggandes i en säng sjungande med särade och spretande ben medan nån snubbe står och kåtglor på henne. Bara en av scenerna.

Hahaha. Wtf. Hur gick denna genom den amerikanska censuren egentligen. De kanske inte är så överkänsliga ändå som man trodde.
Citera
2021-09-19, 17:03
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Hahaha. Wtf. Hur gick denna genom den amerikanska censuren egentligen. De kanske inte är så överkänsliga ändå som man trodde.

Hon hade väl nåt tygstycke mellan benen, men så galet sexualiserat Filmen fick en hel del kritik för det också.
Citera
2021-09-19, 17:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Total Recall-tuttarna tycker jag är helt motiverade då det handlar om en hora som raggar kunder. Och för att understryka att Mars bebos av mutanter har hon tre rattar.

Basic instinct kan jag delvis hålla med om. Man hade inte behövt se Sharons fitta för att förstå att snutarna kunde se den. Enligt nån dokumentär jag såg ska också Sharon blivit väldigt ledsen på premiären då hon blivit lovad att hennes fitta inte skulle synas. Rövigt gjort av Paul.

Duschscenen i Starship Troopers tycker jag är helt motiverad. Den symboliserar en framtid där könen är så pass jämlika att det inte är något konstigt alls att snubbar och brudar duschar ihop på gymmet. Härlig scen!
Hur fick du ihop det där i huvudet?
Så pass jämlika?
Det handlar inte om jämlikhet. Det är en massa naturfolk som är halvnakna men där det är tabu att glo. Så var det i Sverige och topless på 80 talet. Sen kom kulturer utan tabu att glo.

OnT så minns jag "storyn" med aktrisen som berättar för väninnan att hon fått en filmroll och beskriver den.
Väninnan frågar -Är det en porrfilm?
- Nej det är HBO.

Det verkar vara olika motiv bakom nakenheten.
Bo Widerberg som förnedrar Marika Lindqvist(?) och instruerar Johan Widerberg att äcklas av den mogna kroppen. Samt snuskgubbar som exploaterar kvinnor för att de kan och vill, till Madicken vars nakenhet sågs oskyldig då.
Jag tror inte fotografen/regissören var pedofil. Då var det tabu att se barn som sexuella varelser och en omedvetenhet om förekomsten av pedofiler bland vanligt folk.
Man ser snoppen och snippan på barn när man byter blöjor och de förblir snopp och snippa tills barn kommer in i puberteten.
Flickor använde till exempel inte bikinis på stranden. Ungar badade nakna.
Jag har dock tänkt på filmen i efterhand. Liksom föräldrar som lägger ut bilder med nakna barn på facebook.

Som kvinna så reagerar jag mer på nakenhet om någon kvinna uppenbart fårr rollen för att visa sig naken. Många filmer från 70 talet har det stuket. Austin Powers driver väl med det?
Citera
2021-09-19, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Slutscenen med nakna människor har inget med det att göra. Där har du fel.
Aha. Tänkte på scenen mitt i filmen. Har inte sett den på 30 år. Jag har gärna fel.
Citera
2021-09-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Hon hade väl nåt tygstycke mellan benen, men så galet sexualiserat Filmen fick en hel del kritik för det också.

Om det fanns ett syfte med det i manuset så skulle jag inte ha problem med det personligen. Verkliga livet är mörkt och sånt här händer. Vill någon skildra det så för all del. Undrar bara hur man lägger upp det när man som filmskapare måste få godkännande till sånt här inte bara från henne själv men också föräldrarna. Hur bra kan en tjej i den åldern egentligen förstå vad ett sexuellt övergrepp är. Om hon inte gör det och förstår scenens syfte så blir det ju som ett riktigt övergrepp. Som regissör skulle jag nog ballat ur.
Citera
2021-09-19, 17:33
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Sen finns det en massa amerikanska filmer där de har underkläder på sig i sängen när de vaknar efter en het kärleksnatt. Vem Fan har underkläderna på sig när man har en kvinna bredvid sig?!
OnT: Tommy Wiseau i The Room ville absolut visa sin häck när han försökte ha sex med Lisa.
Fast nu måste jag erkänna att ibland när jag vaknat till på natten & gått upp för en pink efter att ha somnat efter sex så tar jag på mig fillingarna för de håller paketet lite på plats s.a.s. Men givetvis förstår jag vad du menar & hade jag haft nån i mitt liv lite mer stadigt så hade jag nog varit naken för det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
I Von Triers Idioterna visas kukar och fittor onödigt många gånger har jag för mig.
Men det är ju för att de är idioter Nåja, låtsas vara....

Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Knappt nån film alls är ju realistisk på det viset. Om karaktärer i filmer verkligen betedde sig alltid som att det inte fanns någon kamera så hade det blivit mycket snoppar och snippor och annat förbjudet
Folk som rotar sig i näsan & äter. Kliar sig i arslet & luktar på fingrarna. Ollar tandborstar.... Vilken regissör/skådis vågar?!

Citat:
Ursprungligen postat av EroticonSix
Total Recall är väl inte allt omotiverad. Handlingen förs definitivt framåt när man får se The tripple-breasted whore from Eroticon VI.
Om hon skulle sätta sig i knät på mig hemma i soffan & jag givetvis inte vet om det (att hon har tre tuttar, hur det nu skulle gå att dölja) öppna sin blus så som i filmen & jag fick ta på henne skulle det gå i byxan..... Du har helt rätt! Normalt är jag verkligen ingen som går igång på missbildningar, födelsemärken, vårtor (bara tuttvårtorna) eller annat onormalt men de tre tuttarna är så jävla snygga!

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Basic instinct kan jag delvis hålla med om. Man hade inte behövt se Sharons fitta för att förstå att snutarna kunde se den. Enligt nån dokumentär jag såg ska också Sharon blivit väldigt ledsen på premiären då hon blivit lovad att hennes fitta inte skulle synas. Rövigt gjort av Paul.
Fast hur skulle vi förstå det menar du? Jag minns inte längre men har man fått se att hon tagit av eller inte satt på sig trosorna innan förhöret?

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
I Göta kanal från 1981 tar Kim Anderzon ett morgondopp från båten, helt naken. Inte ens sällskapsresan-filmerna från samma tid visar kuk eller fittbuske men i den här familjefilmen gör man det. Scenen hade funkat nästan lika bra med bikini på henne. (Fast å andra sidan, då hade repliken ”det kom en naken tjej” fått skrivas om)
Kan det vara att Nils Eklund skulle föreställa lite pryd också? Säger inte att det är så men just att hon var näck kanske gjorde att han blev byxis. Att hon var naken är ju för att det var tidig morgon & ingen annan i närheten & vi svenskar inte var så skitnödiga på den tiden.

För övrigt säger jag bara.....Nils Eklund, vilken fru du hade. Sååå jävla söt & snygg på den bild som kom upp från tidningen Se 😍
Citera
2021-09-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Aha. Tänkte på scenen mitt i filmen. Har inte sett den på 30 år. Jag har gärna fel.

Ja det är naket i nån sexscen. Men det är ju logiskt.
Citera
2021-09-19, 17:46
Medlem
Dalulvens avatar
Viggo Mortensen har väl annars Hollywood-rekordet i utsatt nakenhet, i och med sin roll som MMA-Näcken i David Cronenbergs "Eastern Promises". Å andra sidan förefaller den kalsonglöse Aragorn logisk, emedan det brutala slagsmålet äger rum i en bastu.

Men tydligen fanns scenen inte med i manus ... Mortensen kommenterar det hela i en intervju med pratshowvärden Conan, och tar även upp sin scen i bara mässingen på en camping i "Captain Fantastic": https://www.youtube.com/watch?v=VNUzVES0Ynw

Vad gäller Mortensens dinglande paket i "Eastern Promises", och Sigourney Weavers trosor i "Alien", så får man ändå säga att det är ett skickligt drag av filmskaparen för att skapa ett extra lager spänning.

Så här torde nakenheten trots allt vara motiverad.
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-19 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in