2006-09-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Tycker du muslimer borde bestraffas så i Sverige och fråntas rätten av mänskliga rättigheter?

Det är väl ingen självklarhet i vissa muslimska länder?

Man kan inte praktisera Shari'ah i Sverige, eftersom Sverige styrs av manniskostiftade lagar. Och det ar DE som ar radande i Sverige.

Man frantas inte sina manskliga rattigheter, bara for att man har ett rattssystem. Oavsett om det ar Shari'ah eller Svea rikes lag som ar gallande. Alltsa lika lite som svensken frantas sina manskliga rattigheter for att han/hon bestraffas enligt lagen, OM han/hon begar brott och sedan doms till straff enligt gallande gang. Utan ett rattssystem sa blir det anarki.

VAD ar ingen sjalvklarhet i 'vissa muslimska lander'?
Citera
2006-09-02, 20:14
Medlem
Citat:
Och det ser vi inte nu i Irak? Vem avgör vem som är muslim då?

Vad ar din koppling mellan den historik som finns beskriven i Koranen och med det som pagar i Irak? Forutom att manniskan standigt faller fran den raka vagen?

Och vad menar du med 'vem avgor vem som ar muslim'? Vad har det med vad som star i Koranen att gora? Forstar inte vad du vill ha sagt eller snarare fragar.
Citera
2006-09-02, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Vad ar din koppling mellan den historik som finns beskriven i Koranen och med det som pagar i Irak? Forutom att manniskan standigt faller fran den raka vagen?

Och vad menar du med 'vem avgor vem som ar muslim'? Vad har det med vad som star i Koranen att gora? Forstar inte vad du vill ha sagt eller snarare fragar.

Ja... det vi ser i Irak. Sunnimuslimer anser sig vara mer muslimer än shiia. Shiia är otrogna. Därav splittringen bland muslimer.

Det handlar inte bara om att shiia tar emot hjälp från kuffar. För då är ju dubbelmoralen total.
Citera
2006-09-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Varför svarar du bara på frågor du tycker är ofarliga? Upprepar min fråga. Har lilla Muhammed som föds i valfritt muslimskt land egentligen ett eget val när det gäller religion?

Javisst, de flesta lander har inte Shari'ah som rattssystem, och om sa ar fallet och man inte ar nojd med den religion som givits oss, sa kan man ju alltid flytta nagon annanstans. Att folk flyttar ar ju inte alltfor ovanligt. Det har alltid skett och sker i stor omfattning aven idag, om jag inte misstar mig. Sa visst kan han valja i hogsta grad. Om han vill.

Det ar val sa att man far offra en del nar man valjer religion, kan ibland galla annat ocksa, sa det galler at flera hall. Man far gora en avvagning for och emot.
Citera
2006-09-02, 20:27
Medlem
Citat:
Varför ska muslimer förlita sig till gud om man sagt något fel eller gjort något fel?

Ska en muslim inte själv ta ansvar för vad man säger/gör?

Darfor att vi ar manniskor och darmed inte fullkomliga. Darfor hander det att vi gor fel. Och da kan man som muslim forlita sig till Allahs SWT barmhartighet. Dvs om man ar villig att erkanna att man gjort fel och be Honom om forlatelse for det.

Fungerar ungefar som nar vi manniskor gor fel mot varandra, men ar arliga nog att erkanna att vi varit dumma och ber varandra om forlatelse. Och nar den andra/e sager, 'jag forlater dig' sa kanns det latt och bra och man kan ga vidare med latta steg i livet.

Sa sjalvklart ska den enskilde/a sjalv ta ansvar for vad han/hon gor och sager. Annars skulle man lagga locket pa och strunta i allt man gor och sager och bara anga vidare i tillvaron. DET vore valdigt oansvarigt.
Citera
2006-09-02, 20:29
Medlem
xeroc81s avatar
Formulerar om drapåtrissor fråga lite..
Om vi säger att ett land inför fullständig shari'ah, har ett barn som föds i det landet egentligen ett eget val när det gäller religion? (I och med att att muslimer i ett shari'ah styrt land bestraffas med döden om dom lämnar religionen)
Citera
2006-09-02, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid

Sa sjalvklart ska den enskilde/a sjalv ta ansvar for vad han/hon gor och sager. Annars skulle man lagga locket pa och strunta i allt man gor och sager och bara anga vidare i tillvaron. DET vore valdigt oansvarigt.

Det är den uppfattningen jag får av islamister...

Och kommentarer att man själv inte tar ansvar för vad man säger/gör utan helt förlitar sig till Allah

Men tar man inte allah för givet då? Vitsen med alla regler?
Citera
2006-09-02, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
Formulerar om drapåtrissor fråga lite..
Om vi säger att ett land inför fullständig shari'ah, har ett barn som föds i det landet egentligen ett eget val när det gäller religion? (I och med att att muslimer i ett shari'ah styrt land bestraffas med döden om dom lämnar religionen)

Tycker du muslimer ska fråntas rätten mänskliga rättigheter?
Citera
2006-09-02, 20:32
Medlem
Darwin

Kanske det ar sa att vi ser olika pa vad som ar brott? Kan vara forklaringen...

Nej jag tar inte pa mig att jag skulle skriva 'karanen', nar det heter Koranen. Det har du totat ihop alldeles sjalv.

Kan vara sa att du kanske inte ens tror pa en Skapare och darfor ifragasatter du min moral? Kan vara forklaringen...

Ja fragar du mig sa finns det inte den och den och den guden utan bara En och har alltid funnits. Om manniskor sjalva skapat sig gudar, vilket de alltid har gjort, sa kan ju knappast det jamforas med Den Ende. Sa vad dessa gudar sagt och inte sagt har jag inte blekaste aning om.
Citera
2006-09-02, 20:36
Medlem
Citat:
Tycker du muslimer ska fråntas rätten mänskliga rättigheter?

Men sluta snälla du. Vem tycker det?

Varför ska någon människa överhuvudtaget fråntas sina mänskliga rättigher?
Citera
2006-09-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ja... det vi ser i Irak. Sunnimuslimer anser sig vara mer muslimer än shiia. Shiia är otrogna. Därav splittringen bland muslimer.

Det handlar inte bara om att shiia tar emot hjälp från kuffar. För då är ju dubbelmoralen total.

Sa kanske det kan te sig om man inte skrapar lite djupare. Utan endast ser det ytligt. Den konflikten ar nog langt mer komplicerad an sa.

Kanner faktiskt inte alls igen mig i den kategoriseringen att den ena skulle vara battre an den andra, for det ar nagot som bara Allah SWT kan avgora. Sa det later som en typiskt icke muslimsk 'vardering' av situationen En sann muslim vet att avgorandet vem som foljer den ratta vagen, ar nagot som endast Allah SWT kan avgora. Sa att komma med sana pastaenden, 'att veta si och sa' ar att vara ute pa hal is.
Citera
2006-09-02, 20:39
Medlem
Hallå där, Nutid!

Vilket land har du rötter ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in