2006-09-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
Formulerar om drapåtrissor fråga lite..
Om vi säger att ett land inför fullständig shari'ah, har ett barn som föds i det landet egentligen ett eget val när det gäller religion? (I och med att att muslimer i ett shari'ah styrt land bestraffas med döden om dom lämnar religionen)

Bra fraga. Dock ska man komma ihag att det under Shari'ah likval finns andra religioner narvarande. Kristna och judar foder ju ocksa barn antagligen och deras barn blir kanske kristna eller judar eller kanske rentav muslimer? Sa man patvingas ju inte Islam bara for att man fods i ett land dar det rader Shari'ah.
Citera
2006-09-02, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Men sluta snälla du. Vem tycker det?

Varför ska någon människa överhuvudtaget fråntas sina mänskliga rättigher?

För att islams lagar är större än mänskliga rättigheter?
Citera
2006-09-02, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Sa kanske det kan te sig om man inte skrapar lite djupare. Utan endast ser det ytligt. Den konflikten ar nog langt mer komplicerad an sa.

Kanner faktiskt inte alls igen mig i den kategoriseringen att den ena skulle vara battre an den andra, for det ar nagot som bara Allah SWT kan avgora. Sa det later som en typiskt icke muslimsk 'vardering' av situationen En sann muslim vet att avgorandet vem som foljer den ratta vagen, ar nagot som endast Allah SWT kan avgora. Sa att komma med sana pastaenden, 'att veta si och sa' ar att vara ute pa hal is.

Så är det bara vissa situationer som är shirk att ta emot från kuffar och andra inte?

Eller när det passar en bäst beroende situationen?
Citera
2006-09-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Det är den uppfattningen jag får av islamister...

Och kommentarer att man själv inte tar ansvar för vad man säger/gör utan helt förlitar sig till Allah

Men tar man inte allah för givet då? Vitsen med alla regler?

Ja du ar antagligen mer insatt an jag i vilka det ar, islamisterna menar jag. Ar inte riktigt med vilka du syftar till.

Sjalvklart ska en muslim ta ansvar for sina handlingar, det ar ju liksom A och O i Islam. Det ar en mycket central punkt i tron.
Och 'vitsen med reglerna' ar ju just till for att hjalpa den troende att veta vad som ar ratt och fel infor Allah SWT. Utan det skulle man ju kunna spana runt sjalv utan att veta om det man gor ar bra eller daligt.
Ungefar som en svensk som vore utan regler via lagen, skolsystemet och allting annat, som ar det som hela tiden ger ledtradar om vad som ar ratt och fel, infor 'samhallet'. Oerhort viktiga riktlinjer att ha koll pa och kanna till.
Citera
2006-09-02, 20:55
Medlem
xeroc81s avatar
Citat:
Bra fraga. Dock ska man komma ihag att det under Shari'ah likval finns andra religioner narvarande. Kristna och judar foder ju ocksa barn antagligen och deras barn blir kanske kristna eller judar eller kanske rentav muslimer? Sa man patvingas ju inte Islam bara for att man fods i ett land dar det rader Shari'ah.

Okey, så ett barn som föds av ett muslimskt par blir inte automatiskt muslim utan barnet får vid en senare ålder bekänna islam så som konvertiter gör?
Citera
2006-09-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettochetikett
Hallå där, Nutid!

Vilket land har du rötter ifrån?

Halla dar sjalv vettoetikett!

''Du gamla du fria, du fjallhoga nord...''
Citera
2006-09-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Så är det bara vissa situationer som är shirk att ta emot från kuffar och andra inte?

Eller när det passar en bäst beroende situationen?

Jag vet inte varifran du fatt att det ar shirk nar/om man tar emot nagot? Du menar som gava eller hjalp tex antar jag?

Shirk ar nar man satter nagon i samma 'position' som Allah SWT. Tex att det finns andra gudar, eller att nagon annan ar som Han. Enligt Islam sa finns det bara EN Gud, Allah SWT.

Darfor forstar jag inte vad det gava/hjalp i sa fall har med shirk att gora. Kan du forklara hur du tankt har?
Citera
2006-09-02, 21:07
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte varifran du fatt att det ar shirk nar/om man tar emot nagot? Du menar som gava eller hjalp tex antar jag?

Shirk ar nar man satter nagon i samma 'position' som Allah SWT. Tex att det finns andra gudar, eller att nagon annan ar som Han. Enligt Islam sa finns det bara EN Gud, Allah SWT.

Darfor forstar jag inte vad det gava/hjalp i sa fall har med shirk att gora. Kan du forklara hur du tankt har?

Ja vad ska jag förklara?

Det är inte jag som satt relger för kuffar och när det ska gälla eller inte
Citera
2006-09-02, 21:10
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Kan vara sa att du kanske inte ens tror pa en Skapare och darfor ifragasatter du min moral? Kan vara forklaringen...

Ja fragar du mig sa finns det inte den och den och den guden utan bara En och har alltid funnits. Om manniskor sjalva skapat sig gudar, vilket de alltid har gjort, sa kan ju knappast det jamforas med Den Ende. Sa vad dessa gudar sagt och inte sagt har jag inte blekaste aning om.

Det var väll ett himla jävla slingrande hela tiden...

1. Jag ifrågasätter all skitmoral, oavsett om den kommer från muhammedaner eller från Paris Hillton, en god moral ska försvara människans frihet och dessa allmänas bästa, och islam försöker inskränka bägge dessa.

2. OK, du anser dig ha rätt eftersom din gud är den "sanna"... det var ju ett jävligt orginellt argument
Aztekerna trodde säkert inte att deras gud var den rätta när de skar ut hjärtat på sina krigsfångar...

Annars var nog Aztekernas moral ändå bättre än muslamiternas, eftersom Aztekerna trodde att deras gudar inte skulle låta solen lysa något mer om de inte fick stora kvantiteter människoblod (detta då gudarna gjort ett stort offer av sitt eget blod för att skapa världen). Muslamiterna vill å sin sida ha ihjäl folk till höger och vänster för att de anses skada "den allmänna moralen"...
Citera
2006-09-02, 21:13
Medlem
Darwins avatar
Citat:

Citera
2006-09-02, 21:29
Medlem
Citat:

Jasså är det så det ligger till minsann? Så du är med andra ord en konverterad
muslim. Härligt o höra!

Vad fick dig att välja just Islam framför Kristendomen? Och kom nu inte med något snabbt respond som "Jag fann svaren i Koranen" hehe

Hare
Citera
2006-09-02, 21:44
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Forstar att Islam avataren inspirerat dig. Du har NASTAN klam pa det hela...
Ja jag ville också ha den. Men GIF-bilden spelar upp sig baklänges. Och det verkar ta mig tusan vara ett dolt budskap i den.

Citat:
Bevisningen ar lika for man och kvinna. Fyra vittnen, den som begar brottet ska vara muslim och vuxen och vid sina sinnens fulla bruk tex.
Var i Shari'ah har du last att valdtakt overhuvudtaget klassas som ett brott och ska bestraffas?
Jaha, och hur fungerar det i praktiken då?

Citat:
Accepterar inte enbart kvinnors vittnesmål
Genom att ta vittnesbördet från två varelser vilkas förståndsförmögenheter är bristfälliga får vi vittnesbördet från en komplett person utrustad med en perfekt fungerande tänkande förmåga sådan är den muslimska aritmetiken! Genom denna logik, om två kvinnors vittnesmål är likvärdigt med en mans, så borde fyra kvinnors vittnesmål vara lika mycket värt som två mäns, och då kunde vi klara oss utan männens vittnesmål. Men ingalunda! I islam gäller regeln att inte acceptera enbart kvinnors vittnesmål i ärenden som män teoretiskt har tillgång till. Det sägs att Profeten inte godtog enbart kvinnors vittnesmål i frågor om äktenskap, skilsmässa och hudud. Hudud är de straff som Muhammed stadgat i Koranen och i haditherna för

- Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen.
Sura 2:282

Eftersom rörelsefriheten för kvinnan är strängt reglerad i muslimska länder. Hur stor är då chansen att dom ens kan bli vittnen till andras otrohet. Och skulle det ändå förhålla sig så att de voro vittnen, så kan du ju inte sitta och påstå att det skulle vara lika villkor för bägge könen. Det är ju en ren lögn.

Citat:
Var i Shari'ah har du last att valdtakt overhuvudtaget klassas som ett brott och ska bestraffas?
Nej du har nog i sanning rätt. I islam finns inga våldtäkter, i alla fall inte inom äktenskapet.
Snarare är det en belastning för den stackars våldtagna kvinnan.
Citat:
I Kohat i nordvästra Pakistan fastställde domstolen att en kvinna, Zafran Bibi, hade våldtagits av sin svåger och blivit med barn med denne.
Hennes svärfar anmälde henne för äktenskapsbrott. Enligt pashtunernas hederskodex görs ingen skillnad på om kvinnan haft samlag med eller mot sin vilja. Enligt muslimsk sharialag dömdes hon till att stenas till döds.
Straffet har väckt uppmärksamhet i landet och har ännu inte verkställts.
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,181879,00.html

Citat:
Ni islamister'? Kanske du kan reda ut vad det begreppet innebar forst och framst. Sen kan vi ga vidare med sjalva sakfragan. Utifran MIN synvinkel, om det ar det vad du vill?

Den frågeställningen kanske du istället ska reda ut med din gode vän ibnhazm.
Han har skrivit följande:
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Och eftersom jag är arabisktalande så kan jag inte se någon skillnad på orden muslim och islamist.

Nu till sakfrågan:
Citat:
Ursprungligen postat av FyFan
Eftersom det enligt ni islamister inte finns något land i hela världen som fullt ut praktiserar, det för er eftersträvansvärda sharia. Varför då använda denna tydliga utopi som ett sorts försvar för allehanda övergrepp som sker i muslimskdominerade länder?

- nä dom e inte riktiga muslimer, för dom använder inte sharialagarna fullt ut.

Kommunism fungerar inte heller mer än på papperet. Uppenbarligen är det lika illa ställt med islam

Nå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in