2026-05-17, 18:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Alltså följer du ens vad som händer? Och NEJ vi har INTE yttrandefrihet i Sverige. Titta på Katarina Janouch och Lennart Matikainen... Det var tydligen flera personer som blev åtalade för att ha spridit den vidare och nyss i Göteborg blev en person DÖMD.

Jag vet att du kan bli dömd för "Hets mot folkgrupp" på vaga grunder men nu handlar det specifikt om "avbildningar av profeten Muhammed" och jag har aldrig någonsin hört talas om några fällande domar om det i varken Sverige eller något annat sekulärt land.
Citera
2026-05-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet att du kan bli dömd för "Hets mot folkgrupp" på vaga grunder men nu handlar det specifikt om "avbildningar av profeten Muhammed" och jag har aldrig någonsin hört talas om några fällande domar om det i varken Sverige eller något annat sekulärt land.
Ber om ursäkt för min ignorans! Hittar åtal (edit och domar i tidigare instanser) mot personer som har avbildat profeten eller dylikt men som sen har blivit frikända. Däremot så innebär är ju HMF att du aldrig får kritisera islam som av en domstol godtyckligt kan manipuleras till att vara riktat mot muslimer... Vilket egentligen juridiskt sett är galet men Sverige är ju egentligen ingen demokrati!
Senast redigerad av social.newbie 2026-05-17 kl. 18:19.
Citera
2026-05-17, 18:19
Medlem
Citat:
Det här är ett exempel på något som är totalt jävla vansinnigt. Det som denna lärare påpekade om profeten stämmer ju iofs... Varför ska staten bedöma vad som är rätt historia eller inte?:

https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/skolanstalld-anmald-for-hets-mot-folkgrupp/jp52evkr
Citera
2026-05-17, 18:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Det här är ett exempel på något som är totalt jävla vansinnigt. Det som denna lärare påpekade om profeten stämmer ju iofs... Varför ska staten bedöma vad som är rätt historia eller inte?:

https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/skolanstalld-anmald-for-hets-mot-folkgrupp/jp52evkr

Men var står det att hon blev dömd?
Citera
2026-05-17, 18:24
Medlem
Citat:
Men var står det att hon blev dömd?
Men jag påstår inte att personen blev dömd... Tog bara upp ett exempel där utsagor om profeten Muhammad utgör grund för åtal edit: och även domar i särskilt tidiga instanser. Och om domstolen kan manipulera detta till att innebära missaktning mot muslimer så kan man ju väl bli dömd... Det innebär att varje person som vill kritisera islam är på osäkra grunder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in