2025-03-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Jag har funderat på sättet AA räknar avkastning givet uttag ur portföljerna. Om jag förstått det rätt funkar uttagen som en slags broms på avkastning jämfört med om han inte tagit ut något. Typ så här: antag 2 mkr i värde, AA tar ut 1 mkr, portföljen går ner 50% dvs 500 tkr av de 1 mkr som är kvar. AA redovisar då en nedgång på 25% och inte 50% (500 tkr på 2 mkr). Korrigera mig gärna om missförstått.

För att utvärdera AAs ev ”skicklighet” skulle man kunna räkna som om inga uttag gjorts.

Du har helt rätt, det är så han räknar. Om han har 1 miljon och värdet ökar med 10 procent, dvs 100 000, och han tar ut 100 000 så är det ändå en uppgång med 10 procent även om han har 0 kronor mer i aktier. Det är rimligt att räkna så, om man enbart vill bedöma portföljen och inte hans privatekonomi. Däremot omöjligt att säga något om hur den totala avkastningen blivit eftersom vi vet för lite om startvärde, uttagens storlek och uttagens tidpunkt. Men jag tycker att sättet att räkna på är rätt.
Citera
2025-03-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Den här videon är ännu ett bevis på hur Aktieanalytikern desperat försöker upprätthålla illusionen av sin egen storhet, trots att verkligheten tydligt säger något annat. Hans inledning, där han beskriver sig själv som unik och överlägsen, har blivit en återkommande ramsa. Det mest anmärkningsvärda är dock att han verkar ha ett ständigt behov av att upprepa det – som om han försöker övertyga sig själv lika mycket som sina tittare. En person som verkligen är så skicklig som han påstår sig vara, skulle låta resultaten tala för sig själva.

Det blir särskilt tydligt när man ser till hans investeringar. Han beskriver sig själv som en mästare på börsen, men hans portfölj presterar inte särskilt bra. Under den senaste tiden har det funnits betydligt bättre investeringsmöjligheter, exempelvis Mildef och SAAB, som tydligt har gynnats av det rådande börsklimatet. Ändå verkar han helt ha missat dessa, trots att han hävdar att han är en av de få som kan se möjligheter där andra inte gör det. Om han verkligen vore så analytiskt skicklig och "iskall" som han påstår, varför har han då inte lyckats placera sig bättre?

Det mest anmärkningsvärda är hur han samtidigt hävdar att han har en djup och bred kunskap om ekonomi, men vid flera tillfällen har bevisat att han saknar förståelse för grundläggande ekonomiska begrepp. Han har till exempel uppvisat total okunskap om vad en option är, vilket är ett finansiellt instrument som varje seriös investerare borde ha åtminstone en grundläggande förståelse för. I stället för att erkänna att han saknar kunskap, försöker han avfärda det som oviktigt eller irrelevant. Det här är en återkommande strategi – när han stöter på något han inte kan, vänder han det till att det är andras okunskap snarare än hans egen.

Det blir också tydligt att hans egentliga fokus inte längre ligger på aktieanalys, utan på att värva fler betalande medlemmar. Videon är fylld med psykologiska knep där han försöker framställa det som att endast "smarta" människor förstår värdet av hans medlemskap, medan de som väljer att inte gå med helt enkelt inte är intelligenta nog. Detta är en klassisk manipulativ taktik, men det genomskinliga i upplägget gör att det snarare vittnar om desperation än om verklig övertygelse. Om han nu är så ekonomiskt framgångsrik som han påstår, varför är han då så beroende av att locka fler betalande medlemmar?

Det finns också en allt mer sekteristisk ton i hans sätt att prata. Han målar upp sig själv som en mästare, en person vars kunskap ingen annan kan mäta sig med. Den som inte förstår det är antingen dum eller en av de smartaste personerna i världen – en formulering som är konstruerad för att sätta press på tittaren att hålla med. Retoriken handlar inte längre om att bevisa sin skicklighet, utan om att få människor att acceptera hans självbild genom ren upprepning.

I slutändan blir den här videon ännu ett försök att sälja in en illusion. Han påstår sig vara en av börsens mest skickliga aktörer, men resultaten visar något annat. Han säger sig vara ekonomiskt fri, men blir allt mer beroende av Youtube och Patreon. Han beskriver sig själv som unik, men verkar snarare sakna grundläggande förståelse för mer avancerade finansiella verktyg.

Om han verkligen vore så skicklig som han påstår sig vara, skulle han inte behöva upprepa det gång på gång. Verkligheten bryr sig inte om självförhärligande – förr eller senare måste resultaten tala för sig själva. Och just nu säger de något helt annat än det han försöker få oss att tro.

Jag började också titta. Har så klart ingen aning om hur han verkligen tänker. Men det är så absurt det han säger så om jag gissar är han ironisk och publikfriande. Särskilt eftersom han valde att lägga denna video öppen.

Du som har medlemsinlogg kanske skulle kunna göra en jämförelse mellan denna öppna video och medlemsvideos? För är han så här dryg även mot medlemmar så blir man lite orolig.
Citera
2025-03-12, 17:27
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Jag började också titta. Har så klart ingen aning om hur han verkligen tänker. Men det är så absurt det han säger så om jag gissar är han ironisk och publikfriande. Särskilt eftersom han valde att lägga denna video öppen.

Du som har medlemsinlogg kanske skulle kunna göra en jämförelse mellan denna öppna video och medlemsvideos? För är han så här dryg även mot medlemmar så blir man lite orolig.
Även jag började titta eftersom jag är lite kontrarian till det han gör. Riktigt skitvideo, där han försöker övertyga att folk som ger honom pengar för hans skitvideor är smarta.

Jag hävdar bestämt att det är exakt som han säger, men tvärtom. Exakt som han säger!!! MEN EXAKT tvärtom!!

Gick knappt se skiten. Massa självömkan om att han är uthängd här och att folk talar illa om honom och att det är intressant att folk talar illa om honom, och att det är människor med dålig uppväxt som inte fått kärlek, gäsp, lyssnade någon minut, med massiva hopp, var hopp-lös skitvideo.
Citera
2025-03-12, 19:03
Men vad fan är det här för ett jävla ägg som sitter och runkar sitt ego? Finns det på allvar mongon som följer den här flanen?

https://www.youtube.com/watch?v=WtFXnsfLBIU

Kollade två minuter och blev direkt äcklad. Incel-vibbar deluxe av den här snubben.
Citera
2025-03-12, 19:25
Medlem
Dundersnubbens avatar
Han är unik. Han är smart. Han är bäst på börsen. Känns som vi har ett nytt YouTube-fenomen i stil med Lennart Bladh. Fast med en ekonomisk vinkel. Vi får se vart det slutar.

Visar han sina aktier i sina videos? Eller säger han bara vad han köpt osv?
Citera
2025-03-12, 22:12
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Han är unik. Han är smart. Han är bäst på börsen. Känns som vi har ett nytt YouTube-fenomen i stil med Lennart Bladh. Fast med en ekonomisk vinkel. Vi får se vart det slutar.

Visar han sina aktier i sina videos? Eller säger han bara vad han köpt osv?
Lennart Bladh är på pricken! Honom följde vi här i ”Looserwille” med skräckblandad fasa! Men även (tom) han hade glada tillrop från sina följare!
Citera
2025-03-12, 23:40
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Kollade två minuter och blev direkt äcklad. Incel-vibbar deluxe av den här snubben.

"Det är därför jag blivit aktiemiljonär vid ett flertal tillfällen". Verkar vara på upploppet både ekonomiskt, mentalt och fysiskt. 20 minuter narcissistiskt svammel, högröd i trynet och med 900k kvar i kassan att leva på. Väldigt speciellt att ha en sådan grandios självbild när fakta talar ett annat språk.
Citera
2025-03-13, 00:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
"Det är därför jag blivit aktiemiljonär vid ett flertal tillfällen". Verkar vara på upploppet både ekonomiskt, mentalt och fysiskt. 20 minuter narcissistiskt svammel, högröd i trynet och med 900k kvar i kassan att leva på. Väldigt speciellt att ha en sådan grandios självbild när fakta talar ett annat språk.

Jag skrattade till när han sa det. Ofrivillig komik. De flesta brukar nöja sig med att bli miljonär en gång och sen förbli det.

Hela den där videon var ett riktigt lågvattenmärke, tyvärr.
Citera
2025-03-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv

Det var vad som fick mig blockerad borta hos A.A, och som jag redogjort för i ett tidigare inlägg - när jag i en kommentar kallt konstaterade att alla tidigare gånger han blivit 'aktiemiljonär' så har det sammanfallit med att ^VIX (skräck-index) gått i taket. Inte populärt med folk som ger fakta som ifrågasätter hans världsbild som han inte har något svar på. Det var enklare för honom att blockera mig. Klart han är vansinnig på Flashback där han inte kan censurera.

A.A bryr jag mig inte om. Min åsikt är att om han haft något vett kvar skulle han avsluta alla positioner, ta de där 900K som han har kvar och ta ytterligare två års semester - men jag sätter en bra slant på att han föredrar att köra hela vägen...

Vad jag däremot bryr mig om är att han blockerar alla som inte hyllar honom och censurerar röster som förklarar faran men ett dylikt beteende. Han säger ofta 'tänk själv' samtidigt som han försöker vara någon slags rollfigur, när han enligt min åsikt borde vara ett avskräckande exempel.

Jag håller tummarna för att han håller sig flytande, för det är ju kul att följa - men det är inte utan att det känns som att bevittna en trafikolycka i slow-motion.
Citera
2025-03-13, 04:21
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Men vad fan är det här för ett jävla ägg som sitter och runkar sitt ego? Finns det på allvar mongon som följer den här flanen?

https://www.youtube.com/watch?v=WtFXnsfLBIU

Tittade på detta klipp och det var svårt att inte le brett åt den oerhört grandiosa självbilden han uppvisar. Problemet är ju att han är otroligt okarismatisk, men rent allmänt kan man väl konstatera att många människor är beredda att lyssna på precis vem som helst, och vem är det som kan säga att Aktieanalytikern inte kan fylla sin nisch i rummet där alla "Jag ska bli rik på börsen med hjälp av influencers hjälp" flockas?

Andra avdelningar i detta påhittade rum är ju "gapiga blattar som flashar med klockor och bilar" där Analys-Hassan eller vad fan han nu kallar sig finns eller varför inte den del av marknaden som tilltalas av "100-miljonersmannen" (svennar med stekarambitioner).
Citera
2025-03-13, 09:54
Medlem
Självgod så det räcker och blir över och det efter flera år av ständiga förluster. Mindre o mindre kassa .Det är lätt att räkna ut var detta skall sluta .USA portföljen måste väl blivit nollad dom här dagarna med den belåningen ? Anledningen att det kommer ut nya vidios till allmänheten är för att han behöver pengarna och uppmärksamheten dom går lite hand i hand så att säga .Varje gång tidigare det har gott dåligt så har det blivit flera vidios troligen pågrund av ett inre kaos och panik över de stora förlusterna .Vem vill betala 100 kr i månaden när kassan är tom?
Citera
2025-03-13, 14:08
Medlem
Hoppas han har kvar sina Intel som ser ut att stiga kraftigt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in