2025-03-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
När jag senast skrev att han är -15% / -159K back för i år så är det före uttag. Han har gjort ett litet uttag på 10K, så efter uttag är han -16% / -169K back hittills i år. Han redovisar båda siffrorna, före och efter uttag. Det avser samtliga portföljer, dock inte bufferten.

20200101 satte han in 1.050.000 i EK, han har under tiden tagit ut 2.950.000kr och har nu 902.000kr kvar i EK. Den avkastningen får han till 267%. Vinst i kr: 2.802.000 Detta avser samtliga portföljer dock ej bufferten.

Tack för infon. Ja, jag var lite grov i beräkningen och särskilt uttaget för 2025. Men den stora osäkerheten i min beräkning är så klart vilka år uttagen gjorts, därav att jag fick göra antaganden utifrån AAs sannolika andra inkomster under åren.

Men kan du även se hur stora uttagen varit för respektive år sedan start/2020? Vore schysst om du kan dela dessa så kan jag uppdatera beräkningen och få fram bättre resultat. Då kan jag även laborera med olika belåningsgrad på index så kan vi se hur det står sig.
Citera
2025-03-13, 17:08
Medlem
Det är mycket spekulationer här om AA:s portföljer och ekonomi. Det finns ju faktiskt offentliga handlingar som ger en ganska klar bild.

I ett tidigare inlägg, #1308, beskrivs hur AA:s företags siffror utvecklats 2020-2023. Hans huvudportfölj och även intäkterna från Youtube finns i bolaget. Utvecklingen framgår ju tydligt, det som jag tycker är mest anmärkningsvärt att han väljer att ta pengar via högbeskattad lön istället för lågbeskattad utdelning (som man kan göra upp till ett visst belopp).

Även deklarationer är offentliga vad avseende huvuduppgifter och kan enkelt erhållas via diverse tjänster på nätet. Därav framgår:

2021: Inkomst av tjänst: 495000 Inkomst av kapital: -51885
2022: Inkomst av tjänst: 270000 Inkomst av kapital: 151354
2023: Inkomst av tjänst: 100000 Inkomst av kapital: -191776

Inkomst av tjänst är brutto, d v s före skatt. Med 30% kommunalskatt, så 2023 blir det 70.000 netto, d v s 5.833 kr/månad. Lönen stämmer exakt med företagets personalkostnader som är på c:a 135tkr (100.000+arbetsgivaravgifter). Om han har dom månadskostnader han ger uttryck för, vilket kanske är tveksamt, så undrar man ju hur han hanterar det (måste sälja av mycket för att fixa det).

Inkomst av kapital är lite lurigare för man kan privat äga en ISK eller KF och då schablonbeskattas denna istället för den faktiska vinsten/förlusten som skett. Så det kan vara delvis missvisande siffror. Men det är klart om inkomst av kapital är -191776 så tyder det inte på enorma kapitalvinster.

För att ingen skall missförstå detta inlägg: AA redovisar alla sina inkomster helt korrekt och det är total samklang mellan hans företags uppgifter och hans privata deklarationer. Det är t o m så att han betalar mer i skatt än han egentligen behövt göra, så det tycker jag vi tackar honom för! Han är på inget sätt någon "scam" utan har tydlig transparens, det jag tror många retar sig på är hans sätt att upprepat uttrycka (och förmodligen själv tro) att han är överlägsen sin omvärld.

Är han smartare än alla andra avseende ekonomi och börsen, inklusive oss här på Looserville? Det överlåter jag att låta var och en avgöra själv.
Citera
2025-03-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Tack för infon. Ja, jag var lite grov i beräkningen och särskilt uttaget för 2025. Men den stora osäkerheten i min beräkning är så klart vilka år uttagen gjorts, därav att jag fick göra antaganden utifrån AAs sannolika andra inkomster under åren.

Men kan du även se hur stora uttagen varit för respektive år sedan start/2020? Vore schysst om du kan dela dessa så kan jag uppdatera beräkningen och få fram bättre resultat. Då kan jag även laborera med olika belåningsgrad på index så kan vi se hur det står sig.
Han redogör för uttag / utveckling sen start 2020 i en klump. Uttag det här året kommer redovisas mer i detalj. Jag ska försöka återge det så gott jag kan. Det sägs vara dags för lön eller uttag i mars, vi får se hur AA hanterar det.

Citat:
Ursprungligen postat av EdMcBain
Det är mycket spekulationer här om AA:s portföljer och ekonomi. Det finns ju faktiskt offentliga handlingar som ger en ganska klar bild.

I ett tidigare inlägg, #1308, beskrivs hur AA:s företags siffror utvecklats 2020-2023. Hans huvudportfölj och även intäkterna från Youtube finns i bolaget. Utvecklingen framgår ju tydligt, det som jag tycker är mest anmärkningsvärt att han väljer att ta pengar via högbeskattad lön istället för lågbeskattad utdelning (som man kan göra upp till ett visst belopp).

Även deklarationer är offentliga vad avseende huvuduppgifter och kan enkelt erhållas via diverse tjänster på nätet. Därav framgår:

2021: Inkomst av tjänst: 495000 Inkomst av kapital: -51885
2022: Inkomst av tjänst: 270000 Inkomst av kapital: 151354
2023: Inkomst av tjänst: 100000 Inkomst av kapital: -191776

Inkomst av tjänst är brutto, d v s före skatt. Med 30% kommunalskatt, så 2023 blir det 70.000 netto, d v s 5.833 kr/månad. Lönen stämmer exakt med företagets personalkostnader som är på c:a 135tkr (100.000+arbetsgivaravgifter). Om han har dom månadskostnader han ger uttryck för, vilket kanske är tveksamt, så undrar man ju hur han hanterar det (måste sälja av mycket för att fixa det).

Inkomst av kapital är lite lurigare för man kan privat äga en ISK eller KF och då schablonbeskattas denna istället för den faktiska vinsten/förlusten som skett. Så det kan vara delvis missvisande siffror. Men det är klart om inkomst av kapital är -191776 så tyder det inte på enorma kapitalvinster.

För att ingen skall missförstå detta inlägg: AA redovisar alla sina inkomster helt korrekt och det är total samklang mellan hans företags uppgifter och hans privata deklarationer. Det är t o m så att han betalar mer i skatt än han egentligen behövt göra, så det tycker jag vi tackar honom för! Han är på inget sätt någon "scam" utan har tydlig transparens, det jag tror många retar sig på är hans sätt att upprepat uttrycka (och förmodligen själv tro) att han är överlägsen sin omvärld.

Är han smartare än alla andra avseende ekonomi och börsen, inklusive oss här på Looserville? Det överlåter jag att låta var och en avgöra själv.

Tack för genomgång och sammanställning! Att han väljer lön ist för utdelning kan tänkas bero på att han behöver ha lön för ränteavdrag på huslån el rotavdrag. Det kan också vara så att han behöver kunna visa på inkomst av lön för sitt huslån.
Citera
2025-03-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Han redogör för uttag / utveckling sen start 2020 i en klump. Uttag det här året kommer redovisas mer i detalj. Jag ska försöka återge det så gott jag kan. Det sägs vara dags för lön eller uttag i mars, vi får se hur AA hanterar det.

Tack, låter mycket bra.

Tack för genomgång och sammanställning! Att han väljer lön ist för utdelning kan tänkas bero på att han behöver ha lön för ränteavdrag på huslån el rotavdrag. Det kan också vara så att han behöver kunna visa på inkomst av lön för sitt huslån.

Håller också med om att det var en mycket bra genomgång. Det borde minska illasinnade kommentarer om att allt är bluff.

Tror också att AA tar lön för att kunna skattemässigt utnyttja räntekostnaderna. Jag gissar också att det stora underskottet i kapital är pga att han kör värdepappershandeln i KF/ISK men att belåningen ligger utanför dessa på separat kreditkonto (och därtill finns kanske lån på hus mm).
Citera
2025-03-14, 20:21
Medlem
Blingons avatar
Nej, jag anser inte att AA är transparent.

Som jag ser det så använder han sig av dubbel hävstång genom att först belåna huset fullt ut (enligt egen utsago) och därefter använda pengarna på börsen, där han belånar dem en gång till (enligt egen utsago) när han köper aktier.

Han har själv medgett att huset är fullbelånat, vilket i sammanhanget tolkas som att det används för aktieaffärer.

Hur stor del av huslånet används för att egentligen täcka upp för de förluster han gör, med avsikt för att snygga upp sina "aktievinster"?

Det han håller på med är varken AktieAnalys eller investering. Det är ren och skär spekulation med en vansinnig risktagning, både vad gäller aktier och privatekonomi.

Om han i mina ögon ska ses som transparent, bör han:

- Redogöra för den roll som hans huslån har i hans aktieaffärer.

- Prestera någon typ av screenshot från sina Nordnetkonton, alternativt öppna upp dem för allmän beskådan på Shareville.

Om man nu är Börsgudens Chef med en unik förmåga till att göra pengar på börsen, så ska ovanstående inte vara något problem. Att bara presentera hemmagjorda Excelark duger inte.

Jag anser att det är helt ok att spela på börsen, på samma sätt som jag anser att det också är ok att stå på Solvalla och satsa allt man äger och har på vinnare i lopp nr 5, eller att köpa Bull/bear-certifikat med 20+ i häv. Men att gå ut med att kalla detta beteende för "investering" eller aktieanalys, är självbedrägeri.

Varför bryr jag mig? Jo, för det som bekymrar mig med AA är främst tre saker:

- Att oerfarna nybörjare "tar rygg" på AA och hans YouTubekanal och börjar "investera" på samma sätt.

- Är hans partner/sambo/familj medveten om att det fullbelånade huset används som säkerhet, samtidigt som AA spelar på högriskaktier, också där med full belåning och konsekvenserna om/när detta går fel?

- Att AA har satt sig i en lånefälla som han inte kommer ur på något annat sätt, än att ta ett allt större risktagande som ökar med tiden, för att vinna tillbaka det han tidigare har förlorat.

Det AA gör är att försöka normalisera och rättfärdiga sitt vansinniga risktagande, som gränsar till spelmissbruk, genom att dölja detta bakom en fasad av någon sorts seriös aktieanalys.

Jag önskar givetvis att AA kommer lyckas med sitt spelande och att han någon dag kommer "ta hem" storvinsten. Det hade varit trevligt att se i en YouTubevideo.

Men min rekommendation till AA, i all välmening, är att se över sitt totala risktagande gällande ekonomin som helhet.
Citera
2025-03-14, 21:32
Medlem
Ger vi för mycket uppmärksamhet till AA här i tråden? Är det snarare att man vill skriva något och ge sin kommentar på Flashback än något annat?
Citera
2025-03-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ger vi för mycket uppmärksamhet till AA här i tråden?

Du vet vad tråden heter va?
Citera
2025-03-14, 23:28
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Citera
2025-03-14, 23:53
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Men min rekommendation till AA, i all välmening, är att se över sitt totala risktagande gällande ekonomin som helhet.

Tror inte AA tar till sig några rekommendationer från nån random på Looserwille även om det är välment!
Citera
2025-03-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Du manipulerade mitt inlägg. Inte bra!
Citera
2025-03-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ger vi för mycket uppmärksamhet till AA här i tråden? Är det snarare att man vill skriva något och ge sin kommentar på Flashback än något annat?

Vi gör honom en stor tjänst i så fall. Han har ju sagt i nån video från förr, att genom att skriva om honom (ju mer ju bättre oavsett pos eller neg) ökar intresset för hans videor, och med det hans inkomster, men att vi haters är så obegåvade att vi inte förstår det, eller nått i den stilen
Citera
2025-03-15, 20:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Så kan det vara. Samtidigt tror jag det att bra att ge honom uppmärksamhet i syfte att varna andra att gå i hans fotspår. Som någon i tråden skrev så är Aktieanalytikerna ingen analytiker, utan spekulant. Han spekulerar på börsen med maxbelåning, en form spelmissbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in