Igår, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Har nu lyssnat klart på senaste YT.

Hörde jag rätt att AA kommer att ta ut utdelning i stället för lön från sin YouTube intäkter pga det är lägre skatt och därmed avstå pension

En nomalbegåvad egenföretagare tar väl ut lön (och betalar arbetsgivaravgift) så att man maxar pension ish 50k per månad. Utöver 50K/månad tar man ut i utdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Han kommer ju att få runt 200k/mån. Från den statliga pensionen! (Enligt hans excelblad)

Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Nu kan jag ingenting om företagsekonomi. Har inte heller sett videon ifråga, då jag har svårt för den mannen. Men skatt på utdelning är ju lägre än att ta ut lön (+arbetsgivaravgift). Det kan väl inte gå att göra så? För inte har vår AA hittat ett kryphål som ingen annan upptäckt.

AA har ju redan en gigantisk pension i sina excelkalkyler. Återstår att se hur det blir i verkligheten

Han påtalar ju ständigt hur rädd han är för att betala skatt. Då borde han också ta utdelning från sitt bolag och inte lön som han gör idag. Sannolikt är det för att kunna utnyttja ränteavdrag på huslånet alt att visa banken att han har lön så att han får behålla lånet på huset som gör att han tar lön istället för utdelning, trots att mer försvinner i skatt.
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Nu kan jag ingenting om företagsekonomi. Har inte heller sett videon ifråga, då jag har svårt för den mannen. Men skatt på utdelning är ju lägre än att ta ut lön (+arbetsgivaravgift). Det kan väl inte gå att göra så? För inte har vår AA hittat ett kryphål som ingen annan upptäckt.

Finns två regler för utdelning från eget aktiebolag. Huvudregeln och Förenklingsregeln. Har man ett litet AB och inga anställda använder man förenklingsregeln. Man får ta ut lite drygt 200K i utdelning till en rabatterad skattesats. Den exakta summan justeras årligen. Så har det iaf varit hitills, men det ska tydligen komma någon ny regel så att det taket ska höjas avsevärt.

Hur som helst är det lägre skatt på utdelning än på lön.
Citera
Igår, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD

Hur som helst är det lägre skatt på utdelning än på lön.

Skatten är lägre eftersom utdelning inte ger några socialförsäkrings- och pensionsförmåner.
Citera
Idag, 10:35
Medlem
Man kan väl misstänka att AA kommer ta lön minst så han kan nyttja ränteavdraget.
Jämför man lön och utdelning på tex 100.000 kr så bör han ha lite drygt 50.000 kr ut om lön (efter sociala avgifter och skatt) mot drygt 60.000 kr ut om utdelning (drygt 20% vinstskatt och sedan 20% skatt på utdelningen). Ingen jätteskillnad. Och som sagt ingen pension mm om utdelning. Hade AA haft högre lön så han kommit över gränsen för statlig skatt hade effekten av utdelningen blivit bättre.
Citera
Idag, 14:33
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Man kan väl misstänka att AA kommer ta lön minst så han kan nyttja ränteavdraget.
Jämför man lön och utdelning på tex 100.000 kr så bör han ha lite drygt 50.000 kr ut om lön (efter sociala avgifter och skatt) mot drygt 60.000 kr ut om utdelning (drygt 20% vinstskatt och sedan 20% skatt på utdelningen). Ingen jätteskillnad. Och som sagt ingen pension mm om utdelning. Hade AA haft högre lön så han kommit över gränsen för statlig skatt hade effekten av utdelningen blivit bättre.
Ah, just det. Bolagets vinst måste ju skattas för och vinsten blir ju högre om man inte tar ut lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in