Citat:
Ursprungligen postat av
RobertSmith
Har nu lyssnat klart på senaste YT.
Hörde jag rätt att AA kommer att ta ut utdelning i stället för lön från sin YouTube intäkter pga det är lägre skatt och därmed avstå pension
En nomalbegåvad egenföretagare tar väl ut lön (och betalar arbetsgivaravgift) så att man maxar pension ish 50k per månad. Utöver 50K/månad tar man ut i utdelning.
Citat:
Ursprungligen postat av
jack.daniels
Han kommer ju att få runt 200k/mån. Från den statliga pensionen! (Enligt hans excelblad)
Citat:
Ursprungligen postat av
drullured
Nu kan jag ingenting om företagsekonomi. Har inte heller sett videon ifråga, då jag har svårt för den mannen. Men skatt på utdelning är ju lägre än att ta ut lön (+arbetsgivaravgift). Det kan väl inte gå att göra så? För inte har vår AA hittat ett kryphål som ingen annan upptäckt.
AA har ju redan en gigantisk pension i sina excelkalkyler. Återstår att se hur det blir i verkligheten
Han påtalar ju ständigt hur rädd han är för att betala skatt. Då borde han också ta utdelning från sitt bolag och inte lön som han gör idag. Sannolikt är det för att kunna utnyttja ränteavdrag på huslånet alt att visa banken att han har lön så att han får behålla lånet på huset

som gör att han tar lön istället för utdelning, trots att mer försvinner i skatt.