2024-11-07, 16:56
Medlem
Att han har psykproblem lyser igenom tydligt, några aktier har han tydligen prickat rätt, men lite kusligt om folk köper hans väg till ev rikedom....
Citera
2024-11-07, 17:16
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Dags för Aktieanalytikern att vrida på kranen igen och köpa på sig en ny omgång förlustaktier. Innehavet Nobia redovisar röda siffror över nästan hela linjen och aktien rasar med 13 %.

Hexatronic under 40 nu, undrar om han sålt av än😂
Han la ut en video innan rapport om att han gått in tungt igen på hexatronic, sen föll den efter rapporten och han fyllde på mer sen gick den upp lite och han tog ut runt 80000.
Jag fattar icke hur han får det att gå runt?
Varje gång han tar ut lön blir han av med aktier, vilket borde ge han mindre att låna för.
Citera
2024-11-07, 17:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Hexatronic under 40 nu, undrar om han sålt av än😂
Han la ut en video innan rapport om att han gått in tungt igen på hexatronic, sen föll den efter rapporten och han fyllde på mer sen gick den upp lite och han tog ut runt 80000.
Jag fattar icke hur han får det att gå runt?
Varje gång han tar ut lön blir han av med aktier, vilket borde ge han mindre att låna för.

Såg på X att han öppnar för att gå till Arbetsförmedlingen samt skaffa tält, så det börjar kanske sjunka in
Citera
2024-11-07, 18:22
Medlem
Jag förstår inte hur Nordnet kan ge honom kredit på flera miljoner när han har en sådan låg inkomst. Han har nog fått en kredit en gång och sen har Nordnet aldrig omprövat den. Banker är dock skyldiga att göra vissa kontroller och det är inte tillåtet att låna ut pengar utan att bedöma återbetalningsförmåga. Den som orkar kan ju kontakta Nordnet och eventuellt även tipsa Finansinspektionen. AAs namn är i stort sett offentligt vid en googling så man behöver inte tipsa om en viss "AA".
Citera
2024-11-07, 18:40
Medlem
Citat:
Såg på X att han öppnar för att gå till Arbetsförmedlingen samt skaffa tält, så det börjar kanske sjunka in

Det efter Haypp som var hans 3e största innehav inför veckan rapportrasat. -16% idag. Ingen bra veckan för universums genom tiderna bästa aktieanalytiker.

Jag kan inte Haypp alls, men AAs analys har varit:
"Familjemedlemmar handlar där och är supernöjda" Ok, ett bra tecken att lägga på plussidan.
"Haypp är mycket billigare än konkurrenterna" Det tycker jag inte är ett köpargument, snarare ett frågetecken? Ok om de vill sälja på pris, men då räcker det väl att vara lite billigare än konkurrenterna?
Men det är en av AAs kvalitetsanalyser, vi andra förstår inte eftersom vi agerar på en 3årings nivå på börsen till skillnad från börsgudens chef.
Sällan har man längtat efter en film från AA så mycket som nu men han skrev kryptiskt på X att han inte kan göra filmer just nu. Möjligen är minneskortet fullt?
Citera
2024-11-07, 18:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår inte hur Nordnet kan ge honom kredit på flera miljoner när han har en sådan låg inkomst. Han har nog fått en kredit en gång och sen har Nordnet aldrig omprövat den. Banker är dock skyldiga att göra vissa kontroller och det är inte tillåtet att låna ut pengar utan att bedöma återbetalningsförmåga. Den som orkar kan ju kontakta Nordnet och eventuellt även tipsa Finansinspektionen. AAs namn är i stort sett offentligt vid en googling så man behöver inte tipsa om en viss "AA".

Det är väl ändå en sak mellan honom och banken.
Citera
2024-11-07, 19:00
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Är det verkligen han som har det x kontot?
Citera
2024-11-07, 19:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Är det verkligen han som har det x kontot?
Ja, det är nystartat tyckte jag att han sa i podden. Alla på X är så klart idioter, men han vill ändå veta vad de tycker
Citera
2024-11-07, 19:06
Medlem
Citat:
Det är väl ändå en sak mellan honom och banken.

Staten är inblandad eftersom bankernas utlåning är reglerad. Och staten, det är du och jag. Jag är alltså också inblandad.
Citera
2024-11-07, 19:17
Medlem
Citat:
Staten är inblandad eftersom bankernas utlåning är reglerad. Och staten, det är du och jag. Jag är alltså också inblandad.
Samtidigt har ju Nordnet säkerhet i de värdepapper han äger, de jobbar säkert hårt med rätt belåningsgrad etc och kräver omg åtgärd när krediten övertraseras.

Avanza har i princip inga kreditförluster, NN något högre men de är kopplade till privatlån som de avyttrat till IKEA från 1 okt. Så deras kreditförluster kommer också att sjunka från Q4 i år, förmodligen till samma nivå som Avanzas.
Citera
2024-11-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Samtidigt har ju Nordnet säkerhet i de värdepapper han äger, de jobbar säkert hårt med rätt belåningsgrad etc och kräver omg åtgärd när krediten övertraseras.

Avanza har i princip inga kreditförluster, NN något högre men de är kopplade till privatlån som de avyttrat till IKEA från 1 okt. Så deras kreditförluster kommer också att sjunka från Q4 i år, förmodligen till samma nivå som Avanzas.

Förvisso. Men Nordnet och Avanza gör båda kreditupplysningar på sina kunder innan de beviljar en enda krona i kredit. För att kunna ta två miljoner i lån på en miljon i eget kapital kräver båda bankerna att man också har en inkomst. Det är ju fullt möjligt att Nordnet inte kommer minska AAs kreditlimit även om de får klart för sig att han inte jobbar och bara har en artificiell inkomst baserad på att han tar ut kapital från Nordnet från sitt bolag och då händer ju inget. Men om han har brutit mot lånevillkoren måste Nordnet så klart få kännedom om det.
Citera
2024-11-07, 19:28
Medlem
Citat:
Förvisso. Men Nordnet och Avanza gör båda kreditupplysningar på sina kunder innan de beviljar en enda krona i kredit. För att kunna ta två miljoner i lån på en miljon i eget kapital kräver båda bankerna att man också har en inkomst. Det är ju fullt möjligt att Nordnet inte kommer minska AAs kreditlimit även om de får klart för sig att han inte jobbar och bara har en artificiell inkomst baserad på att han tar ut kapital från Nordnet från sitt bolag och då händer ju inget. Men om han har brutit mot lånevillkoren måste Nordnet så klart få kännedom om det.

Den portfölj han pratar om på YT ligger i hans företag. Vet inte om det gör någon skillnad, kanske har företaget bra kreditbetyg utan verksmahet? Men han har ju belåning i flera privata portföljer också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in