Citat:
Ursprungligen postat av
Vikbar
Det här med alkohol och semester... Jag har räknat på kalorierna jag sätter i mig via alkoholen nu när man är ledig..🫣. Det motsvarar 8-10000 kalorier i veckan. Alltså över ett, uppemot 1,35, kilo kroppsfett per vecka. Jag räknar på att jag dricker motsvarande 5-6 burkar öl per dag. Folkhälsofacisterna får väll sprutt nu, men men motsvarande 4-6 burkar är i min värld helt normalt för mig på min ledighet. Jag tar 1-2 drinkar, ett till två glas vin och sedan några öl per dag.
Nu när jag bestämt mig för att gå ned i vikt är jag dock fundersam på dessa mängder av kalorier jag får i mig. Så därför tänker jag så här nu. Snart är semestern slut och då återgår man ju till ett annat liv. Jag kommer då mer än halvera alkoholintaget och bara det i sig borde ge ca 0,5-0,7 kg viktnedgång i veckan. Alltså är allt under kontroll, skål! 😅
Jag tycker jag har haft ganska begränsad effekt av M, både på det som sker inne i kroppen och i hjärnan men även på vågen. Kört 16 doser och ökat var fjärde vecka så jag har tagit fjärde dosen av 10 mg. Har dessutom ändrat matintaget allt mer. Ändå ganska beskedlig viktedgång. Men drar man i sig 10 000 kalorier via alkohol i veckan under 5 veckor kan ju förklaringen finnas där..😆
Läkaren skrev nyss ut en penna på 12,5 mg och sedan flera uttag på 15 mg. Nu när jag räknat på kalorierna från alkohol funderar jag på att ligga kvar ett tag på 10 mg och klicka det ur mina 12,5 och 15-pennor för att se om det räcker när alkoholintaget minskar.
Alkohol över huvud taget. Jag hade också ganska högt alkoholintag. Var lite orolig när jag tog en massa prover innan jag började där bl.a. det beryktade PeTH-testet ingick. Detta var innan det blev skandal i media över det. Jag hade iofs bara 0,1 (ska vara under 0,3) men då hade jag hållit igen lite helgen innan.
Mounjaro har gjort att jag har tappat suget efter såväl alkohol, nikotin och godis. Jag ids inte dricka det som inte är gott. Dessutom har smaken ändrat sig. Numera är favoriten Imperial Stout, men det räcker med en 33:a.
Om man verkligen vill gå ner i vikt så är ju alkohol en enkel sak att dra ner på. Min sambo provade också Mounjaro men har inte känt samma effekt på suget efter alkhol och har uppenbarligen inte samma önskan att gå ner eftersom han fortfarande dricker stora mängder öl.
Mitt motto nu för tiden är att bara äta och dricka det som är jättegott! Det andra förtjänar inte att äta.
Jag har nått min målvikt och försöker nu hitta en bra balans mellan medicin och mat. Ännu så länge går jag dock fortfarande ner lite sakta, ska nog sänka från 2 mg var 3,5:e dag.