2026-08-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyogarden
Jag har precis nu idag varit på provtagning, fick via recept direkt. Inväntar svar på proverna men förstår att det kan ta upp till en vecka… Är väldigt angelägen om att få starta med mounjaro. BMI 30 och 45 år gammal. Har försökt med alla metoder de senaste 5 åren. Har varit naturligt smal i hela mitt liv! Under barndomen ifrågasatte folk tillomed om jag hade ätstörning.. Har kunnat äta VAD KAG VILL i hela mitt liv men runt 39-39 års åldern så hände det nånting? Jag har varit en passiv motståndare till GLP1, tänkt på alla biverkningar… Men nu tänkt om verkligen, för varje år som går så ökar jag i vikt trots försök med personlig PT o kostschema. Nu väntar jag bara ivrigt på svar på proverna! Nån som vet ungefärligt hur lång tid det brukar ta innan man får kontakt o recept efter att blodprover tagits? Och så är jag lite orolig för proverna, tänker på leverfunktionen… Jag har precis haft 5 veckors semester och unnat mig vin flera dagar veckan

Hur gick proverna? Var de på doktera du sökte? Vill med söka nu efter semester men är även jag orolig över leverproverna efter semester 🙈😅
Citera
2026-08-04, 07:55
Medlem
Mounjaro har helt förändrat mitt liv till det bättre! Från 140kg till idag 98kg. Jag är piggare, äter bättre, tränar och sexlusten har ökat. Började köpa dyra recept via doktera men har sen ett par månader tillbaka köpt frystorkat från en svensk leverantör för en tredjedel av priset. Kommer fortsätta underhållsdosera för jag mår riktigt bra med dessa injektioner.
Citera
2026-08-04, 13:42
Medlem
Jag har nu gått ner 33 kilo. Var egentligen nöjd vid nyår, hade då gått ner 25 kilo, men jag har trappat ner medicinen långsamt samtidigt som jag ökat träning och fysisk aktivitet för att det är roligt och går lättare, så ytterligare 8 kilo försvann. Nu känner jag mig helt nöjd. Var uppe på 5 mg var femte dag n (motsvarar ungefär 6,5 i veckodos) som högst. Nu tar jag 2 mg var 3,5:e dag. Har varit lite lägre i dos men då kom suget. Jag klickar från 10 mg penna, får recept från VC. Ser inte framför mig att jag någonsin kommer att sluta!
Citera
2026-08-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tainu
Tjenis, jag provade skriva ett PM åt dig med det gick inte, jag undrade lite om ställena du skrev om här. Ha det!

Är också intresserad av var……
Citera
2026-08-05, 21:19
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Skulle aldrig köpa från svart marknad, man vet inte vad man får och kanske pennorna legat i rumstemperatur i flera månader och utgånget datum. Det är som att spela rysk roulette med sig själv.

100% samma här! Absolut, lek med ditt liv och stoppa i dig va fan du vill, men kom inte å gnäll och kräv sjukvård när det visade sig att kinespulvret innehöll saltsyra...

Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
Man köper det frystorkat och blandar ut det själv hemma så hållbarheten är inget problem.
Dom andra riskerna är ju fullt rimliga och måste avvägas.
Finns labb som testar att det du fått är rätt.

Mmm, tar de sen ansvar för om det kommit in nåt skit i pulvret? Finns labb som testar? Och de är att lita på? Ackrediterade labb som genomgår rigorösa kontroller? Är verkligen inget fan av läkemedelsbolagen, men att injicera sig med nån random kinesdrog istället för originalet...

Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen10
Jag har använt Mounjaro sen mitten av februari.
Jag har gått ner 23 kilo.
Har gått på 2,5 tills för två veckor sen, då effekter försvann. Höjde till 5,0.
Inga biverkningar.
Målet är att ta under semestern och sen sluta.
Jag är sååå nöjd😊
Har fått jobba för kilona, då effekten hållit i sig typ fyra dagar.
Jag har tyckt att det varit bra med de tre dagarna, det är ju så jag ska leva sen.
Äter samma mat som tidigare, bara lite mindre…
Känner mig inte varmare än tidigare, snarare tvärtom 😊

Så 2,5 har funkat bra under så lång tid? Hur kändes det när det "slutade funka"?
Citera
2026-08-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
100% samma här! Absolut, lek med ditt liv och stoppa i dig va fan du vill, men kom inte å gnäll och kräv sjukvård när det visade sig att kinespulvret innehöll saltsyra...

Mmm, tar de sen ansvar för om det kommit in nåt skit i pulvret? Finns labb som testar? Och de är att lita på? Ackrediterade labb som genomgår rigorösa kontroller? Är verkligen inget fan av läkemedelsbolagen, men att injicera sig med nån random kinesdrog istället för originalet...

Så 2,5 har funkat bra under så lång tid? Hur kändes det när det "slutade funka"?

Ser det som att köpa alvedon eller orifarm paracetamol. det är ju samma aktiva substans.
Som jag förstår det är peptid-tillverkningen oerhört automatiserad och väldigt "enkel" för dom som har utrustningen. Medicinen tillverkas för några enstaka kronor och säljs med enorma marginaler så dom tjänar pengar och har ett incitament att göra bra grejer för att fortsätta göra det.
Finns alltid en risk, folk blir dåliga även av Eli Lily's blandning men då har du ju möjlighet att kräva ut ansvar på ett helt annat sätt.

Jag avundas er som har råd att betala 5,000kr i månaden för medicinen eller får god effekt på 2.5mg och kan klicka jag har tyvärr inte den möjligheten men känner samtidigt att jag vill åt den bättre livskvalitén medicinen ändå ger.
Citera
2026-08-06, 09:59
Medlem
Det här med alkohol och semester... Jag har räknat på kalorierna jag sätter i mig via alkoholen nu när man är ledig..🫣. Det motsvarar 8-10000 kalorier i veckan. Alltså över ett, uppemot 1,35, kilo kroppsfett per vecka. Jag räknar på att jag dricker motsvarande 5-6 burkar öl per dag. Folkhälsofacisterna får väll sprutt nu, men men motsvarande 4-6 burkar är i min värld helt normalt för mig på min ledighet. Jag tar 1-2 drinkar, ett till två glas vin och sedan några öl per dag.

Nu när jag bestämt mig för att gå ned i vikt är jag dock fundersam på dessa mängder av kalorier jag får i mig. Så därför tänker jag så här nu. Snart är semestern slut och då återgår man ju till ett annat liv. Jag kommer då mer än halvera alkoholintaget och bara det i sig borde ge ca 0,5-0,7 kg viktnedgång i veckan. Alltså är allt under kontroll, skål! 😅

Jag tycker jag har haft ganska begränsad effekt av M, både på det som sker inne i kroppen och i hjärnan men även på vågen. Kört 16 doser och ökat var fjärde vecka så jag har tagit fjärde dosen av 10 mg. Har dessutom ändrat matintaget allt mer. Ändå ganska beskedlig viktedgång. Men drar man i sig 10 000 kalorier via alkohol i veckan under 5 veckor kan ju förklaringen finnas där..😆

Läkaren skrev nyss ut en penna på 12,5 mg och sedan flera uttag på 15 mg. Nu när jag räknat på kalorierna från alkohol funderar jag på att ligga kvar ett tag på 10 mg och klicka det ur mina 12,5 och 15-pennor för att se om det räcker när alkoholintaget minskar.
Citera
2026-08-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikbar
Det här med alkohol och semester... Jag har räknat på kalorierna jag sätter i mig via alkoholen nu när man är ledig..🫣. Det motsvarar 8-10000 kalorier i veckan. Alltså över ett, uppemot 1,35, kilo kroppsfett per vecka. Jag räknar på att jag dricker motsvarande 5-6 burkar öl per dag. Folkhälsofacisterna får väll sprutt nu, men men motsvarande 4-6 burkar är i min värld helt normalt för mig på min ledighet. Jag tar 1-2 drinkar, ett till två glas vin och sedan några öl per dag.

Nu när jag bestämt mig för att gå ned i vikt är jag dock fundersam på dessa mängder av kalorier jag får i mig. Så därför tänker jag så här nu. Snart är semestern slut och då återgår man ju till ett annat liv. Jag kommer då mer än halvera alkoholintaget och bara det i sig borde ge ca 0,5-0,7 kg viktnedgång i veckan. Alltså är allt under kontroll, skål! 😅

Jag tycker jag har haft ganska begränsad effekt av M, både på det som sker inne i kroppen och i hjärnan men även på vågen. Kört 16 doser och ökat var fjärde vecka så jag har tagit fjärde dosen av 10 mg. Har dessutom ändrat matintaget allt mer. Ändå ganska beskedlig viktedgång. Men drar man i sig 10 000 kalorier via alkohol i veckan under 5 veckor kan ju förklaringen finnas där..😆

Läkaren skrev nyss ut en penna på 12,5 mg och sedan flera uttag på 15 mg. Nu när jag räknat på kalorierna från alkohol funderar jag på att ligga kvar ett tag på 10 mg och klicka det ur mina 12,5 och 15-pennor för att se om det räcker när alkoholintaget minskar.

Alkohol över huvud taget. Jag hade också ganska högt alkoholintag. Var lite orolig när jag tog en massa prover innan jag började där bl.a. det beryktade PeTH-testet ingick. Detta var innan det blev skandal i media över det. Jag hade iofs bara 0,1 (ska vara under 0,3) men då hade jag hållit igen lite helgen innan.

Mounjaro har gjort att jag har tappat suget efter såväl alkohol, nikotin och godis. Jag ids inte dricka det som inte är gott. Dessutom har smaken ändrat sig. Numera är favoriten Imperial Stout, men det räcker med en 33:a.

Om man verkligen vill gå ner i vikt så är ju alkohol en enkel sak att dra ner på. Min sambo provade också Mounjaro men har inte känt samma effekt på suget efter alkhol och har uppenbarligen inte samma önskan att gå ner eftersom han fortfarande dricker stora mängder öl.

Mitt motto nu för tiden är att bara äta och dricka det som är jättegott! Det andra förtjänar inte att äta.
Jag har nått min målvikt och försöker nu hitta en bra balans mellan medicin och mat. Ännu så länge går jag dock fortfarande ner lite sakta, ska nog sänka från 2 mg var 3,5:e dag.
Citera
2026-08-06, 11:12
Medlem
Ojojoj vad vanligt det verkar vara med att folk går ”egna vägar” för att få tag på medicinen. Lite skrämmande. Jag kan förstå att man tycker att medicinen är för dyr. Förstår inte varför den inte subventioneras i Sverige.
Att få dålig hjärt/ kärl hälsa, diabetes m.m kostar samhället också pengar. Men Sverige tänker uppenbarligen kortsiktigt i detta, tyvärr. Att förebygga är bättre än att bota är verkligen främmande ord för sjukvården.
Jag bor i Tyskland och får p.g.a höga blodsockervärden Mounjaro för 10€ per månad. Detta har hjälpt med viktminskning också. Hade BMI på 29.
En del människor här (i Tyskland) som betalar allt själva -dvs har varken prediabetes eller diabetes använder sig av ”klickmetoden” för att få medicinen att räcka längre. Och då blir det alltså lite billigare.
Citera
2026-08-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Alkohol över huvud taget. Jag hade också ganska högt alkoholintag. Var lite orolig när jag tog en massa prover innan jag började där bl.a. det beryktade PeTH-testet ingick. Detta var innan det blev skandal i media över det. Jag hade iofs bara 0,1 (ska vara under 0,3) men då hade jag hållit igen lite helgen innan.

Mounjaro har gjort att jag har tappat suget efter såväl alkohol, nikotin och godis. Jag ids inte dricka det som inte är gott. Dessutom har smaken ändrat sig. Numera är favoriten Imperial Stout, men det räcker med en 33:a.

Om man verkligen vill gå ner i vikt så är ju alkohol en enkel sak att dra ner på. Min sambo provade också Mounjaro men har inte känt samma effekt på suget efter alkhol och har uppenbarligen inte samma önskan att gå ner eftersom han fortfarande dricker stora mängder öl.

Mitt motto nu för tiden är att bara äta och dricka det som är jättegott! Det andra förtjänar inte att äta.
Jag har nått min målvikt och försöker nu hitta en bra balans mellan medicin och mat. Ännu så länge går jag dock fortfarande ner lite sakta, ska nog sänka från 2 mg var 3,5:e dag.
Bara att gratulera till målvikten, snyggt jobbat! Jag har också förvånansvärt bra värden förutom blodtrycket. Nu kan man ju inte dricka året om som om det vore semester. Men ligger de flesta veckorna såklart över de extremt låga rekommendationerna som finns. M har påverkat känslan för alkohol marginellt, men det finns där.

Jag brukar gå upp några (extra) kilo på semestern men i år kommer det bli minus 1-2 kg. Med min beräkning av överkonsumtionen(jämfört med vanliga veckor) har då ändå alkoholen skjutit till ca 3-4 kg. Så utan det hade jag gått ned 4-6 kg på dessa 6 veckor. Vi får se om min teori håller i höst.
Citera
2026-08-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Ojojoj vad vanligt det verkar vara med att folk går ”egna vägar” för att få tag på medicinen. Lite skrämmande. Jag kan förstå att man tycker att medicinen är för dyr. Förstår inte varför den inte subventioneras i Sverige.
Att få dålig hjärt/ kärl hälsa, diabetes m.m kostar samhället också pengar. Men Sverige tänker uppenbarligen kortsiktigt i detta, tyvärr. Att förebygga är bättre än att bota är verkligen främmande ord för sjukvården.
Jag bor i Tyskland och får p.g.a höga blodsockervärden Mounjaro för 10€ per månad. Detta har hjälpt med viktminskning också. Hade BMI på 29.
En del människor här (i Tyskland) som betalar allt själva -dvs har varken prediabetes eller diabetes använder sig av ”klickmetoden” för att få medicinen att räcka längre. Och då blir det alltså lite billigare.

Att folk tar "research only" peptider är inget nytt, finns tråd på flashback ifrån 2011.
(FB) Den stora tråden om peptider

Det som är nytt och "boomar" är väl just genomslaget av semaglutid / tirzepatid på "vanliga marknaden" har fått folk att öppna ögonen för det.
I usa är även "compounded tirzepatide" ett vanligt fenomen där man inte köper medicinen av eli lily utan apotek importerar pulver ifrån kina och blandar åt patienterna.

Hade gärna köpt på apoteket om det ingick i högkostnadsskyddet.
Citera
2026-08-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
Att folk tar "research only" peptider är inget nytt, finns tråd på flashback ifrån 2011.
(FB) Den stora tråden om peptider

Det som är nytt och "boomar" är väl just genomslaget av semaglutid / tirzepatid på "vanliga marknaden" har fått folk att öppna ögonen för det.
I usa är även "compounded tirzepatide" ett vanligt fenomen där man inte köper medicinen av eli lily utan apotek importerar pulver ifrån kina och blandar åt patienterna.

Hade gärna köpt på apoteket om det ingick i högkostnadsskyddet.

Ok, tack för info! Ja, bara det är 100% safe så funkar det ju. För mig är det viktigt att bli kollad av läkare med jämna mellanrum under behandlingen. Tar blodprov var 3:e månad, diskuterar dosen, livsstil mm. Skulle kännas lite osäkert annars. Ja, jag är väldigt tacksam att jag kan köpa det med subventionering. Normalt sett betalar man aldrig mer än 5€ per medicin här, men av någon anledning är vissa mediciner dyrare och där är det alltså 10€ som gäller. Såg också att det finns många privata aktörer när det gäller blodprovstagning (werlab, blodkollen mm). Så inte ens det ingår i den svenska sjukvården längre? Känns lite oroande ifall det är så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in