2026-08-08, 12:30
Medlem
Åh, helvete. Tog första dosen i torsdags. Idag kom smällen. Diarré och illamående från hell. Kramper i magen och svettas floder.

Ingen hunger igår men åt ändå 3 små måltider.

Idag bara frukost.

Har ett ytterst lågt stegmål, det lär bli svårt Idag.
Citera
2026-08-08, 20:06
Medlem
Fascinerande att man väljer att använda en så dyr medicin som Mounjaro ändå är för att man vill gå ner i vikt men sen har man så otroligt dålig disciplin att man inte kan avstå från att dricka 5-6 burkar öl varje dag bara för att det är semester. Då låter det som att man inte har fattat vad det var som gjorde att man blev överviktig.

Att förändra sina levnads och kostvanor är minst viktigt som att använda medicinen. Utan förändrat beteende så kommer man gå upp kilona man gått ner.

Sommarn
Citat:
Ursprungligen postat av Vikbar
Det här med alkohol och semester... Jag har räknat på kalorierna jag sätter i mig via alkoholen nu när man är ledig..🫣. Det motsvarar 8-10000 kalorier i veckan. Alltså över ett, uppemot 1,35, kilo kroppsfett per vecka. Jag räknar på att jag dricker motsvarande 5-6 burkar öl per dag. Folkhälsofacisterna får väll sprutt nu, men men motsvarande 4-6 burkar är i min värld helt normalt för mig på min ledighet. Jag tar 1-2 drinkar, ett till två glas vin och sedan några öl per dag.

Nu när jag bestämt mig för att gå ned i vikt är jag dock fundersam på dessa mängder av kalorier jag får i mig. Så därför tänker jag så här nu. Snart är semestern slut och då återgår man ju till ett annat liv. Jag kommer då mer än halvera alkoholintaget och bara det i sig borde ge ca 0,5-0,7 kg viktnedgång i veckan. Alltså är allt under kontroll, skål! 😅

Jag tycker jag har haft ganska begränsad effekt av M, både på det som sker inne i kroppen och i hjärnan men även på vågen. Kört 16 doser och ökat var fjärde vecka så jag har tagit fjärde dosen av 10 mg. Har dessutom ändrat matintaget allt mer. Ändå ganska beskedlig viktedgång. Men drar man i sig 10 000 kalorier via alkohol i veckan under 5 veckor kan ju förklaringen finnas där..😆

Läkaren skrev nyss ut en penna på 12,5 mg och sedan flera uttag på 15 mg. Nu när jag räknat på kalorierna från alkohol funderar jag på att ligga kvar ett tag på 10 mg och klicka det ur mina 12,5 och 15-pennor för att se om det räcker när alkoholintaget minskar.
Citera
2026-08-09, 11:17
Medlem
Noll alkohol är ett bra mål när man vill gå ner i vikt. Det är mycket onödiga kalorier. Man ska ju inte ha belöningar i form av mat/dryck för att komma bort från matmissbruket.
5-6 burkar dagligen är mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Fascinerande att man väljer att använda en så dyr medicin som Mounjaro ändå är för att man vill gå ner i vikt men sen har man så otroligt dålig disciplin att man inte kan avstå från att dricka 5-6 burkar öl varje dag bara för att det är semester. Då låter det som att man inte har fattat vad det var som gjorde att man blev överviktig.

Att förändra sina levnads och kostvanor är minst viktigt som att använda medicinen. Utan förändrat beteende så kommer man gå upp kilona man gått ner.

Sommarn
Citera
2026-08-09, 12:13
Medlem
Ja, noll alkohol har blivit min hållpunkt sen jag startade med Mounjaro. Även om det kan kännas lite tråkigt ibland. Men jag är alldeles för rädd för att få problem med bukspottkörteln (som även utan alkohol medför en viss stress för detta organ bara p.g.a Tirzepamid).
Att se till att få i sig mycket protein, styrketräning 2-3 ggr per vecka samt inte glömma att dricka mycket vatten är så viktigt. Kör dessutom med tillskott omega3, magnesium plus vitamin D+K.
Citera
2026-08-09, 20:44
Medlem
Haha, älskar dessa pekpinnar. Att veta exakt hur anda ska göra. Underbart. 😅
Citera
2026-08-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikbar
Haha, älskar dessa pekpinnar. Att veta exakt hur anda ska göra. Underbart. 😅
Det är väl inte så mycket pekpinnar, mer allmänna reflektioner.

Men om man nu är gravt överviktig, och ändå inte går ner i vikt trots en relativt hög dos så kan man ju fundera. Det är ju inte rocket science, stoppa I dig mindre kalorier än du gör av med så går man ner i vikt (i det korta perspektivet). Men om man inte förbättrar sin disciplin eller förändrar sina vanor så kommer man lägga på sig igen rätt snabbt. Speciellt om man (trots att man vill gå ner i vikt) drar i sig en ansenlig mängd alkohol varje dag bara för att det är semester.
Som sagt inga pekpinnar, you do you, men det visar att du har noll sjukdomsinsikt.
Citera
2026-08-12, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Det är väl inte så mycket pekpinnar, mer allmänna reflektioner.

Men om man nu är gravt överviktig, och ändå inte går ner i vikt trots en relativt hög dos så kan man ju fundera. Det är ju inte rocket science, stoppa I dig mindre kalorier än du gör av med så går man ner i vikt (i det korta perspektivet). Men om man inte förbättrar sin disciplin eller förändrar sina vanor så kommer man lägga på sig igen rätt snabbt. Speciellt om man (trots att man vill gå ner i vikt) drar i sig en ansenlig mängd alkohol varje dag bara för att det är semester.
Som sagt inga pekpinnar, you do you, men det visar att du har noll sjukdomsinsikt.

Det är sant att viktnedgång i alla lägen kommer av att man gör av med mer energi än man tar in.

Sjukdomen Obesitas däremot är något annat. Det är regleringen av kroppens signaler och styrning som gör att kroppen drar ner energiförbrukningen så gott den kan och signalerar att man inte orkar, behöver ta det lugnt och äta mer. DET är sjukdomen. Det Mounjaro och andra GLP-1-mediciner gör är att helt enkelt överrida kroppens egna signaler men en som säger "Livet är perfekt, du har gott om energi att göra vad du vill, Ingen svält på horisonten och lagrena är fulla". Det är dessa signaler som gör det så lätt att släppa vikt när man går på Mounjaro. Kroppen håller inte så hårt på fettreserverna utan de går att använda.

Ofta tror jag många väljer att hålla sig så låg i dos man kan så att man inte får känna den goda effekten av medicinen. Man klarar att stå emot sug efter onyttigt men har ändå svårt att gå ner. Då är min egen erfarenhet iaf att det kan göra stor skillnad att höja dosen lite grann.
Citera
2026-08-12, 18:48
Medlem
Iskalla fötter. Har normalt väldigt varma fötter, har aldrig haft kalla fötter. Ligger på 1500 kcal och känner ingen hunger. En helt ny känsla.
Citera
2026-08-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NJKD
Mounjaro har helt förändrat mitt liv till det bättre! Från 140kg till idag 98kg. Jag är piggare, äter bättre, tränar och sexlusten har ökat. Började köpa dyra recept via doktera men har sen ett par månader tillbaka köpt frystorkat från en svensk leverantör för en tredjedel av priset. Kommer fortsätta underhållsdosera för jag mår riktigt bra med dessa injektioner.

Samma här, helt sjuka priser på apoteket, tur det går att få tag på annat håll.
Citera
2026-08-14, 21:45
Medlem
Har du berättat för vänner och släkt? Jag har en god vän som gjort en viktoperation. Hon ville inte operera sig men läkaren sa att hon måste få ner vikten av flera skäl. Hon har inte råd med viktmedicin. Det känns taskigt nu att jag gör det som hon ville göra men som hon inte kunde finansiera.
Citera
2026-08-15, 20:01
Medlem
Mötte återigen en person som på allvar menar att det är "fusk" med medicin. "Varför gick du upp igen efter att ha minskat i vikt?". Tja...hört talas om jo-jo effekten kanske? Jag ska verkligen inte berätta för folk om min medicin.

Tror att min vän blir ledsen om jag berättar att jag tar medicin. Det är inte fusk. Jag har jo-jo bantat hela livet.
Citera
2026-08-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Mötte återigen en person som på allvar menar att det är "fusk" med medicin. "Varför gick du upp igen efter att ha minskat i vikt?". Tja...hört talas om jo-jo effekten kanske? Jag ska verkligen inte berätta för folk om min medicin.

Tror att min vän blir ledsen om jag berättar att jag tar medicin. Det är inte fusk. Jag har jo-jo bantat hela livet.

Tycker generellt att det är ganska kul att upplysa folk och berätta om min upplevelse. Blir extra kul när personen är anti 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in