2025-01-26, 23:22
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshgear80
Jag är inne på vecka 6 med Mounjaro och har tappat 9,8 kg. Inget godissug eller sug efter skräpmat. Helt fantastiskt 🙌
Nämen alltså vilket resultat! Hur ser din motion och träning ut nu vs. före Mounjarostart?
Citera
2025-01-29, 22:54
Medlem
tainus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zedde85
Tycker det är bra att denna tråd finns, för vill verkligen uppmärksamma dessa läkemedel.

Man, 37 år, 170 cm, vägde 94 kg.
Började min resa 2023 med Ozempic fråm yasen maj 2023 och använde det i ett halv år.
Gick från 94 till 76 utan någon träning, bara promenader.

Höll mig runt 77-78 i ett år men nu i december 2024 kom jag upp i 80kg och behövde sätta igång igen. Beslöt mig att köra med tirzepatid från en billig nät butik istället för dyra nät läkare. kostnaden sjönk markant till 1000 kr per månad.

En månads användning har har nu gått från 80 till 75 kg.
Tar 2.5mg doser.
Finner verkligen att tirzepatid verkar mycket starkare än Ozempic, måste ha en Skalman klocka som påminner mig att jag behöver äta något, då all hunger känsla försvunnit och blir illamående om jag äter mer än en liten portion.

Kort sagt, vill man gå ner i vikt utan ansträngning, så är detta ett mirakel medicin som jag behövt hela mitt liv.

Tjenis, jag provade skriva ett PM åt dig med det gick inte, jag undrade lite om ställena du skrev om här. Ha det!
Citera
2025-01-31, 18:34
Medlem
MrCheeZes avatar
Tog min första dos med 2,5mg nyss. Fick recept efter att ha varit i kontakt med blodtrycksdoktorn. Vet inte om jag ska känna någon effekt direkt efter sprutan eller inte. Men just nu 30 minuter efter sprutan känner jag ingen speciell skillnad. Startvikten är 115kg och min längd är 185cm. Mitt mål är att komma ner till 85kg.
Citera
2025-02-01, 15:36
Medlem
gregeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centet
Gör ett i inlägg för att uppmuntra andra. Finns massa bra i Ozempic-tråden men inte om Mounjaro tyvärr.

Jag är kvinna, väger 89kr och är 165cm. Jag fick mitt utskrivet via läkare i appen Eatit. Gjorde blodprover dagen innan och fick utskrivet direkt. Dom kräver dock att man ändå träffar deras dietister, men det är väl bara bra.
Var tvungen att beställa eftersom inga apotek i min närhet hade det.

Tog första dosen i lördags. Blev orolig att jag gjort något fel för jag har inte känt något alls, tills idag. Idag är jag frusen och har ingen aptit, så det känns skönt att jag känner av det haha.

Läste att en del får mer effekt av att ta dosen i överarmen, ska testa det vid nästa tillfälle. Den här gången tog jag i magen.

Hur fungerade det via Eatit, fanns det möjlighet att få Ozempic via dem också eller bara Mounjaro?
Citera
2025-02-02, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerus
Hur fungerade det via Eatit, fanns det möjlighet att få Ozempic via dem också eller bara Mounjaro?
Min av Eatit tilldelade läkare frågade lite kring det där. Han ville helst skriva ut Mounjaro, men jag fick uppfattningen att jag kunnat få något annat beroende på kostnad eller vad jag tyckte.

Nu tillhör jag den lilla skara som fått det mycket bättre under regeringen så kostnaden är inget problem alls för mig. Därför valde jag Mounjaro som statistiskt visat sig effektivast.
Citera
2025-02-02, 07:59
Medlem
Dag 14

Gått ner 6 kg sedan start. Har inte motionerat pga mancold, däremot äter jag kanske 1/3 mot vad jag gjorde innan och mycket nyttigt. I övrigt har jag mer energi än nånsin och ett betydligt jämnare humör, inser att jag hade ganska svåra problem med mitt blodsocker innan Mounjaro. Inga biverkningar förutom lite förstoppning i början av medicineringen. Hoppas komma igång med träningen i veckan
Citera
2025-02-02, 09:08
Medlem
MrCheeZes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Tog min första dos med 2,5mg nyss. Fick recept efter att ha varit i kontakt med blodtrycksdoktorn. Vet inte om jag ska känna någon effekt direkt efter sprutan eller inte. Men just nu 30 minuter efter sprutan känner jag ingen speciell skillnad. Startvikten är 115kg och min längd är 185cm. Mitt mål är att komma ner till 85kg.

Har nu gått två dagar sedan första dosen. Redan dagen efter min första spruta kände jag effekterna. Kände mig lite frusen och typ lite äcklad av mat och tanken på att äta. En otrolig känsla som jag nästan aldrig upplevt innan. Känslan går att likna med när man tänker på mat 10-20 minuter efter man har tryckt en stor kebabpizza.

Men allt har inte varit guld och gröna skogar, jag har haft lite problem med humöret och även varit stressad med lite ångest. Jag är normalt ganska avslappnad och känner nästan aldrig ångest, min tes är att det har med blodsockret att göra eftersom jag åt så pass lite igår (En banan, en macka och en halv matlåda med rester).

Startvikt: 115
Nuvarande vikt: 113,2
Citera
2025-02-02, 10:16
Medlem
gregeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Min av Eatit tilldelade läkare frågade lite kring det där. Han ville helst skriva ut Mounjaro, men jag fick uppfattningen att jag kunnat få något annat beroende på kostnad eller vad jag tyckte.

Nu tillhör jag den lilla skara som fått det mycket bättre under regeringen så kostnaden är inget problem alls för mig. Därför valde jag Mounjaro som statistiskt visat sig effektivast.

Ok, så då kanske det inte är helt uteslutet att få det via dem. Står på deras sida att de endast skriver ut på indikation. Men då är det värt att börja prata med dem.

Tack.
Citera
2025-02-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerus
Ok, så då kanske det inte är helt uteslutet att få det via dem. Står på deras sida att de endast skriver ut på indikation. Men då är det värt att börja prata med dem.

Tack.
Jag har inte koll på hur de resonerar. Jag hade tillräckligt högt BMI och medicin passade enligt dem perfekt på min situation. (Jag äter egentligen rätt nyttig mat och låter bli skräp, men äter åt helvete för många och stora portioner. Samt dricker väl lite för mycket alkohol)
Citera
2025-02-05, 10:26
Medlem
biljardballes avatar
Hur länge håller Tirzepatid som man blandat ut med vatten?
Citera
2025-02-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Hur länge håller Tirzepatid som man blandat ut med vatten?

Du kommer inte kunna få ett bra svar på din fråga, för det beror på många olika faktorer. Mounjaro är blandat med diverse hjälpämnen för substansen ska hålla sig stabil och vätskan steril:
Dinatriumvätefosfatheptahydrat (E339)
Bensylalkohol (E1519)
Glycerol
Fenol
Natriumklorid
Koncentrerad saltsyra (för pH-justering)
Natriumhydroxid (för pH-justering)
Vatten för injektionsvätskor

Det vissa köper på nätet kan vara vad som helst, och för inte allt för länge sedan kom Läkemedelsverket med nyhet om att det förekommer betydande orenheter och i vissa fall allt annat än Tirzepatid i det som folk köper svart på nätet. Så även om du skulle råka ha Tirzepatid så har du ingen aning om vilka orenheter som finns, hur de interagerar med substansen och med vattnet, förutom risken för kontamination vid blandning i hemmamiljö.
Citera
2025-02-06, 17:36
Medlem
Hej,

Jag gick genom blodtrycksdoktorn.se och har efter undersökningar nu fått recept på Mounjaro men det verkar vara slut på alla apotek här. Finns det någon annanstans man kan beställa genom som är legit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in