Citat:
Jag har använt Mounjaro (2,5 mg) i exakt en månad och har just börjat på månad 2 med 5 mg. Än så länge är jag besviken på effekten. Har gått ned 2 kg på en månad och jag tror nästan all viktnedgång var första veckan, då jag tyckte att jag kände effekt på aptit och matsug. Sedan är det lite som att kroppen vant sig och de tre senaste veckorna märkte jag knappt av det förutom kanske lite minskad aptit samt långsammare matsmältning.
Jag kör bra diet samtidigt: väldigt lite kolhydrater, inget godis alls, små portioner, väldigt lite på kvällarna.
Är detta normalt? Tar det tid en effekten börjar märkas? Kanske är det först när man ökar till 5 mg som det gör skillnad?
För mig är 3 000 kr/mån väldigt mycket pengar så har ingen lust att lägga ut typ 10 000 på ingenting innnan jag hoppar av.
Jag kör bra diet samtidigt: väldigt lite kolhydrater, inget godis alls, små portioner, väldigt lite på kvällarna.
Är detta normalt? Tar det tid en effekten börjar märkas? Kanske är det först när man ökar till 5 mg som det gör skillnad?
För mig är 3 000 kr/mån väldigt mycket pengar så har ingen lust att lägga ut typ 10 000 på ingenting innnan jag hoppar av.
2 kg på en månad är bra viktnedgång för nån som försöker gå ned i vikt och vill stanna där. Introdosen är dock inte att förväxla med full effekt. Det är för att kroppen ska vänja sig vid läkemedlet. Nedgången ska därför inte vara superstor under de första 4 veckorna. Det finns liksom inga studier på hur 2,5mg funkar i längden, bara på 5mg och högre.
Är själv på i stort sett samma plats och gick ned 3 kg för egen maskin mellan att jag fick det utskrivet och började använda det (ca 2 mån) pga omlagd kost och mer motion. När jag pluggade in Mounjaro tappade jag hungern totalt, men trycker i mig ca 1500kcal (varav protein ligger på ca 140g) per dag pga stryrketräning och inte vill tappa muskelmassa. För muskelmassan är det som försvinner före fettet. Hur som, så har jag tappat ca 3,5kg på den månad jag injicerat. Då jag ligger på väldigt lite kolhydrater är det säkert en hel del vatten, men ser att det pekar åt rätt håll.
Målet är att ligga kvar på 2,5 eftersom jag behöver få i mig mat. Känner redan nu att det enkelt skulle gå att gå genom dagarna på vatten och kaffe mer eller mindre. Men då tappar jag muskelmassa. Det absolut sjukaste jag upplever att det här gör med mig är att jag inte blir trött trots enormt kaloriunderskott och väldigt lågt intag av kolhydrater. Nåt jag testat förr, men avbrutit varje gång pga ingen ork till nånting.