2026-08-30, 20:07
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gestalt
Jag har använt Mounjaro (2,5 mg) i exakt en månad och har just börjat på månad 2 med 5 mg. Än så länge är jag besviken på effekten. Har gått ned 2 kg på en månad och jag tror nästan all viktnedgång var första veckan, då jag tyckte att jag kände effekt på aptit och matsug. Sedan är det lite som att kroppen vant sig och de tre senaste veckorna märkte jag knappt av det förutom kanske lite minskad aptit samt långsammare matsmältning.

Jag kör bra diet samtidigt: väldigt lite kolhydrater, inget godis alls, små portioner, väldigt lite på kvällarna.

Är detta normalt? Tar det tid en effekten börjar märkas? Kanske är det först när man ökar till 5 mg som det gör skillnad?

För mig är 3 000 kr/mån väldigt mycket pengar så har ingen lust att lägga ut typ 10 000 på ingenting innnan jag hoppar av.

2 kg på en månad är bra viktnedgång för nån som försöker gå ned i vikt och vill stanna där. Introdosen är dock inte att förväxla med full effekt. Det är för att kroppen ska vänja sig vid läkemedlet. Nedgången ska därför inte vara superstor under de första 4 veckorna. Det finns liksom inga studier på hur 2,5mg funkar i längden, bara på 5mg och högre.

Är själv på i stort sett samma plats och gick ned 3 kg för egen maskin mellan att jag fick det utskrivet och började använda det (ca 2 mån) pga omlagd kost och mer motion. När jag pluggade in Mounjaro tappade jag hungern totalt, men trycker i mig ca 1500kcal (varav protein ligger på ca 140g) per dag pga stryrketräning och inte vill tappa muskelmassa. För muskelmassan är det som försvinner före fettet. Hur som, så har jag tappat ca 3,5kg på den månad jag injicerat. Då jag ligger på väldigt lite kolhydrater är det säkert en hel del vatten, men ser att det pekar åt rätt håll.

Målet är att ligga kvar på 2,5 eftersom jag behöver få i mig mat. Känner redan nu att det enkelt skulle gå att gå genom dagarna på vatten och kaffe mer eller mindre. Men då tappar jag muskelmassa. Det absolut sjukaste jag upplever att det här gör med mig är att jag inte blir trött trots enormt kaloriunderskott och väldigt lågt intag av kolhydrater. Nåt jag testat förr, men avbrutit varje gång pga ingen ork till nånting.
Citera
Igår, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gestalt
Jag har använt Mounjaro (2,5 mg) i exakt en månad och har just börjat på månad 2 med 5 mg. Än så länge är jag besviken på effekten. Har gått ned 2 kg på en månad och jag tror nästan all viktnedgång var första veckan, då jag tyckte att jag kände effekt på aptit och matsug. Sedan är det lite som att kroppen vant sig och de tre senaste veckorna märkte jag knappt av det förutom kanske lite minskad aptit samt långsammare matsmältning.

Jag kör bra diet samtidigt: väldigt lite kolhydrater, inget godis alls, små portioner, väldigt lite på kvällarna.

Är detta normalt? Tar det tid en effekten börjar märkas? Kanske är det först när man ökar till 5 mg som det gör skillnad?

För mig är 3 000 kr/mån väldigt mycket pengar så har ingen lust att lägga ut typ 10 000 på ingenting innnan jag hoppar av.

Av vad du skriver så låter det inte som att du kanske är målgruppen för medicinen.
Du verkar redan hålla en hyfsat strikt diet.

Tror det skulle vara bra med mer bakgrundsinformation. Varför vill du gå på mounjaro? Vikt o längd, vad är din utmaning med att gå ner i vikt
Citera
Idag, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
Be om en 15mg penna så kostar det ca 1600kr/mån för 5mg dos.

Vad krävs det för att få medicinen utskriven överhuvudtaget i Sverige? Ett visst BMI och/eller ett visst HbA1c-värde?
Sedan undrar jag också hur lätt det är att få en 15mg penna när avsikten är att injicera 5 mg (eller t.o.m 2,5)? Kan tänka mig att inte alla läkare är så pigga på att skriva ut maxdos när den uppenbarliga orsaken är kostnadsskäl..då man förstår att patienten vill klicka - vilket ju är en s.k off label användning som tillverkaren inte rekommenderar.
Citera
Idag, 15:20
Medlem
Är det nån som är duktig på att räkna?

Jag har en 5mg penna, jag har tagit 6 doser ’a 2.5mg och 1 dos 3.75mg. Hur många doser finns kvar rimligtvis?
Citera
Idag, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyogarden

Jag har en 5mg penna, jag har tagit 6 doser ’a 2.5mg och 1 dos 3.75mg. Hur många doser finns kvar rimligtvis?

Inte svar på din fråga men bra att veta kan vara att det ser ut som om det är halva pennan kvar när den egentligen är helt slut..
Citera
Idag, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyogarden

Du har 20mg i pennan totalt, plus en skvätt extra. Äldre modeller har betydligt mer kvar efter sista dosen. Så du har minst 1.25mg kvar. Det bästa för att veta exakt hur mycket som är kvar på slutet är att använda en u100 insulinspruta och dra ut det sista med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in